Ursäkta min okunnighet och att jag använder det här forumet till att
fråga er massa frågor som ni säkert ställde er själva när ni var tre...
Men !
Har inte Einstein sagt att resor bakåt i tiden är teoretiskt möjliga
om vi kommer på ett sätt att färdas snabbare än ljusets hastighet ?
(ungefär nåt sånt)
Om det är så har jag en följdfråga, annars kan ni ta bort den här topicen.
Tidsresor
Moderator: Moderatorgruppen
- Allthingsmustpass
Inte bakåt, snarare framåt.
Enligt Einsteins realativitets teori är det möjligt att få atomer att förändras långsammare om de färdas i ljusets hastighet. Detta visade han på i den sk tvillingteorin där en tvilling stiger in i någon slags farkost som färdas i ljusets hastighet medan den andre brodern står kvar på jorden. Efter tio år här på jorden kommer tvillingen tillbaka, fast han har bara uppfattat tiden som ett år. Man skulle därför kunna anta att tvilligen har rest framåt i tiden. Det anser jag dock vara omöjligt då tid är ett begrepp som människan har utvecklat för att förstå vår verklighet. Själva nuet är objektivt. Jag drar inga andra slutsatser av det än att den ena tvillingen har åldrats långsammare än den andre, och det bevisar väl i sig att tid är relativt för betraktaren.
jag är verkligen ingen naturvetare, så ha ni får ha översende med att min förklaring kanske inte är helt korrekt. Mitt filosofiska ställningstagande står jag dock fast vid.
Enligt Einsteins realativitets teori är det möjligt att få atomer att förändras långsammare om de färdas i ljusets hastighet. Detta visade han på i den sk tvillingteorin där en tvilling stiger in i någon slags farkost som färdas i ljusets hastighet medan den andre brodern står kvar på jorden. Efter tio år här på jorden kommer tvillingen tillbaka, fast han har bara uppfattat tiden som ett år. Man skulle därför kunna anta att tvilligen har rest framåt i tiden. Det anser jag dock vara omöjligt då tid är ett begrepp som människan har utvecklat för att förstå vår verklighet. Själva nuet är objektivt. Jag drar inga andra slutsatser av det än att den ena tvillingen har åldrats långsammare än den andre, och det bevisar väl i sig att tid är relativt för betraktaren.
jag är verkligen ingen naturvetare, så ha ni får ha översende med att min förklaring kanske inte är helt korrekt. Mitt filosofiska ställningstagande står jag dock fast vid.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison
Medlem I Härnösandsmaffian
Jag behöver inte åka i ljusets hastighet för att det ska uppstå en tidsförskjutning i förhållande till en kropp som står stilla, det räcker med minsta hastighetsskillnad. Men för att effekten ska bli märkbar så krävs väldigt stora hastighetsdifferenser som pågår under en längre tid.
För att åka bakåt i tiden krävs en hastighet som är högre än ljusets. Enligt Einstein så ligger problemet i att korsa ljusvallen; han säger att det inte går helt enkelt.
För att åka bakåt i tiden krävs en hastighet som är högre än ljusets. Enligt Einstein så ligger problemet i att korsa ljusvallen; han säger att det inte går helt enkelt.
- Allthingsmustpass
- Allthingsmustpass
jag tror fortfarande att det skulle vara helt omöjligt att åka tillbaka i tiden. Ovasett var man är eller hur fort man fördas upplever alla samma nu. THE PAST IS GONE!
Den enda tidsmaskin som vi någonsin kommer ha att tillgå är vår egen hjärna. Med denna fantastisk manick kan vi ju resa både framåt och bakåt i tiden.
Den enda tidsmaskin som vi någonsin kommer ha att tillgå är vår egen hjärna. Med denna fantastisk manick kan vi ju resa både framåt och bakåt i tiden.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison
Allthingsmustpass skrev:ansåg Einstein alltså att det var i teorin möjligt att åka bakåt i tiden? jag är förvirrad
Han menade på att det krävs en hastighet som är högre än ljusets för att färdas bakåt i tiden och han säger samtidigt att det inte går att korsa ljusvallen. Så svaret är nej, enligt Einstein så kan man inte färdas bakåt i tiden bara framåt. Och för en kropp i rörelse går tiden snabbare än för en kropp som står stilla, i förhållande till varandra alltså..
Blev lite rörigt men hoppas du förstår
Jag kan rekommendera den underhållande boken "How to build a time machine" av Paul Davies. Författaren beskriver hur vi utan att bryta mot den vedertagna fysiken skulle kunna bygga en tidsmaskin med vilken vi skulle kunna färdas bakåt i tiden, även om de praktiska hindren verkar minst sagt svåröverkomliga.
I princip går det ut på att skapa ett litet svart hål och "forma" det till ett s.k. "maskhål" med två öppningar. Öppningarna separerar man från varandra och låter den ena färdas nära ljusets hastighet en viss tid, så att den "ligger före i tiden". Åker man sedan in genom den öppningen så kommer man ut genom den andra vid en tidigare tidpunkt.
Davies tar även upp några tänkvärda tankeparadoxer som hör till tidsresor. Boken är intressant och lättläst.
I princip går det ut på att skapa ett litet svart hål och "forma" det till ett s.k. "maskhål" med två öppningar. Öppningarna separerar man från varandra och låter den ena färdas nära ljusets hastighet en viss tid, så att den "ligger före i tiden". Åker man sedan in genom den öppningen så kommer man ut genom den andra vid en tidigare tidpunkt.
Davies tar även upp några tänkvärda tankeparadoxer som hör till tidsresor. Boken är intressant och lättläst.
-
Warum
Vid tidsresor är inte den befogade frågan enbart när, dvs. dåtid eller framtid, utan frågan var får tidsresor att bli ännu mer hisnande. Jag har läst att man inte kan kontrollera riktigt var man kommer hamna när man tidsreser. En vetenskapsman menade att man lika gärna kan plötsligt befinna sog 3000 meter under havsytan som ovan den när man utfört en tidsresa. Likaså kan du förevigt förpassas till ett bergschakt du inte kan ta dig ur. Jag tror att det har med kvantlagar att göra att osäkerheten är så stor var vi hamnar.
Skulle någon härmed våga tidsresa? Någon som är beredd att ta konsekvenserna av riskerna? Eller överväger möjligheterna? Chansen att få uppleva häftiga historiska epoker. Själv skulle jag gärna vilja uppleva den tid då jorden inte var så exploaterad, stenåldern eller antiken.
Skulle någon härmed våga tidsresa? Någon som är beredd att ta konsekvenserna av riskerna? Eller överväger möjligheterna? Chansen att få uppleva häftiga historiska epoker. Själv skulle jag gärna vilja uppleva den tid då jorden inte var så exploaterad, stenåldern eller antiken.
Kort ide bara.
Jag personligen tror inte att man någonsin kommer kunna bygga en tidsmaskin som används regelbundet (dvs fler än några få gånger).
För om man gjorde en tidsmaskin och använde den regelbundet borde "koncentrationen" av tidsresor bli så stor i vissa tider så att någon borde upptäcka/upptäckt den.
Nja. Vissa har teorier om att ett parellt universum kommer uppstå... eller något sånt. Fråga inte hur, jag har bara hört om teorin kort.
Hymer, ska kolla upp boken när jag får tid. Verkar intressant.
Jag personligen tror inte att man någonsin kommer kunna bygga en tidsmaskin som används regelbundet (dvs fler än några få gånger).
För om man gjorde en tidsmaskin och använde den regelbundet borde "koncentrationen" av tidsresor bli så stor i vissa tider så att någon borde upptäcka/upptäckt den.
Det kan inte vara möjligt då det skulle uppstå en paradox.
Vad händer om jag åker tillbaka i tiden och hindrar uppfinnaren till tidsmaskinen så att han aldrig uppfinner den?
Så om man reser bakåt i tiden måste det vara enbart som observatör.
Nja. Vissa har teorier om att ett parellt universum kommer uppstå... eller något sånt. Fråga inte hur, jag har bara hört om teorin kort.
Hymer, ska kolla upp boken när jag får tid. Verkar intressant.
”I’ll be here...”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”
soilheart skrev:Kort ide bara.
Om man skulle bygga den tidsmaskin Davies beskriver så medför det logiskt att man bara skulle kunna resa bakåt i tiden som längst till den tidpunkt då tidsmaskinen byggdes. Vi kommer alltså aldrig att få några besök från framtiden förrän vi lyckas uppfinna tidsmaskinen. Davies resonerar att tiden efter tidsmaskinens uppfinnande kommer att se väldigt annorlunda ut än vad vi är vana vid, just pga alla besök från framtiden.
- AlLvEtArEn