Ändra det förflutna

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Filosofika

Ändra det förflutna

Inläggav Filosofika » 23 apr 2005 15:27

Går det att ändra det som ligger i förfluten tid, eller vet man inte om det går, om man ser till den moderna fysiken så finns det väll inga hinder för detta. om man gjorde det vad skulle hända????

Tractatus

Inläggav Tractatus » 23 apr 2005 16:15

Är egentligen inte det förflutna blott ett minne i våra hjärnor?

Fysiken däremot (däribland Einsteins relativitetsteorier) tycks öppna en dörr, men extrema paradoxer skulle uppstå-Tänk så åker jag tillbaka till tiden och skjuter mina föräldrar innan jag kommit till världen?

Det finns ett antal, ad-hoc teorier, däribland en som menar att för varje händelse som sker när du förlyttar dej bakåt i tiden- uppstår en ny värld utfifrån vilken ny historia skapas. En annan teori säger att händelser som skulle kunna ändra på historien, på ett sätt som öppnar för motsägelser, inte kan inträffa- du kan helt enkelt inte skjuta dina föräldrar, hur du än vrider och vänder på försöken.

Dessa spekulationer idag är närmast fantasier-men vem vet? Kanske är de inte det imorgon

Filosofika

Kvantfysiken????

Inläggav Filosofika » 03 maj 2005 06:31

är inte upptäckten om att en partikel kan befinna sig på två ställen samtidigt i rumtiden också ett bevis för att tidsresor är möjliga???

Återgå till "Naturvetenskap"