Dimensionen är samma, ser ingen anledning till att ontologiskt särskilja dem.Camilla skrev:MrTambourineMan skrev:Energi är ett mekaniskt begrepp (med "mekaniskt" menar jag här någonting som avser vetenskapen "mekanik", inte någon av dess konnotationer) och brukar definieras som integralen av kraften i förflyttningsriktningen med avseende på sträckan.
Nästan, men inte riktigt. Det du talar om kallas "arbete"; förändring av en kropps energi. Energi kan sägas vara förmåga eller potential att utföra arbete.
Begreppet "energi"?
Moderator: Moderatorgruppen
-
MrTambourineMan
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
jag har ingen större förståelse vad enegi är tror jag.
Men jag har ett alternativ att energi=tillfredställning av vilja ganska enkelt (kanske).
Det jag menar är att energi skulle vara nånting som liknar typ medvetandet, lr själen som folk säger.
att man kan ju inte riktigt sätta ord på vad ens medvetande är precis som med energi.
jag har haft tankar förut att:
allting som rör sig, rör sig pga att den har vilja.
allting som rör sig, rör sig pga att den har energi.
och om den lyckas att röra sig framåt så blir den lycklig.
(man måste då ha en vilja=energi och sedan inte hindras för att bli lycklig)
(om en kropp har en vilja=energi men nån annan kropp har mer vilja=energi precis mot kroppen så att den första misslyckas med att komma dit den vill, så blir den inte riktigt lycklig och kanske ändrar sin vilja=energi till nått annat håll lr nåt.)
Iaf, ens medvetande har (vad jag vet) ingen annat i focus än sin vilja(ofta andras viljor för att sedan hjälpa sin vilja).
((vad jag oxå tror är att)ens medvetande består av massa viljor, celler, som vill kanske bygga fler celler lr bryta ner mat. Och celler består av mindre viljor som vill kanske avjonisera nått ämne. dessa viljor består av ännu mindre viljor som är elektroner som vill hoppa från skal o.s.v. iaf vår vilja är en väldigt komplicerad vilja därför kan man inte bara säga t.ex: jag vill inte falla neråt från klippan men ändå så rörs jag neråt. och sedan påstå att min teori inte funkar, för att vi är bara en kombination av viljor och vi kan inte ens styra allt i kroppen och inte nära på allt omkring oss.)
så de jag egentligen vill få fram e egentligen bara dela med mej min teori som jag e så stolt över ^^. och att vilja skulle kunna vara samma som energi.
och att energi e nog då lika svårt å beskriva som vårt medvetande
dock har jag ingen aning var vilja eller energi skulle vara,heh...
Men jag har ett alternativ att energi=tillfredställning av vilja ganska enkelt (kanske).
Det jag menar är att energi skulle vara nånting som liknar typ medvetandet, lr själen som folk säger.
att man kan ju inte riktigt sätta ord på vad ens medvetande är precis som med energi.
jag har haft tankar förut att:
allting som rör sig, rör sig pga att den har vilja.
allting som rör sig, rör sig pga att den har energi.
och om den lyckas att röra sig framåt så blir den lycklig.
(man måste då ha en vilja=energi och sedan inte hindras för att bli lycklig)
(om en kropp har en vilja=energi men nån annan kropp har mer vilja=energi precis mot kroppen så att den första misslyckas med att komma dit den vill, så blir den inte riktigt lycklig och kanske ändrar sin vilja=energi till nått annat håll lr nåt.)
Iaf, ens medvetande har (vad jag vet) ingen annat i focus än sin vilja(ofta andras viljor för att sedan hjälpa sin vilja).
((vad jag oxå tror är att)ens medvetande består av massa viljor, celler, som vill kanske bygga fler celler lr bryta ner mat. Och celler består av mindre viljor som vill kanske avjonisera nått ämne. dessa viljor består av ännu mindre viljor som är elektroner som vill hoppa från skal o.s.v. iaf vår vilja är en väldigt komplicerad vilja därför kan man inte bara säga t.ex: jag vill inte falla neråt från klippan men ändå så rörs jag neråt. och sedan påstå att min teori inte funkar, för att vi är bara en kombination av viljor och vi kan inte ens styra allt i kroppen och inte nära på allt omkring oss.)
så de jag egentligen vill få fram e egentligen bara dela med mej min teori som jag e så stolt över ^^. och att vilja skulle kunna vara samma som energi.
och att energi e nog då lika svårt å beskriva som vårt medvetande
dock har jag ingen aning var vilja eller energi skulle vara,heh...