Pilatus skrev:Du menar alltså att du för ett samtal här utifrån Sean M. Carrolls kosmologi? Exakt vad han har sagt som du förhåller dig till är mig obekant.
Inte kosmologi, jag pratade om hans syn på
vetenskapsteori naturligtvis.
Pilatus skrev:Vad jag själv tror om möjligheterna att tillämpa vetenskaplig metodik gentemot existensen av gudar kan besvaras med ett leende.
Som jag sa, man kan tänka sin induktion. Jag beskrev det tidigare. Inte bara Gud är svår att sätta under luppen, även strängteori kräver induktion.
Pilatus skrev:Det är inte en fråga av något vetenskapligt värde.
Nej, inte för mig, men för vissa (se nästa fråga). Som jag ser det, finns ingen anledning att undersöka om Gud finns, förrän något tyder på att Gud finns. Jag försökte förklara detta genom att dra en parafras till enhörningar, men jag kan försöka med något annat: Jag skulle inte finansiera någon expedition till Storsjön för att leta efter storsjöodjuret, för jag anser inte att det finns någon anledning att tro på storsjöodjuret. Inget förklarat fenomen - ingen grund för forskning.
Pilatus skrev:Det finns ingen forskning om huruvida gudar existerar.
From the top of my head, Martin Lembke. Skulle han leverera, så är det klart att motbevis kommer försöka produceras. Det är inget konstigt, det är en naturlig del i vetenskapligt arbete.
Pilatus skrev:Om du anser dig ha ett gott bevis för att gudar inte existerar, kommer då folk att upphöra med omskärelse, lagstifta om abortförbud och en massa annat tok som jag nämnt?
Jag tror inte att det finns något motbevis, det finns ingen vidare hypotes att ta ställning till. Om du är intresserad av vart jag står i denna fråga, så anser jag inte att det finns
någon anledning att tro att någon gud finns. Jag tror inte på Gud av exakt samma anledning som jag inte tror på storsjöodjuret: Jag finner inte argumenten som talar i dess favör speciellt övertygande. Men detta är inte samma sak som att "tro att det finns bevis för att gudar inte existerar", det kan tyckas vara ordmärkeri, men det är en viktig distinktion.
Sen är det klart att jag måste "krypa till korset" (pun intended) och erkänna att jag inte har ett speciellt öppet sinne i denna fråga längre. Även om Gud skulle uppenbara sig på himlavalvet och tala till mig, skulle jag ha svårt att greppa det, eftersom det står i radikal konflikt med min uppfattning om verklighetens beskaffenhet. Jag kanske rent av skulle tro att jag hallucinerar. Det jag är öppen för, är logiska resonemang av den typen som Lembke arbetar med (eller varför inte William Lane Craig), men jag råkar bara inte finna deras resonemang övertygande. Jag tycker mig kunna se felen. Men som sagt, även sådant som inte kan betraktas direkt, kan vara föremål för vetenskapen. Anspråk som görs om den objektiva verklighetens beskaffenhet, kan vara vetenskapliga frågor. Men då det inte finns någon anledning att tro att Gud inte är något annat än en konstruktion i våra huvuden, kan jag tycka att vetenskapsmännen har bättre saker att göra än att söka efter Gud. Dock, den dag det finns en vettigt definierad teistisk hypotes, ska den självklart vara välkommen in i den vetenskapliga sfären.