Stefan skrev:Jag har inte tänkt igenom implikationerna för eterteorin dock.
Jag kan inte se att det påverkar eterteorin. Leibniz talar bara om kroppars läge i rummet. Etern skulle förvisso inte utgöra en absolut referens för kroppars läge, givet att etern fyller varje del av rummet likformigt, men den skulle utgöra en slags absolut referens för kroppars rörelse genom rummet, dvs för hastighet. Även om vi vore ensamma i universum skulle vi kunna avgöra med vilken hastighet vi rör oss genom etern. Det enda vi behöver är ett ljus och ett instrument som mäter ljushastigheten.
(Även Newton talar ju i sitt argument om rörelse, men då om rotationsrörelse. Inte heller det bemöts egentligen av Leibniz resonemang, vad jag kan se.)
Stefan skrev:Although the Michelson-Morley experiment was nearly two decades in the past by the time Einstein published his first paper on relativity in 1905, he probably did not even know of the experiment until after submitting the paper.4 At this time he was still working at the Swiss patent office, and was isolated from the mainstream of physics.
Ok, jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att Einstein inte skulle ha hört talas om detta någon gång under sin utbildning eller senare då han arbetade med sin teori. Experimentet blev ju mycket omdiskuterat och hade som sagt nästan 20 år på nacken då Einstein lade fram sin teori. Men som sagt, jag är inte speciellt insatt i historien kring teorins framväxt.
Hur som helst, i
Einsteins originalartikel (engelsk översättning) från 1905 kan man läsa följande:
"Examples of this sort, together with the unsuccessful attempts to discover any motion of the earth relatively to the ``light medium,'' suggest that the phenomena of electrodynamics as well as of mechanics possess no properties corresponding to the idea of absolute rest."
Han verkar alltså helt klart ha känt till att det hade gjorts försök att mäta jordens hastighet relativt etern, och att de mätningarna hade givit negativt resultat. Exakt vilka mätningar det är han syftar på är kanske av mindre betydelse.