J R Auk skrev:Går det att förklara varför den ibland uppvisar spiralmönstret på lättförståeligt sätt?
Jag gäckas alltid av (för mig) kryptiska formler när jag söker läsa om ljus egenskaper.
Tyvärr är det nog så att den matematiska beskrivnigen blir ofrånkomlig när man går mer på djupet. Jag vet inte om jag kan ge en bra intuitiv bild av hur cirkulärt polariserat ljus uppkommer och utbreder sig, men om vi jämför med vågrörelser i ett rep så kan vi ju skapa en vågrörelse i repet både genom att skaka änden upp och ned, och genom att snurra änden runt, runt (som när man hoppar rep). Med samma reservationer som tidigare mot att ta sådana liknelser alltför bokstavligt, så skulle man kanske kunna säga att cirkulärt polariserat ljus är den elektromagnetiska motsvarigheten till rephoppning!
J R Auk skrev:Wiki säger:
Vanligt ljus svänger dock i alla möjliga plan.
Vad menar dom med det?
För vanligt ljus är variationerna i det elektriska och magnetiska fältet inte regelbundna eller orienterade i ett visst plan. (Tänk dig att du drar i repänden slumpmässigt åt alla håll.)
J R Auk skrev:Läste om ett experiment där ljus passerade genom ett hål och illuminerade baksidans väggar runt hålet, någon som vet namnet på detta fenomen/experiment så jag kan läsa mer om det?
Jag antar att du talar om diffraktion. När en våg passerar en smal öppning kommer den att spridas i alla riktningar efter öppningen.
hovnarr skrev:Tore - hmm, nu blir jag konfunderad. Är det inte så att en foton verkligen guppar upp och ned medan den färdas framåt? Så att ljusstrålar har en effektiv "bredd" eller tjocklek som är tjockare än en foton?
Och hur tjock är egentligen en foton? Utifrån det du berättat har jag svårt att föreställa mig vad en ljusstråle "är", annat än ett teoretiskt påhitt för att beskriva en energiöverföring. Och våglängden är ytterligare ett grafiskt påhitt för att kunna åskådliggöra energimängden. Är det så?
Ljus beskrivs på olika sätt i olika teorier. I den här diskussionen har jag hållit mig till den klassiska elektromagnetismen. Fotoner hittar man i kvantfysiken. En foton beskrivs kvantmekaniskt som ett vågpaket. Detta vågpaket kan i princip ha vilken utsträckning som helst i rummet, alltså vara hur "tjockt" eller "smalt" som helst. Om det finns något som guppar upp och ned där inne så är det i varje fall inget vi känner till, eller som ingår i dagens teorier. Enklast är nog att tänka att fotonen är själva vågpaketet.