kan djur bli - KÄRA?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Re: Fråga till AMY!

Inläggav Bodhisattva » 10 feb 2008 01:38

(c) KYREUS skrev:Hur kan man känna kärlek utan att bli kär?
Bli kär är ju början på kärlekskänslan.
Eller???

( :? ) KYREUS

I många fall men inte alla. T ex jag känner kärlek till många individer. Kan inte erinra mig om att jag har känt mig speciellt kär i dem.
Men i erotisk kärlek, så visst är det oftast så.

En sak om kär/kärlek: Tillståndet kär kan närmast liknas som en typ av psykos. Kärlek däremot innehåller inte lika många element av irrationalitet. Den har andra motiv t ex. Då pratar jag om ÄKTA kärlek alltså. Om nu någon vågar sig på att definiera den.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

amy

Inläggav amy » 10 feb 2008 19:04

Bodhisattva skrev:Tillståndet kär kan närmast liknas som en typ av psykos. Kärlek däremot innehåller inte lika många element av irrationalitet.

Det är inte irrationellt att vilja vara lycklig.

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 10 feb 2008 19:10

amy skrev:
Bodhisattva skrev:Tillståndet kär kan närmast liknas som en typ av psykos. Kärlek däremot innehåller inte lika många element av irrationalitet.

Det är inte irrationellt att vilja vara lycklig.

Absolut inte! Men det är dock en skillnad på att vara kär och att vilja vara lycklig. När man är kär tänker man kanske inte så rationellt alltid. Ta tillståndet olyckligt kär t ex. Hur rationell är man då? Inte alls. Man romantiserar osv.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

amy

Inläggav amy » 10 feb 2008 19:48

Bodhisattva skrev:När man är kär tänker man kanske inte så rationellt alltid.

nä... men man känner rationellt.

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 10 feb 2008 19:53

amy skrev:
Bodhisattva skrev:När man är kär tänker man kanske inte så rationellt alltid.

nä... men man känner rationellt.

Gör man? Vill återigen nämna likheten med psykostillståndet. Man lyfter upp motparten till någon slags "överhet" inlindat i rosa bomull. Kan ju inte vara känslor baserade på rationalitet direkt. Därmed inte sagt att man inte ska gå o bli kär. För det är ju rätt gött ändå. Men man bör vara medveten om mekanismerna som styr då man är kär.

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 10 feb 2008 19:56

Men eftersom tråden handlar om djurens förmåga att bli kära.. Nej det tror jag inte. Inte i ordets rätta bemärkelse i alla fall. Men tillhörighet kan de säkert känna. Men jag tror inte de tar livet av sig om deras partner skulle försvinna (som ju har hänt bland oss människor). Eller börja lyssna på Kent. Och dricka för mycket rödvin.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Galna hundar

Inläggav Algotezza » 10 feb 2008 21:40

Bodhisattva skrev:Men eftersom tråden handlar om djurens förmåga att bli kära.. Nej det tror jag inte. Inte i ordets rätta bemärkelse i alla fall. Men tillhörighet kan de säkert känna. Men jag tror inte de tar livet av sig om deras partner skulle försvinna (som ju har hänt bland oss människor). Eller börja lyssna på Kent. Och dricka för mycket rödvin.

Grannens hund är kär i vår katt. Han viftar på svansen och går upp i falsett när han ser henne. Vår katt är kallsinnig och vänder ryggen åt honom. Han försöker gräva sig in till henne från sin mattes trädgård. Hans matte andades ut när hon fick reda på att vår katt är en hona, för hennes lille vovve är en hanne. Då visste hon att han inte är en gay dog.

Hade grannhunden kunnat hade han säkert både försökt begå självmord och tullat på mattes vin, för han är olyckligt kär, fast matte tål inte rött, så det hade fått bli det vita i stället.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Re: Galna hundar

Inläggav Bodhisattva » 11 feb 2008 04:54

Algotezza skrev:
Bodhisattva skrev:Men eftersom tråden handlar om djurens förmåga att bli kära.. Nej det tror jag inte. Inte i ordets rätta bemärkelse i alla fall. Men tillhörighet kan de säkert känna. Men jag tror inte de tar livet av sig om deras partner skulle försvinna (som ju har hänt bland oss människor). Eller börja lyssna på Kent. Och dricka för mycket rödvin.

Grannens hund är kär i vår katt. Han viftar på svansen och går upp i falsett när han ser henne. Vår katt är kallsinnig och vänder ryggen åt honom. Han försöker gräva sig in till henne från sin mattes trädgård. Hans matte andades ut när hon fick reda på att vår katt är en hona, för hennes lille vovve är en hanne. Då visste hon att han inte är en gay dog.

Hade grannhunden kunnat hade han säkert både försökt begå självmord och tullat på mattes vin, för han är olyckligt kär, fast matte tål inte rött, så det hade fått bli det vita i stället.

MVH

Algotezza

Men hade den börjat lyssna på Kent? Det är här en väldigt uppenbar skillnad mellan oss som hundar och dom som människor visar sig. Jag vill nästan hävda att det är det som gör oss till oss och dom till dom. För att uppskatta eller förstå Kent så måste man vara olyckligt kär.

Mvh

Bodhisattva

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Galna hundar

Inläggav Algotezza » 11 feb 2008 07:35

Bodhisattva skrev:
Algotezza skrev:

MVH

Algotezza

Men hade den börjat lyssna på Kent? Det är här en väldigt uppenbar skillnad mellan oss som hundar och dom som människor visar sig. Jag vill nästan hävda att det är det som gör oss till oss och dom till dom. För att uppskatta eller förstå Kent så måste man vara olyckligt kär.

Mvh

Bodhisattva

Kom på att jag är ett djur: jag tycker Kent suger! Skulle aldrig lyssna på dem om jag vore olyckligt kär! Men gärna yla med en coyote!

Kanske samma sak...?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"