Technoplant

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Technoplant

Inläggav Isse » 17 mar 2008 17:00

Har funderat lite på olika sätt att utvinna energi. Detta e va ja senast fått för mig kan va värt att implementera.

Jag kallar iden technoplant då det handlar lite om teknik om att utvinna energi genom hela rörelsen eller va man ska säga o så påminner konstruktionen om en djuphavsväxt.

Iden e som sådan att konstruktionen e som ett långt rör perforerat av hål med jämna mellan rum och med olika höjd avseende latidudaxeln genom plantan och longitudaxeln. Detta e för att vatten ska kunna flöda genom konstruktionen i alla fyra riktningar. Vid varje hål i rörets längd sitter det en propeller vid djupare havs konstruktioner och en axelpropeller vid grundare havskonstruktioner. Skillnaden i propeller val baserar ja på funderingen om att det kanske kan va bra att lätt kunna växla från en riktning till motsatt riktning.

I röret e positionerat en tyngd med dynamoanordningar för att mekaniskt omvandla det vertikala energifluxandet till magnetoelektrisk energi. Tyngden e fäst i en länk till en flytplattform vid vattenytan på vilken det även e monterat en vindfångare med central propeller i för ytterligare energiutvinning.

Tanken e att det ska vara en ganska "lätt" konstruktion som hela tiden kan vara aktiv och ta vara på de till synes kaotiska och minuta rörelser som hela tiden utgör havets rörelser.

En alternativ tanke kan vara att ha rör i ca 45 graders vinkel.

Till detta har man  omvända flytanordningar med en flytboj kopplad uppåt till ett kraftverk en bit uthöjt ovanför vattenytan.

Vad tror ni om idén? Om man tänker sig en kraftverk med ett antal pelare och sådana anordningar som hela tiden omvandlar rörelser till användbar elenergi så borde det kunna generera lite energi tycker ja.

Bild
Race for peace

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 17 mar 2008 19:12

Det faller direkt på att du har för mycket rörliga delar som kräver underhåll, dröjer inte länge innan konstruktionen sätter igen av drivande växtmaterial ETC.

Kolla in det här: http://www.el.angstrom.uu.se/frameset.h ... sberg.html

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 18 mar 2008 23:16

Coolt. :) En annan energiutvinning ja funderat lite på e om det kanske går att bygga kondensationsplattor där man vinner energi då vatten på utsidan av verket växelvis kondenserar och avdunstar.
Race for peace

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 19 mar 2008 02:55

Hur langa du bilden?

Jag har funderat på om man kan utvinna energi från temperaturskillnaden mellan typ rymden och planeternas atmosfär... Eller typ omringa solen nästan helt och hållet med solceller.

Fast det grymmaste på kort sikt verkar nog vara att fixa asmycket bra solceller i Sahara.
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 19 mar 2008 18:05

Erik Thurin skrev:Hur langa du bilden?

Jag har funderat på om man kan utvinna energi från temperaturskillnaden mellan typ rymden och planeternas atmosfär... Eller typ omringa solen nästan helt och hållet med solceller.

Fast det grymmaste på kort sikt verkar nog vara att fixa asmycket bra solceller i Sahara.

Postimage tycker ja e bra.

Kondensationsenergi kan säkert va användbart även i sådana situationer. :)

Olika sätt att seriekoppla tror ja kan va en bra tanke för framtiden. Jag har funderat lite mer på technoplant o här kommer Technoplant2. Vad kan ni tänka er för förbättringar?

Bild
Race for peace

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 19 mar 2008 20:45

Erik Thurin skrev:Jag har funderat på om man kan utvinna energi från temperaturskillnaden mellan typ rymden och planeternas atmosfär... Eller typ omringa solen nästan helt och hållet med solceller.

He, Varför inte, genom att låt en luftström med luft gå genom ett rör ut i rymden ( som inhåller vakum som ger ett sug )  så skulle man kunna driva turbiner och sånt med hjälp av luftströmen
Men ack vad fel det kan blir... HiHi, JAG KAN INTE ANDARS, luften är slut.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 19 mar 2008 22:08

Luften skulle inte sugas upp genom något rör som går upp till rymden. Luften i atmosfaren och vakummet har redan "kontakt" och möjlighet för atomer att drälla ut i rymden finns redan. Men det är bara lätta och snabba (varma) molekyler som gör detta. De andra är fast i "gravitationsbrunnen"

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 21 mar 2008 23:07

Att fundera på redan uppfunna uppfinningar tycker ja e kul. Jag läste en bra bok om Japansk bankfilosofi och den sa ungefär som så att Japanska banker investerade mycket pengar i framtiden tror ja det va o så gjorde alla det o pengarna tog slut eller nått sånt. Tycker det e lite som en downperiod i det ekonomiska fluxandet kanske. Men man undrar ju lite hur de kommer se ut i världen om säg 10 år. kommer det va fullt med vindsnurror eller kanske vågbrytare? :)
Race for peace

Återgå till "Naturvetenskap"