Allthingsmustpass skrev:Jag håller med om att slumpen är ett begrepp som vi människor själva har konstruerat,......
......Jag tror att det är omöjligt, även om vi skulle ha absolut kunskap, att räkna ut om det blir krona eller klave när man singlar slant förens precis det ögonblicket det har inträffat för det är då vi har all kunskap....
Det var en intressant tanke det där i sista stycket ovan! Jag vill inte se den bli hängande lös här på tråden, men jag skriver i flykten, så det kanske inte blir så pregnant, men ändå:
Att det empiriskt finns händelser som vi inte kan förutsäga förrän de nästan har inträffat, det är väl inte så omskande, men kan det finnas rörelsemönster på makro-nivå, liknande de på kvantfysikens mikro-nivå?
Rörelsemönstret för himlakropparna i vårt solsystem behärskar vi väl, men vari skulle problemet med en välbalanserad med robotarm kastad slant ligga.
Vi behöver inte vänta till dess vi ser en komet med blotta ögat innan vi kan förutsäga dess ankomst. Skulle det vara principiellt ogörligt att beräkna slantens rörelsemönster i förväg, kastad med robotarmen?
Om inte principiellt, varför så empiriskt svårt?
Den har inte en kulas utgångshastighet, och rör sig i ett mycket begränsat område. Varför skulle vi behöva vänta till strax innan den lägger sig ner eller blir stående på kant?
Man måste väl inte till slut ramla ner i antagandet att slanten i sitt slutna fysikaliskt 'stilla' utrymme påverkas av krafter från t.ex underlagets mikro-nivå, att det sker en växelverkan av sådan karaktär, på sådant 'djup' att vi inte kan hoppas på att kartlägga den?
Och om vi skulle tro på detta, vad säger att inte månens rörelsemönster är disponerat att påverkas på liknande sätt, av t.ex jorden..