Tore skrev:Stefan skrev:Men även om vi definierat "en meter tid" som den tid det tar för ljuset att färdas sträckan en meter, så finns det väl fortfarande en skillnad mellan begreppen "tid" och "sträcka" eller "rum". Jag tänker mig att även om man kan mäta tid och rum i samma enhet , så följer det inte därav att de är samma begrepp.
Nej, jag vet inte riktigt vad man skall dra för slutsatser av det. Du har förstås rätt i att begreppen inte blir lika bara för att man definierar om enheterna. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att resultatet av en sådan omdefinition inte blir helt nonsensartat, vilket man väl spontant skulle tro. Tvärtom verkar vissa saker klarna, som det intuitivt märkliga sambandet mellan massa och energi i E = mc², samt att relativitetsteorins ekvationer får en enklare form. (I praktiken definierar man inte om metern som jag gjorde ovan, utan man multiplicerar alla tidskoordinater med c, vilket ger samma effekt.)
Intressant resonemang. I mitt exempel med pretzelserna, blir resultatet nonsensartat, men det blir det alltså inte här.
Ditt resonemang utgår från att sambandet E = mc² är "intuitivt märkligt". Är det ovanligt att grundläggande fysikaliska samband (som detta) är intuitivt märkliga?
I logiken och matematiken anser vi (väl) iaf att intuitivt märkliga resultat är problematiska och kräver en förklaring. Gäller detsamma inom fysiken?
Om det är så att "intuitivitet" är en dygd, så kan alltså, med ditt resonemang, om jag förstått dig rätt, din omdefinition göra att graden av "intuitivitet" hos E = mc² höjs. Exakt hur tänker du dig att det kan göras?