funkyzeit skrev:Mastermind skrev:Om den artificiela personen ej får flest röster existerar den då?
Aaah, det gamla klassiska Turing-testet!
Problemet är att även om du konstruerade en perfekt människoliknande android (nu börjar sci-fi metaforerna slira iväg rejält här...) och programmerade den med en oändligt antal typiska responser på varje stimuli/intryck den fick så skulle den utåt sett kunna uppfattas som mänsklig.
Jag tror att alla våra mest "mänskliga" egenskaper som tankar, känslor innerst inne är betingade, inlärda eller medfödda responser som levereras per automatik när vi upplever något eller får intryck. Vad jag undrade tidigare i tråden är hur vi kan "känna" att vi har ett jag? Det är det som är det mystiska i sammanhanget? Var i emergensen uppstår känslan av vårt eget subjekt? Eller det kanske inte finns? När vi tänker att "jag finns till", ego sum, så är det kanske ytterligare bara en rent biologisk respons? Äsch, vad knepigt det här blev att formulera...
Känna att jag har ett jag? Genom att jag är närvarande i allt jag upplever. Jaget kan liknas vid en surdeg som genomsyrar mitt upplevelseuniversum, inte här eller där i det jag upplever. Vad jag upplever är ju: "den fysiska omvarlden" och de delar av min "fysiska kropp" som jag kan uppleva med "utåtriktade sinnen" (främst synen) och det som "sker i mitt inre", tankar, känslor, minnen. Kort sagt, det jag kallar "min fysiska kropp" är i själva verket ett kontinuum av upplevelser i mitt upplevelseuniversum. Jag upplever också att "min fysiska kropp" befinner sig "i mitten" av mitt upplevelseuniversum, men "jag" är inte mer kroppen än någon annan del i vad jag upplever. Att jag ofta identifierar mig med min "fysiska kropp" beror på att den alltid är närvarande när jag upplever något. Men "jag" genomsyrar precis allt jag upplever, inte bara "min fysiska kropp".
"Jag" är närvarande redan i det jag kallar "upplevelse av omvärlden", ty att uppleva är en aktiv process; det är inte bara så att info "kommer" till mig "utifrån" och att jag passivt tar emot info från mina perceptionsorgan, info som jag sedan tolkar. Det jag kallar "min fysiska kropp omgiven av den fysiska omvärlden" är ju en bild jag skapat själv i mitt upplevelseuniversum via info "utifrån" (en värld jag inte kan uppleva mer direkt än via "mina utåtriktade sinnen" för att sedan av dessa skapa en bild i mitt upplevelseuniversum) .
A