Om riktiga kloner

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

amy

Inläggav amy » 02 nov 2006 04:31

det kan låta konstigt att man kunde klona en människa genom att bara knäppa med fingararna, men.. varför inte? det händer ju hela tiden i TV och filmer, och drömmar. alla tre -- kloner, skapelse och fingrar -- är bara tankar.

Waggho skrev:Materia och ljus är två olika former som energi kan existera i.

visst... men man kunde lika gärna säga att materia och energi är två olika former som ljus kan existera i.

ljus. materia. energi... de är bara tomma ord. de förklarar typ ingenting.

jag menar... det enda ordet som inte är tomt är ordet ingenting. det är det enda som är självklart. det är det enda som betyder något... som ÄR något. men... hm...?

Tractatus skrev:Jag har alltid trott att kroppen består av lera.

visst, men om man tror att kroppen består av lera så måste man fråga sig vad lera består av för att veta om kroppen består av lera.

lera är ett ord.
en tanke.
ingenting.

- bara ord

Waggho

Inläggav Waggho » 02 nov 2006 13:09

amy skrev:visst... men man kunde lika gärna säga att materia och energi är två olika former som ljus kan existera i.

Nej.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 02 nov 2006 17:29

Visst amy, ingenting är det ordet som ger bäst definition, men ordet allting/oändligt ger lika bra definition det med. Är det därför du brukar säga "ingenting är allting" i massa inlägg :)? De är samma om man definierar samma som "ger bäst definition". Dock är de inte samma om man definierar samma som till exempel materia.

Waggho skrev:
amy skrev:visst... men man kunde lika gärna säga att materia och energi är två olika former som ljus kan existera i.

Nej.

Jo det finns ett samband med materia, ljus och energi. Det är som en formel, man kan bryta ut olika delar och sätta likhetstecken mellan dessa.

Zartax

Inläggav Zartax » 02 nov 2006 18:20

amy skrev:lera är ett ord.
en tanke.
ingenting.

- bara ord

Ordet "lera" är bara ett ord. Leran är lera. Ordet "lera" är det ord vi använder för att komunicera att vi syftar på det ting/tillstånd/materia/fenomen som är lera. Blanda inte ihop ordet med dess innebörd.

Jag tror han menar att den består av lera, inte ordet lera.

amy

Inläggav amy » 04 nov 2006 17:31

Zartax skrev:Leran är lera.

Själva leran är bara massa koncentrerade tankar, känslor-- medvetande....

I en dröm kan du se lera och röra vid det, men när du vaknar upp vet du att de var bara tankar. Det är likadant med leran i den här världen, förutom att den här världen är mer materiell.

- Bara tankar

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 01 dec 2006 15:17

Tractatus skrev:
Jag vet inte riktigt om du förstår frågan rätt. Självklart finns det arv, självklart finns det också miljö. Kloningen idag går ut på att man klonar arvet. Miljön klonar man inte.
Men tänk om man nu kunde bygga upp/klona en människa helt och hållet, från molekyl till molekyl.
Det skulle väl vara att klona miljön också?
Skulle den kroppen kunna leva?
Skulle den kroppen få någon själ?

Antingen är jag imbecill eller är så är Du diffus.

Från molekyl till molekyl? Vad har detta med miljö att göra.
Denna klon skall väl födas in i en kontext också? Det är oundvikligt.
Därav kommer klonens livsförlopp från sekund ett att skilja sig från
originalets. Således kommer de vara, om inte drastiskt, olika.

Jag ska vara diplomatisk och välja ett tredje alternativ, du missförstår  :)

Vad PseudonymHär menar är inte kloning i traditionell mening, han/hon menar att man kopierar en människa, så att man får en exakt fysisk kopia av allt den kopierade utgörs av. Exakt den tanke originalet tänker i det ögonblick den kopieras kommer kopian att ha när den skapas. En ögonblickskopia.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 01 dec 2006 22:38

hehe vi har löst detdär! :P men tack ändå! Förresten syftar ditt namn på MacLaurinutv.?

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 05 dec 2006 04:35

PseydonymHär skrev:hehe vi har löst detdär! :P men tack ändå! Förresten syftar ditt namn på MacLaurinutv.?

Jepp. 1600-talsmatematikern MacLaurin i vanliga fall, och 1600-talsprästen MacLaurin om den som frågar verkar bli mer imponerad av det.

Zartax

Inläggav Zartax » 20 dec 2006 22:42

amy skrev:I en dröm kan du se lera och röra vid det, men när du vaknar upp vet du att de var bara tankar. Det är likadant med leran i den här världen, förutom att den här världen är mer materiell.

- Bara tankar

Tack! Det där var fanimej det roligaste jag har läst på jag vet inte hur länge!

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 21 dec 2006 17:33

Zartax skrev:
amy skrev:I en dröm kan du se lera och röra vid det, men när du vaknar upp vet du att de var bara tankar. Det är likadant med leran i den här världen, förutom att den här världen är mer materiell.

- Bara tankar

Tack! Det där var fanimej det roligaste jag har läst på jag vet inte hur länge!

På något sätt så är det ju logiskt. Men mer materiell skulle jag nog inte vilja beskriva det som, mer övertygande tankar hellre...

amy

Inläggav amy » 26 dec 2006 15:48

Sinnet (the mind) drömmer/tänker alltid att den är vaken.

PseydonymHär skrev:På något sätt så är det ju logiskt. Men mer materiell skulle jag nog inte vilja beskriva det som, mer övertygande tankar hellre...

"Verkligheten" är inte mer övertygande än drömmar.
Drömmar är verkliga tills man vaknar upp.

Om det fanns skillnad mellan dröm och verklighet skulle man kunna se skillnaden.
Men man kan inte. Inte förrens man vaknar upp.

Verkligheten är en dröm, och det vi kallar drömmar är drömmar inom drömmen som vi kallar verklighet.

Vi drömmer hela tiden att vi vaknar upp på morgonen.
För att ingenting kan inte sova eller vara vaken för evigt.

Jag kan inte tänka mer än en film kan röra sig.
Filmen/rörelsen/händelserna består bara av bilder.
Tänkandet/drömmandet består bara av tankar.

---

Materiell betyder fysisk. Fysisk betyder separerad från medvetandet.
Men separationen är bara mental.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 26 dec 2006 16:16

amy skrev:Sinnet (the mind) drömmer/tänker alltid att den är vaken.

PseydonymHär skrev:På något sätt så är det ju logiskt. Men mer materiell skulle jag nog inte vilja beskriva det som, mer övertygande tankar hellre...

"Verkligheten" är inte mer övertygande än drömmar.
Drömmar är verkliga tills man vaknar upp.

Om det fanns skillnad mellan dröm och verklighet skulle man kunna se skillnaden.
Men man kan inte. Inte förrens man vaknar upp.

Verkligheten är en dröm, och det vi kallar drömmar är drömmar inom drömmen som vi kallar verklighet.

Vi drömmer hela tiden att vi vaknar upp på morgonen.
För att ingenting kan inte sova eller vara vaken för evigt.

Jag kan inte tänka mer än en film kan röra sig.
Filmen/rörelsen/händelserna består bara av bilder.
Tänkandet/drömmandet består bara av tankar.

---

Materiell betyder fysisk. Fysisk betyder separerad från medvetandet.
Men separationen är bara mental.

Verkligheten är mer övertygande i tanken. Om jag börjar fundera om det är en dröm jag är i jag drömmer så brukar jag faktiskt vakna upp, övertygelsen (om att drömmen är "verkligheten") är inte särskilt stor. Dock har jag inte kunnat vakna upp från denna "verklighet". Hittills.

Mer materiell är ju inte heller sant. Drömmen är lika materiell som verkligheten tills man inser att det är en dröm.

amy

Inläggav amy » 26 dec 2006 17:02

PseydonymHär skrev:Om jag börjar fundera om det är en dröm jag är i då jag drömmer så brukar jag faktiskt vakna upp, övertygelsen (om att drömmen är "verkligheten") är inte särskilt stor.

Du kan inte börja fundera om du inte vaknar.

Varför tror du att natt-drömmar är mer overkliga än morgon-drömmarna som vi kallar livet?

Vad har du för bevis att när du vaknar upp på morgonen inte bara är en annan dröm?

arborelius

Inläggav arborelius » 27 dec 2006 01:15

Jag vet nästan alltid om att jag drömmer när jag drömmer. Om jag tex håller på att dö så tänker jag i drömmen "Vad, fan, det är ju bara en dröm. Det gör inget om jag dör", men jag vaknar inte.

amy

Inläggav amy » 27 dec 2006 02:42

arborelius skrev:Jag vet nästan alltid om att jag drömmer när jag drömmer.

Men vet du om du drömmer när du vaknar upp på morgonen?

Jag brukar också ibland vara medveten om att jag drömmer...

När jag är medveten i mina drömmar kan jag bara öppna mina ögon (mina riktiga ögon, inte dröm-ögonen) så vaknar jag. När jag var mindre visste jag inte att jag kunde göra det, jag brukade istället hoppa nånstans (från våran balkong) och ta livet av mig om jag ville komma bort från drömmen (om jag jagades av läskiga monster och sånt), och då vaknade jag alltid när mitt huvud slogs på marken.
Om jag inte slog huvudet mot marken så brukade jag inte "dö" och komma bort från drömmen (dröm-hjärnan måste gå sönder för att man ska vakna/dö), så jag fick försöka hoppa igen.

Men numera brukar jag bara skratta åt alla monster jag ser i mina drömmar, och de försvinner, för att de är bara manifestationer/reflektioner av min egen rädsla. När jag flyr så har monstren en anledning att vara jagande monster, men om jag skrattar åt dom kan dom inte vara monster längre, för bara någon som är Vaken vågar skratta åt ett monster.

---

Jag fick döda mig i drömmar för att jag skulle vakna upp. Därför krigar (eller diskuterar) människor: de försöker väcka upp sig själva. Hela livet är bara en stort slagsmål mot hallucinationer. Slagsmålet är också en hallucination för det finns inget "jag".

När människor krigar och ser massa blod och lidande så känner man att det bara måste vara verkligt. Därför krigar människor: de vill fortsätta drömma att de är vakna.

Men ju mer man slåss destå mer förenas man till en och samma organism. Så... slagsmålet gör att vi kan fortsätta drömma... och vakna...

Återgå till "Naturvetenskap"