läkemedel dåligt för mänskligheten

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 21 jan 2007 21:43

Evolutionen anpassar inte till någon tänkt "naturlig" miljö, eller till ett liv i skogen. Den anpassar till den faktiska miljön. Om mediciner finns tillgängliga är de en del av miljön. Vilken fördel skulle vi vinna med att vara immuna (eller iaf bättre tåla) sjukdomar, om vi lika gärna kan bota dem med läkemedel? Läkemedel har dessutom den fördelen att de tar upp till några decennier att ta fram, och verkar direkt. Evolutionen tar betydligt längre tid på sig, och en art kan mycket väl dö ut innan den hinner anpassa sig.

Liam

Inläggav Liam » 02 apr 2009 13:16

Men säg att jag (tur för mig va) råkar va den sista av en "gren" av gener.Jag ensam har... säg en gen som gör mig immun mot cancer. Plödsligt får jag lunginflamation. Om jag inte får medicin så kan jag dö.

I ett alternativt universium har männskligheten ingen medicin och 20000 år senare dör vi alla ut av en super snabb och smittande cancer form. Osis

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 04 apr 2009 15:09

Att tro att mediciner räddar liv är dessamma som att göra en läkare till Gud.

Inbillar ni verkligen er att läkare har nycklarna till dödsriket och kan förhindra vem somhelst att dö?

Mediciner kan inte ens förlänga ens liv! om sanningen ska fram.

Snälla någon. Förklara varför fetter kokat i alkohol gör en damp människa frisk?

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 29 apr 2009 20:56

Jag kokade nyss ihop fem gram amfetamin, och smakade på brygden. Just nu känner jag absolut ingenting.

Man kan göra äkta amfetamin, och inte sånna där gifter som uncle fester lurar i en, på vanliga husmans ingredienser.

Förklara bara varför fetter och kolhydrater kokat i olika alkoholer fungerar som psykiatriska mediciner?!

Ni undrar vart era kroppar går när ni har donerat dem till vetenskapen... till att göra läkemedel bland annat om sanningen ska fram!!

Återvinning!! men det fungerar bara om man tror på medicinerna. Jag vill ärligt talat inte veta hur man gör psykiatriska mediciner! Hur gör man mediciner som vi såg i filmen "a clockwork orange"?

JAG VILL INTE VETA!!!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2009 21:41

Orkar inte skriva, så jag saxar från wiki. En del är översatt från engelska.

Alkaloider är en grupp kvävehaltiga ämnen som förekommer hos olika växter och som ofta har en stark inverkan på människokroppen. Alkaloiderna är ofta basiska ("alkaliska", därav namnet), men undantag finns, till exempel kolchicin från tidlösa. Många alkaloider är kraftigt verkande gifter; i små doser har de stor medicinsk betydelse.

Fenetylamin-gruppen: meskalin, efedrin, dopamin, adrenalin, noradrenalin, amfetamin
Fenetylamin eller fenyletylamin är en alkaloid och monoamin samt ett derivat av fenetylgruppen. Ämnet förekommer i människans hjärna, och tros där fungera som en signalsubstans. Förutom att kroppen själv bildar molekylen så finns den naturligt i kakao och choklad.
Alkaloiderna har använts som droger, gifter och läkemedel under hela mänsklighetens historia.

En opioid är en substans som binder opioidreceptorer, som bl a finns i hjärnan, och alltså framkallar likartade medicinska effekter som kroppens eget endorfin, men kraftigare.

Namnet kommer från opiater, det vill säga opioider som förekommer naturligt i opiumvallmon och som var de först kända opioiderna. Att röka opium var en mycket använd smärtlindringsmetod innan substanserna kunde framställas i ren form.

Och

Det finns teorier om att Myristicin omvandlas i kroppen till fenetylaminen MMDA.

Pastinaca sativa (Palsternacka) 66% av oljan
Petroselinum crispum (Persilja) 37% av oljan
Myristica fragrans (Muskot) 8% av oljan

( finns även i  dill )

Palsternacksroten ska skördas under sitt andra livsår. Palsternackor från livsmedelsbutiker är från första året och ej aktiva. Rötterna från rätt palsternackor innehåller mycket olja.

Muskotolja är en dålig källa. Förutom safrol finns det andra substanser i oljan i betydande mängder. Rapporter tyder på att vissa leverantörer har destillerats bort myristicinet och säljer dom andra oljorna som endast ger sedering och andra ej önskade effekter.

MMDA kan skapas genom aminering av den eteriska oljan myristicin.
MMDA är narkotikaklassad i Sverige.

Effekt / dosering
Effekten liknar inte den som "kusinerna" MDA och MDMA ger. MMDA ger mindre stimulering, mera CEV:s och effekten är drömlik.
Oral dosering: 100 - 250 mg

Varning

Psykoaktivitet och toxicitet

I låga doser, ger muskot en något märkbar fysiologisk eller neurologiska symptom. Stora doser av 2g per 1 kg (t.ex. en person som väger 65 kg  skulle vara tvungen att förbruka 130 gram) kroppsvikt eller mer är farliga, kan framkalla kramper, hjärtklappning, illamående, eventuellt uttorkning och förosaka smärta i allmänna organ. I stora mängder är det känt för att vara en stark deliriant. Användare har rapporterat om negativa och svåra upplevelser, om störande synupplevelser (hallucinationer) och ofta ganska svår ångest liksom att användare kan känna en känsla av blodet att rusar i huvudet. Muskot innehåller myristicin, en svag monoaminoxidas-hämmare.

Spekulativ jämförelser mellan effekterna av muskot berusning och MDMA har gjorts.  Men muskot innehåller inga amfetaminderivat och inte heller är det något som bildas i kroppen från de viktigaste kemiska komponenter i muskot.  Användning av muskot som rekreations läkemedel är impopulärt på grund av dess obehagliga smak och dess biverkningar, bland annat yrsel, värmerodnader, muntorrhet, snabbare hjärtslag, tillfällig förstoppning, svårighet att kasta vatten, illamående och panik.

En risk i någon stor mängd intag av muskot är uppkomsten av "muskot förgiftning", en akut psykiatrisk sjukdom präglas av tanken sjukdom, en känsla av nära förestående undergång / död, och agitation. Vissa fall har lett till sjukhusvistelse.

1963 Alexander Shulgin spekulerade att myristicin skulle kunna omvandlas till en amfetamin metaboliten i levern genom transamination. Detta kan aldrig kontrolleras och knappast från vad som är känt om metabolism av närstående förening safrol  piperonylic syra.

Förgiftningar med myristicin eller muskotolja ger upphov till något som liknar effekterna av MDMA, eller MMDMA. Myristicin kan dock omvandlas till MMDA, använder en reaktion liknande den som används för att omvandla safrol i MDMA. Effekterna varierar från person till person, men ofta rapporterats vara ett tillstånd någonstans mellan vakna och drömmer, eufori redovisas och illamående är ofta erfarna, men vissa rapport som använder cannabis kan kompensera illamående. Användare rapporterar också blodsprängda ögon och minne störningar under muskot berusning.

Förutom en delvis medvetet tillstånd, myristicin har varit kända för att inducera psykoaktiva effekter såsom visuella störningar. Den dos som krävs för att uppnå en sådan effekt varierar från person till person och från källa till källa. Den genomsnittliga dosen som krävs för att få dessa effekter är någonstans i regionen ,75 - 1.25g

Muskotnötsberusning har en mycket lång tid innan toppen är nådd, ibland med upp till 7 timmar och effekterna kan bli kännbara för upp till 24 timmar med kvardröjande effekter som varar 72 timmar. Det skulle kunna uppfattas obehagligt av vissa användare, eftersom de negativa effekter som illamående dröjer kvar för denna period.

Alkohol kan förvärra effekterna.

Summa kardemumma, vissa växter utvecklar gifter för att överleva, vissa människor tar gifter för att de inte står ut med livet.

Återgå till "Naturvetenskap"