Kan man sova - DRÖMFRITT??

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Inläggav Angelina » 24 jun 2007 16:35

Miss x?  :lol:

Jag drömmer ofta att jag kommer in i en sko-affär. En återkommande dröm sedan flera år tillbaka. Inatt hittade jag ett par silverstövlar från 80-talet, äkta 80-tal alltså. De var jättelätta och mjuka, fast egentligen inte särskilt fina. Sen fick jag för mig att jag skulle fylla ett galleri med vatten. Folk protesterade naturligtvis, skulle förstöra golvet osv. Men det struntade jag i, jag var villig att ta risken, för konsten.
Sedan fick jag bråttom hem till datorn, i drömmen. Datorn är min bästa vän.
:)

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 24 jun 2007 22:35

nej det var inte miss x jag drömde om.
Elelr på sätt och vis var det väl kanske det, men inte den miss x som finns här ibland oss.
Men märkligt nog så ibland så påminner forumets miss x litegrann om min miss x.
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?

Akryon

Re: Kan man sova - DRÖMFRITT??

Inläggav Akryon » 25 jun 2007 02:42

(c) KYREUS skrev:Ibland vaknar jag och har för mig att jag verkligen inte drömt en sekund?
Men hur vet jag det??

Frågan för dagen: kan man sova drömfritt???

(c) KYREUS

Man drömmer efter 90 min.
Hm...man kanske alltid drömmer men kanske inte alltid kommer ihåg att man gjorde det...
Plentiful Muddy Water + A Long Time + Many Coincidences = Civilization...yeah, right!

Minded

Inläggav Minded » 27 jun 2007 14:57

Min mamma har typ en dagisverksamhet. En gång berättade hon om en liten kille på typ två år som låg och sov helt fridfullt någonstans. Så sa han plötsligt - while dreaming: Bil...

Haha, så jäkla sött. Inte ens den bestämda bilen, utan kort och gott bil  :lol:

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 27 jun 2007 16:14

(c) KYREUS skrev:Men... är det vakna medvetandet 100% i kontakt med det sovande?
Frågan för dagen: hur långt sträcker sig vårt medvetna medvetande?
/eller:/

Jag är ganska övertygad om att det finns olika stadier av medvetande när man sover. Ibland när det blir morgon och jag sover så kan jag plötsligt börja höra saker runt om mig i en låg ljudnivå , fast jag fortfarande drömmer. Jag kommer då in i ett mer vaket stadie av min sömn. Och jag kan då välja om jag vill vakna helt. Gör jag det så försvinner drömmen och jag börjar höra allt i normal ljudnivå igen.

Drömmar är något väldigt intressant. Jag läste någonstans att man i snitt drömmer 18 olika drömmar per natt. Är detta sant? Hur har man mätt det? Jag vet inte men jag har ibland kommit ihåg upp till fyra drömmar efter en natt och jag tror att det mycket väl kan vara så.  

(c) KYREUS skrev:  - Vad är (då) medvetslöshet?

När man sover men inte kan väckas... :wink:

Zokrates skrev:
Det intressanta är att när jag i mina drömmar är utomlands så talas verkligen de språk som där talas och jag förstår dem. Så verklighetstrogna att i de fall jag senare har besökt vissa av platserna så vet jag exakt hur det ser ut bakom hörnet eftersom minna déja vuer sätter igång.

Synnerligen intressant!

Mvh

Skyline

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kan man sova - DRÖMFRITT??

Inläggav Algotezza » 28 jun 2007 15:20

(c) KYREUS skrev:Ibland vaknar jag och har för mig att jag verkligen inte drömt en sekund?
Men hur vet jag det??

Frågan för dagen: kan man sova drömfritt???

(c) KYREUS

Nej, men glömma att man drömt när man vaknat. Inte minnas ett dyft. Det finns djupare drömmande (= "uppvaknande på andra sidan utan att ha dött") än REM.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 01 jul 2007 20:17

Vad menar du med - "djupare drömmande"??

( :roll: ) KYREUS (back from Greece)
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 10 feb 2008 13:17

Zokrates skrev:Tänkte först starta en tråd om drömmar, men så såg jag att denna tråden fanns.
Vilka heltäckande uttömmande svar. Ni har ju redan täckt in allt, nåja nästan i varje fall. Kompletterar därför trots att det gått ett halvår. Fast å andra sidan var jag ju inte medlem då.

Mina drömmar

När jag somnat så går ridån ned, därpå börjar allt. Det är oerhört intressanta drömmar och de kan handla om i princip vad som helst, dock har de en sak gemensamt, de är alltid verklighetsbundna. Ehh, kanske ändå inte, men de är i alla fall realistiska. Realismen är synnerligen påtaglig. Som barn kunde detta ställa till det för mig, som den natten jag drömde att pappa köpt en ny cykel åt mig. När jag vaknade på morgonen kastade jag på mig kläderna och sprang ut på gården, bara för att inse att cykeln var stulen.

Självklart var det ju bara en dröm, men det tog ett tag att inse detta, flera minuter faktiskt. Jag har alltid drömt, även som spädbarn långt innan jag hade ett språk. De drömmarna minns jag ibland, de var intressanta, suggestiva, djuriska.

Nu kanske någon tjomme tycker att, nääh!  Inte kan man minnas när man var sååå liten! Nej, de flesta människor minns inte alls sin egen period som spädbarn, men å andra sidan, jag är ju inte dem. Att alla drömmer när de sover tar jag för givet, att inte minnas sina drömmar betyder endast att de inte var intressanta, vilket jag tolkar som ett fattigt liv hos den sovande.

Kan man träna upp sin förmåga att minnas sina drömmar?
Jepp, sätt på alarmet på klockan, minst tre timmar efter att du lagt dig. Försök minnas och skriv ned detta på ett papper. Prova dig fram med olika klockslag för väckning om du absolut inget minns.

Var har jag varit i mina drömmars värld den senaste veckan?
I måndags var jag i Frankrike, tisdags i USA, i onsdags i Grekland och i söndags någonstans i jugoslavien. Det intressanta är att när jag är utomlands så talas verkligen de språk som där talas och jag förstår dem.
Scenarierna är ytterst realistiska. Så verklighetstrogna att i de fall jag senare har besökt vissa av platserna så vet jag exakt hur det ser ut bakom hörnet eftersom minna déja vuer sätter igång. Väldigt praktiskt med andra ord.

Likadant så kan tidsepokerna ändras. En gång handlar det om förfluten tid och en annan i nuet för att i åter en annan handla om framtiden. Det jag ser i framtiden slår alltid in. Praktiska uppfinningar som ännu inte skapats men som kommer att skapas. Som barn såg jag både platta tv såväl som widescreens, lika tydligt som de som nu finns.

Jordens undergång är ett återkommande tema i mina drömmar. Jag skrev ned ett datum bara på skoj, men kom sedan att tänka på hur meningslöst detta var.
Alla drömmar handlar inte enbart om jorden. En del drömmar utspelar sig på andra planeter vars liv i en del fall påminner om det som finns här, emedan åter en del andra är så udda att det knappt låter sig beskrivas.

Har utöver detta i en del fall haft drömmar så exakta att händelser som inträffat senare varit att betraktas som identiska. Jag betraktar det som att jag står i ett med det kollektivt undermedvetna när jag sover. jag misstänker eller, tror, att det finns vissa personer som jag kan ha en kontakt med under drömmen. På något vis liknar de mig men det är inget måste.

Avslutningsvis vill jag bara säga att en del drömmar om de filmats hade varit säkra Oscarskandidater, en del andra säkra kalkonrullar, men när jag väl somnat, då har jag väldigt roligt.:wink:

Att veta att man drömmer i drömmen och således kunna ha någon typ av kontroll i drömmen kallas på engelska för "lucid dreaming". Finns mängder av Google-godis för den som vill flyga runt på Mars eller nåt annat coolt.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Återgå till "Naturvetenskap"