Inget krav på att få uppleva det vördade.
Du menar att kärleken skulle framstå utan begär här eller Avantgardet
Moderator: Moderatorgruppen
Inget krav på att få uppleva det vördade.
J R Auk skrev:Sorg är bara en barnslig känsla där man besätter föremål eller personer. Och då menar jag inte att man besätter med sitt väsen, utan att besätter sin föreställning av värde till någon annan.
Hur många är genuint ledsna för någon annan?
Hur är man det, hur visar det sig?
Allt jag har sett är folks idéer om hur man ärar den döde, alltså helt och hållet självupptaget. Eller avsaknaden, den personliga, av någon som saknas. Även där helt självupptaget.
Och varför skulle man sörja någon som har gått bort? Det som borde sörjas då är väl ett ofullständigt liv, om man känner sig så säker på sin sak att man kan pracka på den värderingen på en annans liv.
Nej kärlek handlar om en vördnad för det väsen som någon annan håller/har. Och kärleken är väl det som antas ligga bakom sorg?
Då borde vi vörda personen som dött. På sådant sätt att vi fullbordar det som den som avlidit åtagit sig. Fullverka den tolkning som har getts oss möjlighet till, av livet och av kontakten med den avlidne.
Men men det här är väl bara gammalt dravel om ideal. Vilken plats håller det i dagens läge?
Nä lika bra att sörja så man inte sticker ut. Vill ju inte verka konstig.
J R Auk skrev:Nej, jag säger inte att man inte skall känna sorg eller att man skall känna en viss form av sorg.
Jag reflekterar bara för att jag ser så mycket sed kring begreppet. Så mycket förpliktelse. Det är åt skogen tycker jag.
Varför ska man inte få skratta på begravning tex. Och hyllar man inte livet någon levt bättre med fest och glädje, vitt än svart (även om det är ganska absurt att diskutera samtidigt som seden bakom sorgen, vad är vitt och vad är svart?).
Så visst fortsätt sörj, kom bara inte med påståenden om känslighet inför andra och livet när ni sörjer. Kom bara inte och säg hur sorg skall vara, hur vi skall förhålla oss mot någons död.
Barnslig skall egentligen ses som för resonemanget ouppmärksammat. I min mening i tidigare uttryckt.
(c) KYREUS skrev:...och som präst har jag erfarenheten att på sk äldreboenden (=förr ålderdomshem) kan ett husdjur som en katt tex rent av bli "helande", lika älskat och kärt som en bortgången make eller maka. DJUR ÄR LEVANDE OCH VÄRDA KÄRLEK!!
(djurvän 8) ) KYREUS
(c) KYREUS skrev: "myt om kravlösa djur"???
har jag aldrig hört;
(c) KYREUS skrev:dessutom:
leder inte all kärlek till - eh!!! - KONSEKVENSER???
() KYREUS
Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster