tvillingvärld

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Verkligheten överträffar dikten

Inläggav hovnarr » 12 maj 2005 16:49

To an old leader will be born an idiot heir,
Weak both in knowledge and in war.
The leader of France is feared by his sister,
Battlefields divided, conceded to the soldiers.

Old leader = G. Bush d.ä. (hur det förhåller sig i Frankrike är jag dåligt insatt i), märk också:

A doubtful one will not come far from the realm,
The greater part will want to support him:
A Capitol, will not want him to rule at all,
His great burden he will not be able to maintain.

Tyvärr är jag inte särskilt insatt i mystiker/proftia-litteraturen, men jag kanske gör efterforskningar på det området en dag. :)

S, omystisk

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 12 maj 2005 17:51

Menar du allvar? "Old leader" kan ju passa in på en lång rad personer. Och Frankrike...? Det som gjorde det första citatet anmärkningsvärt, den exakta tidsangivelsen och den förhållandevis otvetydiga formuleringen, saknas ju helt här.

Angelina

Inläggav Angelina » 12 maj 2005 18:44

Jag väljer att tolka erat uttalade kvinnoförakt som smågulligt och skämtsamt, för husfriden skull, den här gången.

Vad ni helt och hållet missar är att utan idén om andra dimensioner skulle strängteorin aldrig ha utvecklats till att börja med.
Det är inte så att man snubblade på den av en slump, utan den skapades för att bevisa en ursprunglig tanketeori.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 12 maj 2005 20:19

Angelina skrev:Jag väljer att tolka erat uttalade kvinnoförakt som smågulligt och skämtsamt, för husfriden skull, den här gången.

Härligt Angelina! Jag väljer att tolka ditt outtalade mansförakt på samma sätt, som du förstår.

Tore skrev:Menar du allvar?

Jag vet inte vad det skulle innebära att mena allvar i denna situation. Om jag tror att Nostradamus faktiskt talar om George W. Bush? Jag har ingen aning. Det menar jag bokstavligt talat, dvs. det känns inte så.

Grundfrågan gällde huruvida man kunde hävda att mystiker visste saker och ting utan s.k. goda grunder. Det menar jag att man under vissa omständigheter skulle kunna säga, dvs. att vad som normalt avses med goda skäl är inte ett kriterium för kunskap/vetande.

Jag är för dåligt insatt i Nostradamus för att kunna göra någon som helst bedömning av hans tillförlitlighet som profet. I dagens läge är jag inte heller lockad att lära mig mer om förutsägelser eller liknande, men det kanske ändrar sig framöver.

Hoppas det besvarar dina frågor!

-narr-

Angelina

Inläggav Angelina » 13 maj 2005 01:43

Det fanns inget outtalat mansförakt till att börja med, kanske du bara förväntade dig det och därmed tolkade mina ord med den innebörden. :)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 13 maj 2005 12:34

Rationell och religiös tro är två vitt skilda begrepp, med vitt skilda syften.
Vad jag irriterar mig på är att folk blandar ihop dem.
Vetenskapen sysslar med rationell tro, byggd på goda grunder och med argument för sin sak.
Religiösa tror (ibland) för att det känns bra, utan rationell grund, och en rationell grund behövs inte för en religiös tro. Jag tror heller inte att den är möjlig. ("Rationell grund för sin religiösa tro" låter jättekonstigt.)
Jag har inga problem med att folk tror än det ena, än det andra, om de är medvetna om vilken typ av tro de har. Det är två olika sorters tro som inte bör förväxlas, och det är det jag upplever att många new age-are gör. En världsbild bör, enligt mig, byggas m.h.a. rationell tro, inte religiös.

(Jag betackar mig triviala invändningar som "Jamen hallå, är det inte rationellt att vilja må bra?! Sådeså! *kjamizz*") :lol: :lol: :lol: 8) :P :) :shock: :?: :D )

Vidare; jag tolkar dina utsagor om strängteori som smågulliga och skämtsamma.

Strängteorin är ingen flummig teori som kan förklara allehandla mystiska fenomen, utan just precis vad den utger sig för att vara - en ganska sträng teori. Precis som filosofi inte är väldigt luddiga tankar som sägs i ett fyllerus.
Jag vänder mig emot att det skrivs böcker som "Kvantfysik for dummies", där komplicerade områden beskrivs väldigt översiktligt och enkelt, för jag är rädd att en skev bild av ämnet förmedlas. Då uppstår ofta missförstånd, när jag tror mig begripit något som jag inte alls förstått, och så drar vi diverse bissarra slutsatser, och utläser sådant som vi vill skall vara faktiskt (som astralkroppar, etc.) med förevändningen att så säger minsann nån bisarr teori som jag läst om i Vecko-Revyn.

Eller? Är det helt tvärtom?

Angelina

Inläggav Angelina » 13 maj 2005 15:13

Archaxe, du verkar ha en ohygglig mängd förutfattade meningar om allt möjligt, om du sedan klistrar på mig i tron att de passar. Jag betackar mig allra vänligast för detta.

Vad är rationell tro?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 18 maj 2005 15:37

Angelina skrev:Archaxe, du verkar ha en ohygglig mängd förutfattade meningar om allt möjligt, om du sedan klistrar på mig i tron att de passar.

"Jag kommenterar inte detta", och hoppas du själv ser det paradoxala i det påståendet.

Rationell tro är sådan tro som utgörs av att ha (direkt) goda skäl för sina uppfattningar, t ex vetenskaplig metod.

Vanligen vänligen
/R

Angelina

Inläggav Angelina » 18 maj 2005 21:31

Ja, det var verkligen jätteparadoxalt och supersnitsigt. :lol:

Du ger ju inga svar på vad varken goda skäl eller rationell tro är utan referar bara det ena till det andra och vice versa. Har du aldrig funderat på vad som gör att man tillskriver vissa skäl kvaliteten god och varför man anser något vara rationellt eller inte?
Har det något med vetenskapliga metoder att göra egentligen, eller är dessa bara en förlängning av den sk rationella TRON?
Hur kan en tro vara rationell överhuvudtaget?
Vetenskap-vetandets skapelse eller det skapade vetandet?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Känn en doft av kärleken

Inläggav hovnarr » 19 maj 2005 13:50

Angelina skrev:Har du aldrig funderat på vad som gör att man tillskriver vissa skäl kvaliteten god och varför man anser något vara rationellt eller inte? Har det något med vetenskapliga metoder att göra egentligen, eller är dessa bara en förlängning av den sk rationella TRON? Hur kan en tro vara rationell överhuvudtaget?

Låt oss betrakta dessa frågor.

1. Vi tillskriver ett skäl egenskapen "god" om det är så att vi finner skälet gott. "God" är alltså subjektets värdering av skälet. Om många människor är överens om att det och det skälet i den och den situationen är gott, säger vi vanligtvis att ~detta~ är ett gott skäl.

2. Rationellt följer samma mönster som "goda skäl". Irrationellt beteende är följaktligen beteende som man inte har goda skäl för. Det kan också användas för att beskriva uppfattningar i konflikt. En människa som t.ex. inte vill att djur ska dödas men gärna äter kött kan sägas vara irrationell. De flesta människor är i den bemärkelsen irrationella i ett flertal situationer.

3. Rationalitetens och de goda skälens koppling till den vetenskapliga metoden hänger framförallt på försökens reproducerbarhet. En fackman på området ska kunna förvissa sig om den empiri som rapporteras. Märk väl att envar inte kan förvissa sig om vetenskaplig empiri, t.ex. avståndet från jorden till solen, utan vi litar helt enkelt på den vetenskapliga metoden; dvs. att vetenskapsmännen håller varandra i tillräcklig schack, tukt och granskning för att felaktigheter i möjligaste mån skall undvikas. Sålänge granskningen är vederbörlig litar vi resultatet - därför är det så viktigt med källangivelser.

4. Personliga observationer av andlig eller esoterisk art åtnjuter inte samma förtroende som den vetenskapliga metoden. Detta beror på flera saker. Jag ska nu försöka redogöra för dem så tydligt jag kan:

För det första finns det inga erkända fackmän på området annat än möjligen kyrkan. Kyrkans andliga/esoteriska skolning är dock främst teoretisk och de sysslar inte med andlig empiri i särskilt hög grad, även om de i många fall erkänner den. Som en protest mot kyrkans okunskap inom andlig empiri kan man dra den huvudsakliga korrekta slutsatsen att en genomsnittlig människa är lika kompetent till andliga observationer som en genomsnittlig präst. Därur kan man dock dra den felaktiga vidare slutsatsen att det inte går att skola sin förmåga till andliga observationer (bara för att mäklare överlag tar risiga bilder är det inte omöjligt att bli bra på att fotografera).

En rimlig tanke är att andevetenskapen är som vetenskapen i det att vem som helst skulle kunna göra observationer, även om man inte har det kunnande eller de instrument till hands som gör att man kan det just nu. Tyvärr finns ingen erkänd grupp av fackmän på det esoteriska empiriska området. Detta leder oss in på skäl nummer två: eftersom det inte finns en erkänd grupp fackmän finns heller ingen erkänd andevetenskaplig metod. Då det inte finns en erkänd metod är det svårt som utomstående att bedöma de olika metodernas tillförlitlighet, och därmed sanningshalten i resultaten. Är det t.ex. mer säkert att spå morgondagens väder i tarotkort, fiskinälvor eller genom direktkontakt med en ängel? Säkert över 10% av de som gått ut grundskolan kan i stora drag föreställa sig hur man kan mäta ett avstånd mellan två planeter (inte trivialt), men knappast hur man bäst bör göra för att varsebli andeväsen (inte heller trivialt). De allra flesta västerländska människor skulle överhuvudtaget inte vara intresserade av att lära sig någon sådan metod, då de redan på förhand skulle vara övertygade om företagets frukt- och meningslöshet.

Denna övertygelse, eller snarare avsaknad av tillit, hänger alltså ihop med avsaknaden av fackmän och etablerad andevetenskap överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om exempelvis mer än 5 miljoner av världens befolkning hävdat att de sett spöken och ger likartade beskrivningar av fenomenen. Finns det ingen tro på andevetenskap överhuvudtaget kommer sådana utsagor att avfärdas som osanna.

Slutligen gör avsaknaden av metod och fackmän på det empiriska esoteriska området att det inte finns några "rätt och fel", dvs. någon möjlighet för kritisk granskning fackmän emellan. Det är rent av tabu att invända med andlig empiri mot andlig teori (typ "nej, mormor är inte i helvetet, hon sitter och vilar sig i fåtöljen därborta"), medan det är tvärtom på vetenskapens område (falsifikationsprincipen). Det är däremot gängse att invända med vetenskaplig teori mot andlig empiri (typ "det finns inga spöken, du ser i syne").

Så, Angelina, efter denna utläggning tänkte jag nu ge dig chansen att redogöra för din andevetenskapliga metod. Hur uppnår du kunskap om andra dimensioner? Förnimmer du dem exempelvis i drömmar, genom meditation eller är det något som bara känns rätt utifrån din övriga världsbild etc? Om du känner dig obekväm med att svara här får du gärna skicka ett PM istället. Lev väl!

-narr-

Lazarus
Kontakt:

Inläggav Lazarus » 19 maj 2005 17:40

Intressant och bra sammanfattning. I alla fall för dem sin INTE jobbat på den s.k. andliga utvecklingen, i främsta rummet medvetenhetsutveckling. Men med mera kunskaper och erfarenheter blir bilden lite annorlunda. Tyvärr går detta inte att beskriva på ett förståligt vis för den som inte jobbat med detta under ett antal år. Olika lång tid, som vanligt, för olika individer. Min personliga erfarenhet ger vid handen att ingen som verkligen kommit långt, som vet, talar om detta för andra. "avsaknaden av metod och fackmän på det empiriska esoteriska området" säger inte något alls om detta intressanta område. Liksom att verkligheten i första hand är vad den ser ut att vara så finns det "mera verklighet" för den som jobbar efter att finna detta extra. Att många, förmodligen de flesta, går vilse, det är inget att säga något om. Det svåra är att inte tro utan att försöka veta och inte bara gå efter vetenskapens nuvarande konstaterande. Har t.ex. vetenskapen kunnat konstatera mer än en promille av verkligheten ännu? Anar att det kan ligga i det segmentet.

Hovnarr, du och Angelina har kanske rätt i mycket på era områden, det som behövs är samarbete för att hitta guldkornen att jobba vidare med tillsammans och inte stagnera på nuvarande kanske lite insnöade plan. Minsta nedklassning av annan innebär automatisk nedklassning av sig själv. Visserligen kan man bli populär bland de som redan delar åsikten men det gör bara att eventuella låsningar blir hårdare.

Så att finna fackmän på det andliga området blir svårt, de låter aldrig höra talas om sig. Änglar viskar bara falska...
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"
http://www.atomer.se/nyhetsbbb.html
http://www.stoppa-storebror.se

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Öppet om det fördolda

Inläggav hovnarr » 20 maj 2005 13:17

Lazarus skrev:Hovnarr, du och Angelina har kanske rätt i mycket på era områden, det som behövs är samarbete för att hitta guldkornen att jobba vidare med tillsammans och inte stagnera på nuvarande kanske lite insnöade plan. Minsta nedklassning av annan innebär automatisk nedklassning av sig själv. Visserligen kan man bli populär bland de som redan delar åsikten men det gör bara att eventuella låsningar blir hårdare.

Jösses. Tolkade du mitt föregående inlägg som en nedklassning och/eller upplyftning av endera "sidan", dvs. den vetenskapliga resp. den andevetenskapliga? Det var verkligen inte min mening. Jag försökte bara peka på skillnaderna mellan de två ur vad jag uppfattar vara dagens samhällssyn.

Lazarus skrev:Tyvärr går detta inte att beskriva på ett förståligt vis för den som inte jobbat med detta under ett antal år.

Det går att beskriva. Sen är det ju främst upp till läsaren om förståelsen infinner sig eller inte. Man kan t.ex. klart och tydligt säga: "Jag ser ibland spöken, dvs. transparent gråa gestalter med mänsklig form, med mina egna ögon och lika verkligt som om de vore vanliga människor." Om man sedan som läsare vill tro på det eller kan greppa det eller inte är ju en annan sak, men det är fullt möjligt att så klart som det skrivna språket tillåter beskriva esoterisk empiri. Försök själv så får du se.

Lazarus skrev:Min personliga erfarenhet ger vid handen att ingen som verkligen kommit långt, som vet, talar om detta för andra.

Hur har du nått en sådan erfarenhet? Du kan knappast ha varseblivit detta faktum genom samtal med de som "kommit långt", eftersom de enligt dig inte skulle tala om detta för andra (inklusive dig själv). Min personliga erfarenhet är att den information man söker står att finna och är idag inte längre särskilt fördold, men det är upp till sökaren att leta själv.

Lazarus skrev:"avsaknaden av metod och fackmän på det empiriska esoteriska området" säger inte något alls om detta intressanta område.

Jo det säger ju just det att detta intressanta område saknar en allmänt känd metod och fackmän. Detta pekar INTE på en brist på området i sig, utan på brister mellan området och allmähetens förhållningssätt till det, som försvårar gemene mans fördjupning i området. Den onda cirkel som därmed vidmakthålls beror delvis på vetenskapens dominerande ställning, ungefär som kyrkans dominerade ställning gjorde att vetenskapen hade svårt att komma till skott en gång i tiden.

Lazarus skrev:Så att finna fackmän på det andliga området blir svårt, de låter aldrig höra talas om sig.

Detta beror återigen inte på områdets natur utan på att den här sortens kunskap stör "den allmänna ordningen" i dagsläget. Den bemöts med hån och vantro. Det tjänar idag inget till att låta höra talas om sig som "andlig fackman" så långt vi betraktar serverad information (TV, tidningar osv.), men det tjänar till att stå till förfogande för de som vill lära sig mera på detta område (reserverad information). Man måste skilja på dessa två typer av hemlighetsmakeri. I dagens läge med en rådande vetenskaplig dogm kan andevetenskapen inte kosta på sig hemlighetsmakeri för de som ärligt vill veta hur allt hänger ihop. Då går den under i vetenskapsdöden. Därför inbjuder jag Angelina till att berätta hur hon varseblir andra dimensioner, om hon så önskar.

S

Angelina

Inläggav Angelina » 21 maj 2005 20:57

Vilken rolig vändning den här diskussionen fick...
"Andlig fackman"..intressant. Man kanske skulle starta en spirituell fackförening. Nu vet jag ingen vid namn på rak arm såhär, men kan kolla upp, eller googla själva, det finns säkert en uppsjö av andliga fackmän och experter som inte skäms ett dugg över dessa epitet.
Dalai lama tex..mfl.
Det finns även så kallade vetenskapsmän som har en andlig inriktning och som involverar denna övertygelse i sitt i övrig fysiskt betingade forskningsarbete, det är det som är så fantastiskt just nu, att världarna vävs samman, och därför dyker det upp strängteorier mm som befäster sanningen i båda lägren. Det ena är en avspegling av det andra.

Goda skäl och rationell tro osv, är egentligen bara subjektiva värderingar och uppfattnignar av trovärdigheten av upplevelsen. Den som söker ska finna. Man har en uppfattning om hur något förhåller sig och söker bevis för att detta kan vara sant, att stryrka sin tro, och iom att man fokuserar på att hitta speciella egenskaper så är det just dessa man finner. Samma princip appelerar på om du just läst en bok om tex tulpaner, så kommer du att relatera väldigt mycket i din omgivning till just tulpaner, du ser dem överallt, och kan känna igen dess växtmönster i andra situationer etc.
Då kan man tom bygga upp en hel livsfilosofi runt detta, och den är säkert lika sann som alla andra filosofier, eftersom det stora avspeglas i det lilla. Sanningen finns överallt.

Tack för inbjudan att bjuda in till andra dimensioner. :)
Jag vill inte tråka ut er med en lång biografisk berättelse här, men en kort kanske är nödvändig då.. I min familj har sk synskhet eller allmän öppenhet mot de spirituella världarna gått i arv i flera generationer från båda mina föräldrars sida, så när jag var liten såg jag "spöken" lite här och där. Detta försvann dock vid 7- års åldern ungefär, för att sedan komma tillbaka i tonåren. ( det finns säker många förklaringar till detta, men som kanske inte är nödvändiga att gå in på här). När jag var 22 tog det verkligen fart eftersom jag då mevdetet även började hänge mig åt min andliga utveckling, läste många böcker, mediterade osv. Till en början så fungerar den andliga utveckligen mest som terapi, eftersom man har med sig bagage från både barndom och tidigare liv som är behov av helning, så även i mitt fall. Men sedan när man börjar känna sig hel och mer harmonisk så öppnas dörrar och då får man välja själv om man vill kliva in eller bara kika in, eller tom stänga dörren, det är ett personligt val.
För min del öppnades astraldörren först . Första gången jag gjorde en astralprojektion så låg jag och vilade på eftermiddagen och skulle sträcka upp handen för att tända lampan, men kunde inte få något grepp om knappen, kunde inte förstå varför, försökte många gånger, men såg efter ett tag att handen bara gled igenom...och då, gick det upp et ljus, wow, jag är utanför kroppen och flög nästan genast ut i rummet och snurrade runt där och var euforisk över att jag äntligen hade lyckats. Efter det engagerade jag min väldigt myclet i att lära mig astralprojicera medvetet, dvs kunna gå ut ur kroppen när man vill, och lyckades flera gånger med detta. Men allteftersom livet pågick och fick andra fokus så tappade jag mycket av mina astrala förmågor, så dessa måste upprätthållas med övning annars bleknar de.
Jag är ingen stor empat, måste jag tyvärr erkänna ( en tuff barndom slipade ner den sidan rätt ordentligt), den sidan har först nu börjat daga. Så min andliga utvekling har gått mycket genom intellektet och logiken. Jag har resonerat mig fram till hur verkligheten fungerar och läst och samtalat för att nå vidare. Med meditationen och yogan har jag ändå upprätthållit en konstant kontakt med den spirituella världen, så att jag inte fastnat för mycket enbart i det intellektuella. Och denna kontakt har lett till att det sk tredje ögat har öppnats sig en hel del och det var när jag började märka att jag kunde se tydliga bilder från människors liv och även se visioner från min egen framtid , som sedan visade sig vara sanna, som jag reagerade och insåg att något nytt hade hänt. Nu använder jag den förmågan mycket sparsamt och med stort ansvar eftersom man inte ska tjuvkika på andra människors liv. Sedan nu när jag bor brevid en begravningsbyrå så har även spökseendet från barndomen kommit tillbaka. Ibland ser man en sk skuggfigur röra sig genom rummet, eller man känner någon ta på en, blåsa luft i ansiktet, eller att något rör sig som inte borde göra det. Men det största är ändå inte att se spöken , auror, astralprojicera eller vara synsk, utan det största är den stora kärleken och känslan av tillhörighet i universum och empatin med allt levande som infinner sig när man vill. Den känslan finns alltid att tillgå, det är hemma.
Det är insikter som infinner sig, om hur själar hör ihop, hur olika konstellationer avspeglar varandra. Förståelse för samband, synkronisiteter, relationer..många aha-upplevelser.
När dessa dörrar har öppnats så finns det nästan ingen gräns för hur mycket information som finns att tillgå. Och vissa insikter går inte ens att sätta ord på..faktiskt. Orden ter sig då som banala förringelser av det upplevda.

Åh, detta blev redan för långt och kunde inte ens komma i närheten av vad jag egentligen ville få fram....men ni får hålla till goda med dessa smulor av visdom...:lol:

Vill ni veta mer om mina personliga erfarenheter så är det bara att maila.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

In i förbryllningen

Inläggav hovnarr » 22 maj 2005 21:11

Ja se där. Då ses vi väl i Eiffeltornet framöver då.

Tack för din berättelse! :)

S, vändande

Angelina

Inläggav Angelina » 23 maj 2005 22:48

Jag förstår att min utsago kan te sig förbryllande för de som inte är bekanta med de återgivna upplevelserna. Kankse tom placerar er i en sits då ni måste rannsaka er tillit till mig. Ljuger jag, lider jag av psykisk sjukdom, är jag extremt inbillningbenägen etc. Vad som helst som kan indikera att det på något vis måste vara en osanning, eftersom motsatsen strider så fundamentalt med eran världsbild.
Det är helt ok, jag förlåter er för detta.
Detta säger jag inte för att vara arrogant, utan av medvetenhet för tvivlets inverkan.

De som däremot är bekanta med upplevelserna, slipper detta dilemma.

Återgå till "Naturvetenskap"