Om riktiga kloner

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 27 dec 2006 15:20

Amy: Vi kan fråga en soldat varför han krigar. Han kommer säga att han krigar för att försvara sitt land, han kommer säga att han krigar för att betala sin utbildning men han kommer fanimej inte säga att han krigar för att han vill fortsätta drömma att han är vaken.

Du kan inte börja fundera om du inte vaknar.

Vad menar du med "fundera". Man känner ett medvetande i drömmen, detta gör att man kan fundera, därför kan inte djur fundera, de känner inte till sitt medvetande.

Det är just overkligheten i drömmarna som gör att jag vaknar upp. Det är just då jag börjar fundera som gör att jag vaknar upp för jag kan inte rättfärdiga sanningshalten i drömmen. Om jag börjar fundera här så kan jag dock inte se något som gör att det här ska vara den dröm.

Om man blinkar riktigt hårt i drömmen så vaknar jag också. Men trots att jag blinkar så hårt jag kan i verkligheten kan jag inte vakna upp. Jag kan rättfärdiga sanninghalten i verkligheten för den är mer övertygande.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 27 dec 2006 15:23

arborelius skrev:Jag vet nästan alltid om att jag drömmer när jag drömmer. Om jag tex håller på att dö så tänker jag i drömmen "Vad, fan, det är ju bara en dröm. Det gör inget om jag dör", men jag vaknar inte.

Ja det har hänt mig också :). Man kan lära upp sig att välja det man drömmer också, ganska coolt. Jag har ibland också kunnat välja att drömma vidare eller vakna, då har jag valt drömmen men till slut så sinar drömmen alltid ut och jag vaknar :)

amy

Inläggav amy » 28 dec 2006 02:02

PseydonymHär skrev:Amy: Vi kan fråga en soldat varför han krigar. Han kommer säga att han krigar för att försvara sitt land, han kommer säga att han krigar för att betala sin utbildning men han kommer fanimej inte säga att han krigar för att han vill fortsätta drömma att han är vaken.

du frågar inte tillräckligt. fråga varför han vill försvara sitt land och varför han vill betala sin utbildning osv.

soldaten vet inte att han drömmer. hans riktiga anledningar till att han krigar är helt undermedvetna.

"there is no choice but to fight."
"there is no doer."

krishna/arjuna.

livet är bara en film: http://www.imdb.com/title/tt0137523/

Man känner ett medvetande i drömmen, detta gör att man kan fundera, därför kan inte djur fundera, de känner inte till sitt medvetande.

vi kan inte tänka, mer än en film kan röra sig, för filmer består bara av bilder, och tänkandet består bara av tankar.

Det är just overkligheten i drömmarna som gör att jag vaknar upp.

även om kossor skulle börja flyga skulle du inte vakna upp från drömmen (om det inte är en del av drömmen att du ska vakna upp).

edit: overkligheten i drömmen kan aldrig väcka upp någon, tvärtom; bara när man har vaknat kan man "inse" att drömmen var "overklig".

Om jag börjar fundera här så kan jag dock inte se något som gör att det här ska vara den dröm.

så länge du tror att du är vaken kan ingen i din dröm övertyga dig att du drömmer. det finns ingen i drömmen. du kan inte ens drömma: i en dröm är du drömmen, du är både subjekt och objekt, så det finns ingen dualism som behöver göra något (tänka, drömma).

du minns inte när du somnar eller hur?
minns du när du börjar fundera att drömmen är en dröm?

...

man bara vaknar om det står i manuset.

man kan inte välja att börja fundera i en dröm.
man kan inte välja att vakna.
förutom om man redan är vaken.

Om man blinkar riktigt hårt i drömmen så vaknar jag också.

om du försöker blinka är du redan vaken. annars skulle du inte försöka blinka.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 28 dec 2006 02:11

tänk om allt egentligen e en regnbåge, fast ingen vet det lixom ^^ :D:D:D
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 28 dec 2006 14:34

Det är som att säga att ödet vill att jag ska få rännskita om 10 timmar, därför äter jag tacos nu.

Du tycker såhär: jag börjar vakna vid den tiden, för det är bestämt och en biprodukt är att jag börjar fundera.

Jag tycker såhär: jag börjar fundera om det här är en dröm, en biprodukt av det kan vara att jag vaknar.
DOCK, har jag ibland (som jag sade förut) vetat om att det är en dröm och fortsatt drömma. Detta bevisar mitt påstående.

Men detta är en meningslös diskussion så säg dina sista ord så kan vi gå vidare i våra liv...

Du helgarderar dig på dina påståenden, vilket gör det meningslöst att svara på dem.

amy

Inläggav amy » 28 dec 2006 16:08

PseydonymHär skrev:Du tycker såhär: jag börjar vakna vid den tiden, för det är bestämt och en biprodukt är att jag börjar fundera.

Jag kan inte tycka något eftersom det finns inget "jag". Du kan bara tro att jag tycker/skriver något.

DOCK, har jag ibland (som jag sade förut) vetat om att det är en dröm och fortsatt drömma.

Det har jag också gjort. Saken är att eftersom vi inte vet om livet är en dröm så tror vi bara att vi är vakna.
Uppvaknandet är alltså en del av drömmen-- man drömmer att man vaknar/är-vaken.

Men detta är en meningslös diskussion så säg dina sista ord så kan vi gå vidare i våra liv...

Det finns ingen diskussion här, det finns bara ord som dyker upp på din dator. Dikussioner är hallucinationer för att ord kan inte betyda eller förklara något eftersom alla ord är bara ord. Som bilderna som en film består av.

Du helgarderar dig på dina påståenden, vilket gör det meningslöst att svara på dem.

De är inte mina påståenden, mer än de är dina, för det finns ingen i filmen. Det finns inga egon, tänkare, eller ens gudar.

Återgå till "Naturvetenskap"