Relativitetsteorin

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 12 nov 2006 01:47

Tore skrev:
Stefan skrev:Angående eterteorin och absolut rum/tid/hastighet: Vad betyder "absolut hastighet" egentligen? Betyder inte det "den hastighet en kropp 'egentligen' har"? Om eterteorin skulle va sann, tänker man sig att man kunde uppmäta jordens egentliga hastighet till det och det, solens egentliga hastighet till det och det, etc. Men kunde man inte lika gärna säga att jorden står stilla och det är etern som rör sig? Alltså: även om det fanns eter, skulle det inte utgöra nåt bevis för att det föremål har absolut hastighet, utan man antingen säga att jorden rör sig relativt etern, eller etern rör sig jorden.

Jodå, visst skulle man väl kunna säga att en rörelse genom etern fortfarande är en relativ rörelse. Jag uppfattar det mer som en semantisk fråga. Vad frågan gällde vetenskapligt sett var ju huruvida olika inertialsystem går att skilja från varandra, med avseende på elektromagnetiska fenomen. Om eterteorin vore riktig (i sin ursprungliga form) skulle man vänta sig att så vore fallet.

Här är mer kritik mot idén om ett "absolut rum" och "absolut vila":

http://www.fritzwagner.com/ev/absolute1 ... ivity.html

Absolut tid, däremot, tycks va en annan femma: idén om en absolut tid är helt enkelt idén att tiden går lika fort för alla observatörer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_space

Så om jag förstått det rätt är det här helt olika idéer. Det som skulle va analogt med "absolut tid" på "rumsidan", om jag förstått det rätt, är idén om att alla objekt är lika stora för alla observatörer, men också den idén motbevisas ju av relativitetsteorin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Length_contraction

cake

Inläggav cake » 17 nov 2006 00:28

Vad jag lärt mig så hade michelson och morley experimentet ingen betydelse för einstien när han satte upp det andra postulatet, utan han grundade det endast på maxwels teorier.
Im just a soul whos intentions are good.

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 23 nov 2006 21:43

cake skrev:Vad jag lärt mig så hade michelson och morley experimentet ingen betydelse för einstien när han satte upp det andra postulatet, utan han grundade det endast på maxwels teorier.

cake är den enda som besvarat originalfrågan!

Men det är lätt att tappa bort det i mängden mer eller mindre relaterade inlägg (inte sagt på ett argt sätt, utan bara på ett krasst konstaterande sätt  :wink: ) så ska jag upprepa och formulera om svaret:

Stefan, det andra postulatet kommer från Maxwells arbete om elektromagnetismen.

Stefan

Inläggav Stefan » 23 nov 2006 22:26

Tack för svar!

danohrq
Kontakt:

relativitetsteorin fel eller rätt?

Inläggav danohrq » 21 dec 2006 20:53

Blir andlöst förstummad över att folk i detta forum har så stora egon att de uttalar sig om hurvida relativitetsteorin är rätt eller fel. Det finns inte ens 100 pers i hela världen som förstår den fullständiga relativitetsteorin så bra att de kan avgöra hurvida den är fel eller inte.

Jösses.......

Benjie

Re: relativitetsteorin fel eller rätt?

Inläggav Benjie » 23 dec 2006 03:58

danohrq skrev:Blir andlöst förstummad över att folk i detta forum har så stora egon att de uttalar sig om hurvida relativitetsteorin är rätt eller fel. Det finns inte ens 100 pers i hela världen som förstår den fullständiga relativitetsteorin så bra att de kan avgöra hurvida den är fel eller inte.

Jösses.......

Mja, inte är det väl något att vare sig förvånas eller uppröras över ...då det är en vanlig mänsklig sysselsättning att bedriva spekulation ala sekunda snillen...jag menar att folk pratar i luften och luftigt om det de söker få grepp om ..varken mer eller mindre.

BENJIE

J R Auk

Re: relativitetsteorin fel eller rätt?

Inläggav J R Auk » 23 dec 2006 18:10

danohrq skrev:Blir andlöst förstummad över att folk i detta forum har så stora egon att de uttalar sig om hurvida relativitetsteorin är rätt eller fel. Det finns inte ens 100 pers i hela världen som förstår den fullständiga relativitetsteorin så bra att de kan avgöra hurvida den är fel eller inte.

Jösses.......

Blir andlöst förstummad över att folk i detta forum har så stora egon att de uttalar sig om hurvida teorier om huruvida relativitetsteorin är rätt eller fel är rätt eller fel. Det finns inte ens 100 pers i hela världen som förstår den fullständiga relativitetsteorin så bra att de kan avgöra hurvida den är fel eller inte, eller om dess teorier om den är fel eller inte är rätt eller fel.

:lol:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 dec 2006 18:14

Danohgr vet med han är rädd för att säga fel.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 23 dec 2006 23:19

Blir andlöst förstummad över att folk i detta forum har så stora egon att de uttalar sig om hurvida teorier om huruvida relativitetsteorin är rätt eller fel är rätt eller fel. Det finns inte ens 100 pers i hela världen som förstår den fullständiga relativitetsteorin så bra att de kan avgöra hurvida den är fel eller inte, eller om dess teorier om den är fel eller inte är rätt eller fel.

Va fan?=) Tänk så är detta forum så pass eminent att ett par av dessa hundra huserar här.
:D

Skojar.

ZheDude

Inläggav ZheDude » 25 dec 2006 03:42

Jag för min egna del hade varit super nöjjd om jag för en bråkdel av en sekund hade fått en insikt om vart relativitets teorin barkade åt, för mig känns det som en nyckel till en dörr vi inte ens förstår skulle kunna finnas.
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]

Återgå till "Naturvetenskap"