Ljus och rörelse - ett tankeexperiment

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 maj 2007 01:28

Man kan ju färdas mot strålar.  :?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 maj 2007 01:59

Det bygger på följande logiska resonemang.
En ljustråle färdas från förmål A i en linjär linje mot föremål B.
Vi uppfattar ljustrålen som ett ljus.
Om vi färdas jämsides med ljusstrålen i samma hastighet Från föremål A till B så upphör vår förmåga att betrakta detta ljus.
För det första eftersom ljuset består av en rät linje fotoner vars specifika egenskaper ej låter sig betraktas i ett stillastående läge, vilket blir resultatet av att färdas i samma hastighet.
Om vi däremot färdades mot ljusstrålen i en högre hastighet eller med ljusets hastighet så innebär det att vi färdas snabbare än ljuset i båda exemplen. Även i detta exempel så skulle ljusstrålen inför våra ögon synbart upphöra att existera. Resultatet är att likna vid en tidsmaskin.
Ljuset som vi möter har ännu ej sänts ut från föremål A, alltså kan vi ej uppfatta det. Detta oavsett om vi väntade någon minut innan vi påbörjade vår resa.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 maj 2007 11:45

Varför då? Du menar att det är intervaller mellan emittionerna av ljus eller?

Det ljus du färdas med, i den stråle som du följer, färdas ju just i ljusets hastighet. Och det är ljuset i ryggen som gör att du ser det framför dig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 07:26

Ja du får väl testa det genom att åka i ljusets hastighet själv.

Kan du istället svara på detta skulle jag bli tacksam.

Inuti en stjärna, eller vår egen sol, är det ett kompakt ljus eller ett kompakt mörker?

Betänk även att det kan ta uppemot en miljon år, i värsta fall, för en enstaka foton att hitta en väg ut ur en stjärna.

Varning, testa inte detta själv i ditt eget hem.

EnFisk

Inläggav EnFisk » 18 maj 2007 15:47

Vad spelar det för roll om man färdas i ljusets hastighet eller i 20 km/h mot ljuset. Du borde fortfarande uppfatta det.

Du kan heller inte petrakta ljuset som en rak linje i detta "experiment". Antingen som en våg eller som fotoner.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 maj 2007 16:20

Jag körde först mot ljuset med min trimmade moppe i 60 km/h. Inget hände annat än att grannarna drog upp gardinerna och fånstirrade. (saknade ljuddämpare)
Sen vände jag och körde samma hastighet + ljusets hastighet (eftersom jag nu hade gatubelysningen i ryggen). Tro mej, det svartnade för ögonen.
Enda förklaringen är att ljuset hann inte med i svängarna och därför "släpades" efter. Naturligt nog uppfattade inte mina ögon något ljus eftersom min hastighet var högre än ljusets.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 maj 2007 17:16

suchanother skrev:Jag körde först mot ljuset med min trimmade moppe i 60 km/h. Inget hände annat än att grannarna drog upp gardinerna och fånstirrade. (saknade ljuddämpare)
Sen vände jag och körde samma hastighet + ljusets hastighet (eftersom jag nu hade gatubelysningen i ryggen). Tro mej, det svartnade för ögonen.
Enda förklaringen är att ljuset hann inte med i svängarna och därför "släpades" efter. Naturligt nog uppfattade inte mina ögon något ljus eftersom min hastighet var högre än ljusets.

:)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 20:20

Vad vet jag, ungefär lika mycket som den allmänna expertisen på detta forum,
men jag är övertygad, givetsvis utan att ha vetenskapliga belägg för mina övertygelser, att
ljusstrålen som vi uppfattar som en rät linje i sin tur endast består av ensamma fotoner med mellanrum före och bakom varandra.
Det är ungefär lite som när man drar ett ritstreck på ett papper med en penna. Om man förstorar strecket, som innan ser ut som en rät obruten linje, så finner man att strecken i själva verket består av små punkter som följer efter varandra.

Om nu denna punkt enbart var ett ljussken, som enbart kunde ses om den färdades i ljusets hastighet, ja då skulle jag ju under andra former varken kunna studera den eller ens se den. :idea:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 maj 2007 20:48

va inte så tråkig Zokrater.
finns för många allvarliga torrbollar här.

Organism

Re: Ljus och rörelse - ett tankeexperiment

Inläggav Organism » 20 maj 2007 05:11

Hallberg skrev:Hej jag har ett tanke experiment som jag har kommit på som jag behöver ha hjälp att tolka.
Så här är experimentet:
Om man tänker sig ett tomrum (vakum) och i detta tomrum finns en ljuskälla, man kan se ljuskällan som en händelse som tex en dans, dansen håller på i 2min. Vi tänker oss 2 observatörer som är utplacerade på ett exakt avstånd till ljuskällan, den ena på avståndet 1 ljusminut (observatör1) den andra på 2 ljusminuter (observatör2). Vi startar dansen och efter 2 minuter tar den slut. Observatör 1 kommer efter 1 min börja se dansen och efter 3 minuter är dansen slut för observatör 1, för observatör 2 gäller samma sak fast han ser dansen efter 2 min och den är slut efter 4 min.
Om vi nu tänker oss att dansen startar, efter 2 min så ser observatör2 dansen starta, då börjar observatör2 röra sig framåt med ljusetshastighet (c), när observatör2 kommer fram till observatör1 har 3 min gåt sen dansen började och då är dansen slut hos observatör1, då måste alltså observatör2 ha sett dansen på 1 min istället för 2min. Dansen gick alltså snabbare för observatör2 än för observatör1.
Om man istället låter observatör1 åka bakåt så får man att dansen går långsammare.

Vad kan jag dra för slutsattser av detta experiment?

Kul tankeexperement.

Båda observatörerna har sett dansen under lika lång upplevd tid. Detta beror på att tiden går olika fort.

Observatör 1 tror att obsevatör 2 har sett sett dansen   hoptrycktn till en minut ,men det kommer observatör 2 att förneka.

Tänk så här: Oberoende av hur fort du rör dig när du tänder en lampa så kommer ljuset från lampan att röra sig lika fort i din rörelseriktning som i den motsatta

Om vi accepterar det så följer:

Tänk att Du åker med konstant hastighet rakt fram i nån sorts rymdkapsel som går så jämnt att du inte märker att den rör sig. Du kan inte se ut,men  observatörer utanför kan se in..

Tänk vidare att Du släpper en boll . Då är du beredd att svära på att den fallit lodrät ner mot jorden.Den som står utanför och ser in är av en annan uppfattbing.. Han ser att bollen landar långt framför den punkt  som var rakt under bollen när du släppte den.

Så sista steget:

Säg att Du mäter tiden med två vågräta speglar med ett känt avstånd och en foton som studsar mellan dem.

En studs ner och upp är en tidsenhet.(fotonen är pålitlig--håller samma hastighet alltid)

Så nu att Du åker  väldigt fort --80% av ljushastigheten. Varje fotonstuds tar tar då en tidsenhet när du mäter rakt ner och rakt upp.

De som står utanför ser fotonen röra sig en lång sträcka i rörelseriktningen på väg till nedre spegeln och på väg upp.

Nu måste vi komma i håg att ljusets hastighet i vacuum är konstant och således  tycker de som står utanför att en tidsenhet hos dig tar väldigt lång tid(fotonen rör sig en lång sträcka.)

Du som ser fotonen åka rakt ner och rakt upp tycker att tidsenheten är som vanligt--precis som de som finns utanför och har egna spegelfotontidsmätare.

De som finns utanför kommer att se din tillvaro som en ultrarapidtillvaro--medan du själv tycker allt är som vanligt.

Så kan man tänka för att se att tiden är olika vid olika hastigheter.

Dopplereffekten har ingenting med detta att göra och radioaktivt sönderfall går inte fortare--det är tiden som går långsammare.

Eller Du rör dig långsammare i tidsdimensionen ju fortare du rör dig i det tredimensionella rummet.

Tack!
Där alla tänker lika tänker ingen mycket

Återgå till "Naturvetenskap"