a.info skrev:Djuren har känslor
Imam Ali säger, gör inte eran magen till djurens begravningsplats
Imam Ali säger om jag skulle få hela universum om jag stjäl ett korn från händerna på en myra skulle jag inte gjort det.
Som en person som tror på dessa ord
Varför tror du på de orden?
Religiösa hänvisar ofta till någon som de uppfattar som auktoritet. Typ: den och den säger si och så, därför tror jag på att leva så som den säger.
Istället för att leva efter vad någon auktoritet säger, tror jag på att leva enligt förnuftet. Det tycker jag är förnuftigare.
kan jag inte säga annat än att djuren kan bli ledsna
Många däggdjur kan definitivt bli ledsna, det finns det många tecken på. Men myror? Vad finns det egentligen som talar för att myror kan bli ledsna? Om man utgår från att myror kan bli ledsna, trots att det inte finns några tecken på det, varför då inte även utgå från att bakterier kan det, och låta bli att kränka bakteriers rättigheter också? Du kanske gör det också, du kanske hela tiden försöker leva så att så få bakterier som möjligt blir ledsna? Det tror jag dock inte. Bara en sådan sak som att du tydligen använder en knappsats ibland, torde innebära att du utsätter din kropp för de bakterier som alltid finns på en knappsats, bakterier som din kropp sedan dödar med sitt immunförsvar. Dessa bakteriers död är du skyldig till, eftersom du genom att använda knappsatsen lockade in dem till en säker död i din kropp . Hur försvarar du den handlingen, om man nu inte ska stjäla ett korn från en myra?
och det är denna anledningen som det är en synd att stjäla kornet från myrans händer.
Om djuren känner smärta då betyder det att dem även kan känna välbehag till den miljön som dem lever i. Med andra ord kärlek till sin omgivning. Det finns djur som offrar sig själva för varandra. Det finns celler i vår kropp som offrar sig själva så att vi ska kunna överleva.
Med tanke på att du anser att man inte ska stjäla ett korn från en myras händer, torde du väl tycka att det är ännu mer fel att döda en myra (eller någon annan jämförbar insekt) än att stjäla ett korn från dess händer? Hur kommer det sig i så fall att du dödar myror och andra jämförbara insekter för din egen skull? För det gör du, det är jag säker på. Såvida du inte konsekvent alltid blankt vägrar att:
- gå på en väg eller stig där det kan finnas myror du inte ser
- åka bil, buss, tåg, tunnelbana, flyg, cykel etc. (det finns ofta insekter på rälsen, vägen etc)
- köpa mat som besprutats det minsta (eftersom handlingen att köpa sådan mat kan göra att fler insekter dör av besprutning än vad som annars hade blivit fallet)
- köpa mat som kanske inte besprutats men som färdats med något fordon som med sina hjul torde krossa myror och andra insekter ibland
- osv, osv.
Hur får du det att gå ihop?
För du gör väl inte ovanstående saker endast för att överleva eller för att rädda andra individers liv? Jag är säker på att du ibland gör dem i någon mån även för ditt eget (eller andra människors) rena välbefinnandes eller bekvämlighets skull. Då dessa handlingar dödar insekter, bl.a. myror, gör du ju dig regelbundet skyldig till minst lika felaktiga handlingar, som den gör (enligt dig) som stjäl ett korn från en myras händer. Tycker du inte att detta gör dig till en hycklare?
(Om jag missat något i mitt resonemang, och någon kan visa det, tar jag naturligtvis tillbaka denna slutsats.)