Phileas Fogg skrev:...och dom luktar tonårsanda.
Kurt Cobain?
Moderator: Moderatorgruppen
Pho-ku skrev:Ni har väl hört talats om Drakes ekvation?Midgårdsormen skrev:Bevisar den någonting? Själva formeln är i sig en häpnadsväckande studie i dålig fantasi; den förutsätter faktorer såsom "teknologisk civilisation", men vem fan vet om eventuellt intelligent liv nödvändigtvis bygger civilisationer? Tänk om dessa potentiella varelser inte är "flockdjur" som människan utan istället är enstöringar som aldrig skulle komma på tanken att samla sig i städer och utveckla teknik - även om de är intelligenta nog för att göra det i teorin. Suchanother nämner projektion tidigare i tråden, och det är precis vad jag tror det är fråga om hos dessa ekvationsmakare.
Pho-ku skrev:Ni som förhåller er skeptiska till frågan, och frågan varför vi vill söka annat liv i detta "oändliga" universa låter inte som något annat än religösa dogmatiker.Midgårdsormen skrev:Intressant synvinkel. Religiös skulle jag dock inte bekänna mig som; och vad gäller dogmatism så stämmer det i detta fallet bättre in på dig själv än vad det gör på mig.
För det första så har jag aldrig påstått att jag tror någonting i denna sakfrågan, utan lämnar möjligheterna öppna; jag har bara gett uttryck för vilket resultat jag önskar mig, och denna väsentliga skillnad har jag påpekat genom hela tråden.
För det andra har jag frågat mig varför folk så gärna vill finna liv annorstädes än jorden, och det tycker jag är en berättigad fråga, exakt lika berättigad som att ifrågasätta varför jag vill motsatsen. Om du tycker att frågan är så given att skepsis gentemot den är orimlig och obefogad, så är det i vart fall inte jag som är dogmatiker här.
Midsommargård skrev:Och är inte viljan att förstå universum bara en indirekt vilja att förstå sig själv?Pho-ku skrev:Kanske det, av somliga, men var hör det hit? Skulle det vara något fel i att försöka förstå sig på sig själv? Ska vi skippa över det kapitlet och "bara skit i allt annat och bara leva i 'nuet'"? Eller vad vill du ha som svar på den frågan?Midgårdsormen skrev:1. Det hör hit på så vis att folk möjligtvis ränner runt i rymden i onödan, då det inte är lösningen på deras egentliga problem.
2. Sedan missförstår du mig här: det är aldrig fel att försöka förstå sig själv, men frågan är om man behöver fara kring i universum för att göra det. 3. Förstår man inte sig själv på jorden så är det inte så självklart att man gör det efter att ha upptäckt utomjordiskt liv heller. Det är vad jag menar.
Och säg mig, varför skulle jag vilja ha ett visst svar på frågan?
Midsommargård skrev:Jag är verkligen att betrakta som en pessimist i dessa sammanhang: inte nog med att jag tycker spekulationerna kring detta är irrelevanta då de saknar underlag (metangasen vore ju iofs något), jag har ärligt talat aldrig ens förstått viljan att upptäckta liv i rymden.Pho-ku skrev:Saknar underlag? Är du seriös, människa? Kanske är det så, att det du förundras över; att vi vill förstå oss själva?Midsommargård skrev:Ja, det saknar underlag. Det har aldrig funnits några befogade skäl att ens anta att utomjordiskt liv skulle existera, det enda man hör (utöver tvivelaktiga UFO-observationer) är "men vi kan ju inte vara ensamma i universum" samt "rymden är så stor, det måste finnas liv någon annanstans". Så folk vill helt enkelt att det skall finnas liv i yttre rymden och så ger man sig ut för att leta reda på det. Tankegångarna är inte så märkliga, men att man omsätter de i praktiken är inte klokt om du frågar mig.
Tveksamt om jag är seriös. Jag är en tvivlare i detta fall så definitionen av "seriös" ligger väl helt i händerna på den som själv vet vad han snackar om och som kan bedöma andras åsikter utifrån sina egna kunskaper.
Att vi vill förstå oss själva är inget märkligt, men jag kan ifrågasätta metoderna för att nå dit.
Pho-ku skrev:Ska vi vända oss till "gud" istället tycker du?Midsommargård skrev:Ingen vidare lösning. Men vi kan förslagsvis hålla oss själva och våra existensiella problem på jordytan åtminstone.
Pho-ku skrev:Ska vi över huvud taget skita i att vända oss om i denna fråga alls?Midsommargård skrev:Spörsmålet i sig är väl inget man behöver skita i, däremot det praktiska förfarandet: man borde sluta att lägga ned biljonbelopp på att skicka raketer till månen när människor svälter på vår egen planet. Bara det känns nämligen vansinnigt.
Pho-ku skrev:Nej, den bevisar ingenting, detta torde väl du vara medveten om? Jag tänkte som så att denne ekvation kanske skulle vara utav intresse, läs rubriken.
Pho-ku skrev:Lite väl drastisk sagt av mig, det erkänner jag. Men jag håller fast vid att det låter på snudd till ett religisöst ställningstagande.
Pho-ku skrev:Jag tycker personligen det skulle vara mer intressant att höra vad du tror, och varför du tror så. Vad du, eller någon annan önskar, kan jag inte bry mig mindre om, gällande denna frågeställning.
Pho-ku skrev:1. Varför är det onödigt, och hur kan du veta att det inte är lösningen på deras "egentliga" problem? Vem är du att säga till om vad som är onödigt för denne? 2. Att vi ska försöka förstå oss på oss själv hoppas jag vi alla kan enas om. Frågan är inte alls om "man behöver fara kring i universum för att göra det", byt ut "man", mot "de". 3. Nej, och det är väl ingen som påstått att detta är en självklarhet? Sen utgår du ifrån att det nödvändigtvis är så att de har en endast önskan med sina rymdfärder - att försöka förstå sig själv? Kanske är det helt självklart för dig, det är det inte för mig. Det är vad jag menar.
Pho-ku skrev:Åter igen så utgår du ifrån att det endast är frågan om att förstå sig själv. Vilket jag tycker är fel. Underskatta inte nyfikenhet.
Pho-ku skrev:Varför "kan vi förslagsvis hålla oss själva och våra existensiella problem på jordytan åtminstone"? När allt är så mycket större.
Pho-ku skrev:Dessa pengar.. Det finns nog tillräckligt med pengar att ta ifrån från andra "ställen" för att mätta de svältande stackars människorna.
Midgårdsormen skrev:Oblivion skrev:Självklart är jag medveten om att det finns oseriös forskning på sina håll, så där håller jag med dig.![]()
Men jag avsåg faktiskt aldrig att vissa forskare är utpräglat oseriösa och falska (vilket iofs också kan vara fallet), utan att alla är potentiella 'sanningsmörkare' - om sanningen har ett för högt pris, alltså.
För även om forskarna tänker lämna ut sanningen till folket, så kan de ju hotas av någon - t.ex. en överordnad eller vem som helst - som av olika skäl inte vill offentliggöra upptäckten. Om han/hon t.ex. hotar forskarnas familjer till livet - vad gör då forskarna? Riskerar de vad de älskar för sanningen?
Detta är en extrem och ganska osannolik situation, men vad jag vill poängtera är att den vetenskapliga "sanningen" betyder lite för oss människor när andra värden står på spel. Det är inget fel i att du tror på sanning och värdesätter den, men hur viktig är den egentligen för oss?
Midgårdsormen skrev:Oblivion skrev:Frågan som jag egentligen ville ställa var varför du som individ inte kör med totalt öppna kort inför dig själv istället och strävar efter sanningen, även om den må vara obekväm ibland? Jag lämnar öppet för att jag kan ha missuppfattat dig men du formulerade dig på ett sätt som tyder på en fasad av nästan lite desperat förnekelse. Som att universums sanningar och möjligheter är för skrämmande att acceptera och då nöjer du dig hellre med en tryggare men mer falsk bild av verkligheten.
Oblivion, det är med helt olika grundsyn på saker och ting som vi möts i denna diskussion.![]()
Nu är det ju så att det inte finns någon "verklighet" att ta ställning till i detta fall, eftersom vi inte alls vet om det finns liv eller ej i yttre rymden. Det är en sak att blunda för faktum, men det kan jag omöjligt göra här eftersom det inte finns något faktum. Vad jag säger är snarare: "låt oss inte utforska vad faktumet består utav". Är jag sedan skrämd inför universums möjligheter? Ja, det är jag! (Dock inte lika skrämd som jag är inför människans möjligheter). Jag vill bara må bra och känna mig betydelsefull - och jag tror inte på att mina önskningar är förenliga med upptäckter av dessa slag.
Midgårdsormen skrev:Oblivion skrev:Det jag menar är att det finns ju oftast bara en enda äkta sanning i vilken fråga man än dryftar och det är den jag tycker man borde söka om målet nu är att i grunden försöka förstå sig på något, i det här fallet universum. Då funkar det inte att välja bort möjligheter som inte råkar tilltala en själv, och det var det jag fick känslan av att du gjorde.
Jag respekterar ditt synsätt, men håller inte med. "Äkta/absoluta/allmängiltiga sanningar" i den bemärkelsen du avser kan i varje fall inte jag förhålla mig till, och jag förstår inte hur någon skulle kunna göra det, så länge man i tankegångarna utgår ifrån sitt eget medvetande med allt vad det innebär. Vi ser alltid världen med våra egna ögon och våra personliga tolkningar är det som bygger upp vår världsbild. Hur skulle vi kunna bortse ifrån det? Nya tolkningar är inte mindre personliga bara för att de är nya.
Och vad är äkta sanning? "Äkta" i förhållande till vad? Till oss och våra tolkningar? Är då inte allt vi tolkar som "sant" sanning? Om det inte är i förhållande till oss och våra tolkningar - kan vi då se sanningen om den så hoppar framför ögonen på oss?
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster