Algotezza skrev:
Varför finns Gud?
Illusionen:
Vi liksom universum existerar, och representerar sammantaget en enorm och ofattbar komplexitet.
Komplexiteten sträcker sig långt utanför mänsklig fattningsförmåga, vilket redan det är ett skäl
för att med gott samvete glömma fysikaliska förklaringar.
Det är således vare sig mänskligheten eller något annat liv som ”konstruerat” universum.
Det är mot denna bakgrund jag skriver citat,
” Vilka egenskaper tillmäter ni denna ”slump” som förmått skapa universum i all dess skönhet ?
När frågan besvarats, är följdfrågan, kan dessa egenskaper verkligen benämnas ”slump” ?
Är det inte dessa egenskaper vi valt att benämna Gud ?”
Vad är det som motsäger detta ?
Algotezza:
Vi ska kanske glömma förklaringar av alla slag? Det som finns finns. Kalla det vad du vill.
Förklaringar rör detaljer i helheten och kan vara t.ex. fysikaliska eller andlig men kan knappast röra
helheten då vi inte kan ställa oss utanför den och betrakta den som ett objekt vars existens vi ska förklara. Alla förklaringar förminskar, gör något hanterbart. Kan vi hantera kosmos?
Också ordet Gud med alla dessa nötta konnotationer förminskar kosmos magi, mystik.[/quote]
Illusionen:
Det du skriver här anser jag personligen vara ett både klokt och bra sammanfattande perspektiv,
du anlägger på begreppet. Det är detta jag syftade på när jag citerade prästen i tidigare inlägg,
”Om du tror att du förstår Gud, har du inte förstått någonting”.
Skälet till detta finner vi i att vår verklighets egenskaper ej kan tillämpas i definitionen av Gud, då Gud enligt min
personliga uppfattning refererar till det överordnade universella perspektivet.
När det t ex skrivs "den helige ande" kan det vid första anblicken tyckas vara i flummigaste laget.
Men ser vi på uttrycket som något symboliskt, som utgör ett substitut refererande till det universella perspektivet,
blir det genast lättare att förstå. Transformeringen mellan atomärt perspektiv och universellt perspektiv gör
alltså det universella omöjligt att beskriva med vår verklighets egenskaper, som tid och rum.
/ Illusionen