NÅGOT NYTTIGT !

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 jan 2007 20:45

Lukas, ett råd i all välmening.
Många av oss här på FF är invandrare. Detta innebär att man helst behärskar svenska språket, kanske inte till fullo som jag, är väl för mycket begärt,, innan man sätter sig på de höga hästarna. Ty annars får det hela ett löjets skimmer över sig. Som invandrare måste man prestera 50% än svensken för få acceptans.
Snackar av egen erfarenhet. Riktigt tråkigt faktiskt och jävligt orättvist.
Som invandrare plöjer man ny mark på flera sätt. Själv kände jag mej som världens ensammaste människa på GU, ingen support hemifrån, farsan oinspirerad, proletär, "låt grabben leka rommen av sej", man blir knäckt till slut. Farsans dolda agenda var att just knäcka oss med sin pessimism, jantelagen i kubik.

Vad hade detta med tråden att göra? Ingen aning, förmodligen inget.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 31 jan 2007 00:08

Hej igen!

Tråden gäller fortfarande inte Lukas person, eller invandrares svenskakunskaper osv. Tekniska innovationer, teoretiskt kontra praktiskt vetenskapligt tänkande m.m. är vad det handlar om. Vill ogärna behöva låsa tråden.

mvh /-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jan 2007 00:49

Jag trodde tråden handlade om "nyttig forskning" i största allmänhet? Alltså tekniska innovationer och deras moraliska värde?

Trådskaparen verkar emellertid ointresserad själv av att prata om annat än cykelhjälmar i denna bemärkelse.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 31 jan 2007 01:08

Japp, så förstår jag det också, ledsen om jag var otydlig. Om Lukas bara vill tala cykelhjälmar så är det som det är. Nonsensinlägg flyttas dit de hör hemma. Man behöver inte säga något för sägandets skull. Det är helt ok att trådar dör ut när de uppfyllt sitt syfte. Ämnet tekniska innovationers moraliska värde med infallsvinkeln cykelhjälmar är kanhända uttömt.

God natt.
-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jan 2007 01:51

Förlåt, det var jag som läste korsögt!

Hovnarr skrev:Det är helt ok att trådar dör ut när de uppfyllt sitt syfte. Ämnet tekniska innovationers moraliska värde med infallsvinkeln cykelhjälmar är kanhända uttömt.

Dock kan de ibland lämna efter sig ett léende när de går i graven, som det tycks mig, så kanske har de ett annat slags värde också...

Jag är dock fortfarande intresserade av huruvida det skulle vara praktiskt genomförbart, kanske med hjälpa av händiga produktutvecklare, att nå nollvisionen gällande trafikolyckor. GPS torde ju kunna användas till detta i någon mån, det är väl främst att lyckas pressa ned produktionskostnader (eller kanske överpriserna)? Då skulle vi ju ha ett problem mindre att lösa åtminstone, vad nu det kan vara värt.

Andra problem att lösa? Gör lite samhällsnytta nu! (finns förövrigt en tråd som J.R.Auk startade om praktiskt politiska förslag som också kan vara av intresse)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 31 jan 2007 12:07

GPS torde ju kunna användas till detta i någon mån, det är väl främst att lyckas pressa ned produktionskostnader (eller kanske överpriserna)?

Läste i Metro idag att Reinfeldt var nära att krocka med sin lyxjet - den höll på att lyfta samtidigt som ett annat plan höll på att landa på samma banda. Uppenbarligen har flygledartornet GPS och säkert 1000 andra hjälpmedel för att säkerställa att sånt inte händer - ändå hände det fullt ut så sent som 2001 i SAS hittills värsta olycka med ca 180 döda.

Det sägs att den tekniska utvecklingen ska rädda oss från effekterna av den tekniska utvecklingen. Min poäng är att alla finurliga prylar till trots kan det ändå gå fel längs vägen - den mänskliga faktorn låter sig inte byggas bort.

Att skapa säkerhet och trygghet i trafiken har också bevisligen den effekten att folk tillåter sig att vara lite mer vårdslösa. Ju bättre grepp däcken har, desto snabbare kan man åka! Därför har jag tidigare föreslagit att en bra åtgärd vore obligatorisk 12-tums rostig spik mitt i ratten, istället för air bag. Jävlar vad folk skulle ta det lugnt på vägarna då.

-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jan 2007 13:43

Hovnarr skrev:Därför har jag tidigare föreslagit att en bra åtgärd vore obligatorisk 12-tums rostig spik mitt i ratten, istället för air bag.

DET är bra tänkt! =D>

lukas

Inläggav lukas » 31 jan 2007 13:56

Svar till en viss person:
Andra kallar mig  för : Matematiker, Fysiker, Patentinnehavare,
Ekonom , m.m

Ex. Då jag gick med "Sveriges Bästa Fotbollsspelare på stan",
undrade en person om jag var ..........
Jag svarade Nej, Nej , bara lite rådgivare !

Andra kallar mig för mycket: Då jag befinner mig på andar sidan
Atlanten  och blir tillfrågad vem jag är efersom jag är i sällskap med vissa
personer och själv inte vill säga något. Då säger de alltid : JAHA DÅ ÄR
DU EN RÅDGIVARE.

Sedan dess kallar jag mig för rådgivare även här.

Det som står på mitt V.kort, är mitt namn och
min examen kort och gott.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 31 jan 2007 15:03

Lukas vår egen Fanom. Känd under många namn.

Minns ”Morrhår och Ärtor”
”Nej men far var inte konsul han var konsult”
Det är inte lätt det där med titlar  :)

Nåväl. En ort i Småland där jag huserade för ett antal år sedan. Förslag från Miljöpartiet om hastighetsbegränsning till 20 km/h i centrum. Visst kan ha förhindrat ett antal olyckor. Men minskad frihet och effektivitet som följd.

Gillade miljöpartistens argument ”Ja men ni kan även se det som en prostest, ett ställningstagande mot det moderna samhällets allt mer accelerande tempo. Ger tid till att reflektera och begrundanda när man tar det lugnt i centrum. Det behöver vi alla”. Betonghäckarna (sossar, center, folkparti och moderater) såg ut som fågelholkar. Visste inte om de skulle ta det på allvar eller ej.

Så visst kan man förändra trafiken radikalt och därmed minska trafikolyckorna radikalt,  men det går emot det moderna samhällets logik.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

För god att kolsyra

Inläggav hovnarr » 31 jan 2007 15:40

Kallekula skrev:Så visst kan man förändra trafiken radikalt och därmed minska trafikolyckorna radikalt,  men det går emot det moderna samhällets logik.

Instämmer. Själva poängen med den rostiga spiken är just att visa på att samhällets avsikt inte är att optimera efter säkerhet, utan bekvämlighet. Transportlösningen bil skulle öht inte förekomma om det var säkerheten som var viktigast. Flyg, tåg och cykel skulle vara fortskaffningsmedlem i så fall. Men varför dra gränsen där? Förbjud alla fordon och inför hjälmtvång under promenader, ifall en död albatross trillar ner från skyn. Å andra sidan räddar ju snabba fordon liv i sig själva, så vill vi optimera efter överlevnad har vi bara att välja vilken fot vi vill skjuta oss själva i.

Saken är den att vi vill kunna ta oss fram FORT. Nu, genast. Visst, det skördar en del offer, men det är det tydligen värt. Människans eget försvar är "det händer inte mig". Inget problem är omöjligt att förneka, för den som verkligen anstränger sig.

Eftersom vi inte optimerar efter säkerhet allena, utan hur praktiskt/bekvämt/effektivt/snabbt saker och ting sker, så försöker vi tillgodose alla dessa kriterier OCH säkerheten. Resultatet blir bättre vinterdäck, tåligare sidokollisionsskydd och fluffigare airbags. Så kan vi åka ännu snabbare utan att risken ökat nämnvärt. Vi optimerar samtidigt mot det som är praktiskt, bekvämt och säkert. Säkerheten kommer trots detta i andra hand.

Samhällets logik, som Kallekula nämner, är kvantitet. MER! Mer fart, mer pengar, kraftfullare, nyare, mer strömlinjeformad, trendigare, mer internationell, smidigare, 20 år yngre och 30 kilo lättare. Varför bry sig om "bra" sålänge man är "bättre" eller helst av allt "bäst"? Tacka f-n för att betongarslena såg ut som fågelholkar då, när en miljöpartist kommer och sjunger långsamhetens lov.

Det viktiga är väl inte hur många som lever, utan hur vi lever, eller? Vad ska vi ha all effektivitet till? Vad ska de som förolyckas i trafiken med sina liv till? Vad vill de förtroendevalda göra med sitt förtroende och varför? Det är en kvalitetsfråga, inte en kvantitetsfråga.

Själv tror jag inte att det är bra att göra samhället och människan allt mer främmande för döden. Om folk konfronterar sin egen och andras dödlighet, uppriktigt och ärligt, istället för att fly från den, tror jag vi får mer fullödiga liv. Ju mer overklig och abstrakt döden tycks oss, desto mer overklig och abstrakt blir vår omvärld även i livet.

-narr-

lukas

Inläggav lukas » 31 jan 2007 15:53

Förstår inte varför så många missförstår:
Jag anser att Gem, Cykelbelysning, Hjälm är mycket bra ex.
på naturvetenskap där alla kan vara med:

Ex.  Hur många  vet något  GPS ?!
Interferens, dopplereffekt, superpositonsmetoden, matriser, determinanter
m.m.
Detta måste man  minst behärska till fullo, om man skall kunna debattera
GPS.

JAG VILL HA ENKLA APPARATER SOM INNEHÅLLER DET MESTA
OCH DÄR ALLA KAN VARA MED: HJÄLM VERKAR VARA FÖR SVÅRT

Hjälm:
. Fysiologi , Fysik , Kemi, Ergonomi. Klurighet, Optimering m.m.
är det som ingår som nödvändiga kunskaper för  att tillverka en bra hjälm.

. Ex Vilket  materialval  (kevlar, boron, kolfiber, Komposit)
Viket bindmedel skall jag välja ? : Epoxy. PVC.  eller .....

. Skall konstruktionen vara  ,"honeycamb", "sandwich" eller.

Cykelbelysning.

. Skall jag välja :LED, Kryptonlampa, Glödlampa, Halogenlampa ...
. Vilket batteri skal jag välja :Brunsten, litium, alkaniskt
. Skall jag välja laddningsbara?
. Vilka är lämligast med hänsyn till de laddare som finns på marknaden.
. Vilken färg skall jag välja ; Gult, Vitt,"supervitt " Blått . Vilken Våglängd
på ljuset är lämpligast
. Skall ljuset  vara pulserande  och i så  fall vilken frekvens. Vilken priod
skall jag välja på pulsserien .
. Vilket fäste skall jag välja: Fast på cykel, integrerat i belysningen,
magnet, gummiband, karborreband.....
. Vilken elektronisk krets skall jag välja ?
. Hur många "lampor är bäst " 1, 2, 3, 4, 5, 6 ........

* Den som kan göra den bästa/lämpligaste  cykelbelysningen,
kan som nästa uppgift ge sig på UTRYCKNINGSFORDON
och lösa uppgiften; BÄSTA BELYSNING PÅ UTRYCKNINGSFORDON

*
OBS HAR UNDER MIN LÅNGA SKOLTID SKRIVIT MÅNGA SKÖNA
UPPSATSER - INGEN LÄRARE HAR ANMÄRKT PÅ MIN STAVNING !
BETYGET I SVENSKA VISAR DET FÖR DE SOM TVIVLAR !

DÄRFÖR BRYR JAG MIG INTE MYCKET OM IFALL BOKSTÄVERNA
KOMMER FEL DÅ MAN SKRIVER PÅ EN DATOR. JAG ÄR INTE DEN
ENDA FÖRFATTARE SOM SLARVAR MED DETTA. HUR MÅNGA GÅNGER
SKALL JAG BEHÖVA SÄGA: INGEN LÄRARE  ELLER KOLLEGA  HAR
KLAGAR PÅ MIN STAVNING. DÅ BEHÖVER INGA ANDRA HELLER
GÖRA DET.

Under min skoltid hade vi lärare som tappade bort hela
meningar på sina pappers-utskrifter , inte tvivlade vi på deras stavning.
Att de blandade Engelsk stavning med Svensk, var heller inget
bekymmer. De skrev a i stället för ä , å och  e i stället
för ö, ä . Detta bekymrade oss föga . Om bokstävena kom i fel
ordning eller de var borttappade i slutet på orden bekymrade oss lika föga .
Det skrev och talade till 90 % ENGELSKA  i sitt arbete och då blir det
osvensk staving på det hela. Men då de var studenter, då
kunde de student-svenska till max. Med tiden  blev andra saker
 viktigare.

Jag brukade säga till mina sudenter: NI MÅSTE RÄKNA RÄTT, OM JAG
SKULLE RÄKNA FEL SÅ HAR DET INGEN BETYDELS. JAG HAR GJORT
DET SÅ MÅNGA GÅNGER SÅ JAG BEHÖVER INTE VISA DET.
NI MÅSTE SOM JAG FICK GÖRA RÄKNA RÄTT FÖR ATT VISA ATT
NI KAN SÅDANT, INNAN NI FÅR SLARVA SOM JAG.

Detta gäller rättstaving också. Vi som visat att vi kan, kan slarva
hur mycket som helst

Är det så att dessa som inte kan stava,  tror att det är stavfel ?!
Bara för att fingrarna kommer lite fel på tangntbordet och vissa ord inte
kommer med : SKÄRP ER DET ÄR INTE STAVFEL, UTAN TRYCKFEL OCH
SLARV I ALL HAST  !

STAVFEL SER HELT ANNORLUNDA UT, KAN NI
INTE SE DET !

När man i all hast ändrar ett ord så blir alla syftningar fel. Dett sker ofta.
HAR INTE TID ATT LUSLÄSA TEXTEN PÅ EVENTUELLA FELSKIVNINGA -
TYCKER DET ÄR BORTKASTAD TID (det kan den  som tror sig kunna
stava, göra )

* Ni som tror att allt är så lätt, FÖRSÖK ATT GÖRA ETT BÄTTRE GEM !

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 31 jan 2007 15:59

Ibland stavar du som en kratta Lukas. Bara att inse faktum. Men du är i gott sällskap kan jag trösta, Knugen kan inte ens stava till sitt eget namn.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 31 jan 2007 16:04

Men vi missförstår väl dig inte Lukas? Eller vad tycker du vi missförstår?

Det bollas ju kring själva ämnet, men du kanske vill att vi ska komma med konkreta skisser och produktutvecklingsförslag?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jan 2007 16:06

Instämmer Hovnarr, men det synes mig att det förslag som miljöpartisterna i Kalles exempel lade fram var just en maximering av båda dessa parametrar (både kvantitet, i bemärkelsen säkrare trafik, och kvalitet) - med ett simultant bortfall av hastighet.

Nu gick jag förvisso in i denna tråden med ett slags utilitaristisk pragmatik i bakhuvudet, då jag på samma gång tror att praktiska lösningar, hur underligt det än kan låta, har värde också som tankeexperiment. När vi får klart för oss hur fruktansvärt enkelt det är att lösa alla problem, vill vi då ens lösa dem? Det väcker tankar... Och om inte annat, vad har vi annars produktutvecklarna till? :)

Fast om vi lägger säkerhet helt åt sidan, vilka roliga uppfinningar kan vi då hitta på? Låt kreativiteten flöda! Döden kan bli rolig! Tror bestämt Montaigne var inne på nåt sånt i en essä.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 jan 2007 16:10

lukas skrev:* Den som kan göra den bästa/lämpligaste  cykelbelysningen,
kan som nästa uppgift ge sig på UTRYCKNINGSFORDON
och lösa uppgiften; BÄSTA BELYSNING PÅ UTRYCKNINGSFORDON

Jag säger discobelysning, vem missar ett rullande party?

Återgå till "Naturvetenskap"