Svarta hål
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Benjie skrev:Snarare vad fanns innan höna & tupp (hon o han sexualitet) uppstod i det jordiska sammanhanget?
Och när och hur noga taget framtogs de ur en/ett ursprungligt organisk/t status
BENJIE
Bibliskt: med skapandet av Eva.
Evolutionsmässigt: när sexuell fortplanting kom till. Det finns ju kloning fortfarande bland vissa primitiva djur, t.ex. vissa löss och bland växter, t.ex. hos växten tusenmoder. Potatis klonar vi när vi planterar en sättpotatis som får ge nya potäter.
A
Själva frågan om han o hon könet är otroligt fascinerande på en annan nivå än den religiösa dock, nämligen att den genetiska spridningen och möjligheterna till artens utvckling och försvar för en plats inom biosfären med detta tilltag ju ökades offantligt.
BENJIE
Benjie skrev:Algotezza skrev:Benjie skrev:Snarare vad fanns innan höna & tupp (hon o han sexualitet) uppstod i det jordiska sammanhanget?
BENJIE
Evolutionsmässigt: när sexuell fortplanting kom till. Det finns ju kloning fortfarande bland vissa primitiva djur, t.ex. vissa löss och bland växter, t.ex. hos växten tusenmoder. Potatis klonar vi när vi planterar en sättpotatis som får ge nya potäter.
A
Själva frågan om han o hon könet är otroligt fascinerande på en annan nivå än den religiösa dock, nämligen att den genetiska spridningen och möjligheterna till artens utvckling och försvar för en plats inom biosfären med detta tilltag ju ökades offantligt.
BENJIE
Ja, livet blev onekligen både mer långsiktigt hållbart och livskraftigare och roligare på det viset.
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Benjie skrev:Algotezza skrev:Benjie skrev:Snarare vad fanns innan höna & tupp (hon o han sexualitet) uppstod i det jordiska sammanhanget?
BENJIE
A
BENJIE
Ja, livet blev onekligen både mer långsiktigt hållbart och livskraftigare och roligare på det viset.
A
Sant o visst är det!
BENJIE
Ja, min tanke var att utifrån ett filosofiskt perspektiv förklara vad svarta hål är. Därmed kunde jag inte undgå att komma in på The Big Bang, eller Die Urknalle, eller den stora smällen på ren svenska. Eftersom allt enbart bygger på filosofiska tankar utifrån vissa baskunskaper så behöver inte jag pröva hållbarheten i mina teser. Om de däremot stämmer har jag alltså ingen aning om eller vill pröva.
Vad som däremot är betydelsefullt är att jag beskriver det på ett förhållandevist lättförståeligt sätt. Det intressanta i sammanhanget är att svaret lär vi aldrig få hur det förhåller sig rent fysiskt.
Jag tackar dem som läst igenom, kommenterat eller kritiserat då alla tankar föder fler tankar. Jag tackar även dem som ironiserat eller förlöjligat ämnet då även detta visar hur svårt det måste vara för alla som lanserar teorier.
Jag kan tänka mig att det även skrattats åt alla våra etablerade vetenskapsmän oavsett om det de sa var sant eller ej, det ligger i den mänskliga naturen att vara skeptisk.
Det som är det är.
Vad som däremot är betydelsefullt är att jag beskriver det på ett förhållandevist lättförståeligt sätt. Det intressanta i sammanhanget är att svaret lär vi aldrig få hur det förhåller sig rent fysiskt.
Jag tackar dem som läst igenom, kommenterat eller kritiserat då alla tankar föder fler tankar. Jag tackar även dem som ironiserat eller förlöjligat ämnet då även detta visar hur svårt det måste vara för alla som lanserar teorier.
Jag kan tänka mig att det även skrattats åt alla våra etablerade vetenskapsmän oavsett om det de sa var sant eller ej, det ligger i den mänskliga naturen att vara skeptisk.
Det som är det är.
ÄGG!
vad kom först hönan eller ägget?
så klart att ägget kom först har ni hört talas om något som kallas Evolution?
Påtal om svarta hål så kan man ju tänka sig att de är som balonger som fylls upp och sedan spriker de och skapar ett nytt universum.
Intet har aldrig existerat... intet är inget... intet kan inte existera... men om man vill så är allt intet, allt består ju av energi och om de inte gör de så existerar det ju inte!
/Nästa tack!
Påtal om svarta hål så kan man ju tänka sig att de är som balonger som fylls upp och sedan spriker de och skapar ett nytt universum.
Intet har aldrig existerat... intet är inget... intet kan inte existera... men om man vill så är allt intet, allt består ju av energi och om de inte gör de så existerar det ju inte!
/Nästa tack!
Re: ÄGG!
Epoc skrev:vad kom först hönan eller ägget?
/Nästa tack!
Svar till Epoc.
Jaså du anser att ägget kom först? Självklart helt fel. Celldellningen var först. Enkla organismer, bakterier, förökade sig genom celldelning.
Därefter har vissa muterade stammar inkorporerat andra organismers DNA till sin egen, virus och bakterier har blivit större enheter, amöbor.
Utvecklingen fortsatte till komplexare enheter, större, fler, mer mutationer. Strävan att dela sig hänger kvar men så uppstår fenomenet att två organismer utbyter genetisk arvsmassa med varandra, grunden för det vi kallar sex etableras. Här kommer det vi kallar virus att ha den största betydelsen för att detta överhuvudtaget sker. Fördelen med detta var att det påskyndade mutationsbildningens varariationsrikedom vilket gynnade att en del exemplar kunde överleva under större omständigheter.
Grunden för att allt skall fungera ligger i tre olika aminosyrors Kemiska egenskaper. Kemiskt sätt består dessa proteins molekyler av självbindande attrahenter som fungerar via atomnivåns enkla kordantprinciper om att ge och ta enligt minsta möjliga motstånd.
Komplexa molekylerstrukturer bildar proteiner som bygger upp en arvsmassa som inlemmar alla tidigare strukturers fördelar till en större enhet. Dna strängen reproducerar sig i alla cellstrukturernas inre och talar om vilken funktion cellen skall ha inom organismen. Celldellningen delar sig fortfarande enligt bakteriens enkla urfunktion men organismen är som sådan mer komplex. Allt som därefter sker är endast en succesiv vidareutveckling som innebär att gränserna när en organism övergår till en annan i påföljande steg äro obetydligt liten.
Därav följer att liknelsen med hönan och ägget ej är relevant för attt beskriva vad som var först, då det ena förutsätter det andra.
Din ballongteori var kul, dock ej vetenskaplig.
Angående intet så har intet existerat utanför mitt supersvarta hål i min teori, vilket kan liknas vid ett absolut vakum utanför det svarta hålet i universum, vilket var en förutsättning för att spridningen av materia efter den stora smällen kunde gå så fort. Därefter kommer intet ej längre någonsin att existera.
Nästa tack!
Absolut vakuum?
Absolut vakuum - låter som en spännande idé. Tomrum - utan rum? I "normalt" vakuum bildas ju alltid annars virtuella partikelpar, enligt fysikerna (och mina drömmar). Jag kan inte fråga Hans-Uno Bengtsson längre, för han har lämnat jordelivet.
A
A
Algotezza aka Algotezza
Det finns bara två möjliga alternativ. Flera universum parallellt sida vid sida, över under bredvid framför, varav vårt universum är ett kosmos i ett megakosmos i ett gigakosmos.
I ett sådant kan absolut vakum endast existera före den stora smällen.
Alltså finns det rum utanför, men som innesluter oss.
I det andra fallet har du en krökning av rummet som motsvarar totalt tomrum förutom det som sedan blir den stora smällen, i detta exemplet så uppnås absolut vakum utanför det som föranleder den stora smällen.
Alltså är ett tänkt absolut vakum endast att betrakta som ett mycket kortvarigt fenomen före the big-bang. Att återskapa det på jorden inom experiment är inte möjligt.
I ett sådant kan absolut vakum endast existera före den stora smällen.
Alltså finns det rum utanför, men som innesluter oss.
I det andra fallet har du en krökning av rummet som motsvarar totalt tomrum förutom det som sedan blir den stora smällen, i detta exemplet så uppnås absolut vakum utanför det som föranleder den stora smällen.
Alltså är ett tänkt absolut vakum endast att betrakta som ett mycket kortvarigt fenomen före the big-bang. Att återskapa det på jorden inom experiment är inte möjligt.
Zokrates skrev:
Finns det ett "före Big bang" - om också tiden kom till vid Big bang? Före - men inte i den linjära tidens "riktning" - hur i så fall?
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Zokrates skrev:
Finns det ett "före Big bang" - om också tiden kom till vid Big bang? Före - men inte i den linjära tidens "riktning" - hur i så fall?
A
Hur definierar du tid?
Enligt den modell som jag teoretiskt åskådliggör så existerar inte tid som enhet innan förutsättningarna skapats för den stora smällen.
I min modell är det ett supermassivt svart hål som bildats,
eftersom tid inte finns så får du betrakta det som om det bara uppstår,
men exakt före den stora smällen, en implosion som sedan blir en explosion uppstår alla de fysikaliska förutsättningarna för att mäta tid som en abstraktion som övergår i fysisk verkan. Den linjära tiden skapas.
Den kan mätas som 1. Atomernas radioaktiva sönderfalls hastighet,
2. Den period som existerar mellan två mätbara punkter innan punkterna i ett tänkt skede sammanträffar. Exempelvis ljus.
Den jordiska måttstocken
En matematisk dygnsindelning av jordens vridning kring sin egen axel i förhållande till solen.
För att förstå tid rätt skall tid endast betraktas som ett skeende, där det första är före det andra som är innan det tredje.
Före den stora smällen däremot, så var inte ett nödvändigtsvis först eller två nödvändigtsvis före tre, förhållande var irreguljärt.
Vad är tid?
Zokrates skrev:Algotezza skrev:Zokrates skrev:
A
Hur definierar du tid?
Tid är den faktor som möjliggör för ett 3D-föremål att röra sig i en 3D-rymd. Eller om man så vill "psykiskt rum". Behöver därmed inte vara enbart linjär.
Zokrates skrev:Enligt den modell som jag teoretiskt åskådliggör så existerar inte tid som enhet innan förutsättningarna skapats för den stora smällen.
I min modell är det ett supermassivt svart hål som bildats,
eftersom tid inte finns så får du betrakta det som om det bara uppstår,
men exakt före den stora smällen, en implosion som sedan blir en explosion uppstår alla de fysikaliska förutsättningarna för att mäta tid som en abstraktion som övergår i fysisk verkan. Den linjära tiden skapas.
Den kan mätas som 1. Atomernas radioaktiva sönderfalls hastighet,
2. Den period som existerar mellan två mätbara punkter innan punkterna i ett tänkt skede sammanträffar. Exempelvis ljus.
Tiden är linjär och mätbar i vår föreställningsvärld och via intersubjektiva överenskommelser.
Zokrates skrev:Den jordiska måttstocken
En matematisk dygnsindelning av jordens vridning kring sin egen axel i förhållande till solen.
För att förstå tid rätt skall tid endast betraktas som ett skeende, där det första är före det andra som är innan det tredje.
Nej, tiden är inget skeende, som jag ser det, tiden "går" inte, den är orörlig, men den möjliggör skeenden, processer, att förverkligas. Liksom inte heller solen "rör sig" över himlen under dgaen...Tiden är som sådan en immateriell dimension som gör det möjligt för oss att röra oss i ett 3D-rum.
Zokrates skrev:Före den stora smällen däremot, så var inte ett nödvändigtsvis först eller två nödvändigtsvis före tre, förhållande var irreguljärt.
Om tid, förutsättningarna för tid, skapas i och med den stora smällen, kan man inte tala om ett "före den stora smällen", då "före" signalerar en tidsangivelse. Linjär tid finns inte primärt "därute", men när vi lärt oss mäta och abstrahera densamma, kan vi med lätthet "projicera" den därute, objektivera den och övertyga oss om att den inte bara finns "i vårt medvetande". Så har naturvetenskapen gjort med viss framgång. Man förstår inom denna ganska väl den mätbara, linjära, "objektiverade" tidens natur, efetrsom den utgör något man själv konstruerat. Men man har fjärmat sig så långt från tidens elementära eller primära natur att man numera mest bara undersöker sina egna idéer/ konstruktioner gällande tiden samt konsekvenserna av dessa konstruktioner, när man "undersöker tiden" och därvid laborerar med miljarder år hit och miljarder år dit.
A
Algotezza aka Algotezza