suchanother skrev:Ibland stavar du som en kratta Lukas. Bara att inse faktum. Men du är i gott sällskap kan jag trösta, Knugen kan inte ens stava till sitt eget namn.
Inlägg av denna typ tillför inget till ämnet. Å andra sidan är Lukas eget inlägg i stora drag rätt ovidkommande, eller åtminstone väldigt yvigt.
Lukas skrev:Ni som tror att allt är så lätt, FÖRSÖK ATT GÖRA ETT BÄTTRE GEM !
Vad menas med ett "bättre gem"? För det första - jämfört med vilket gem? Det finns olika modeller. Standarversionen brukar se ut såhär:
Är det "bättre" eller "sämre" än denna modell, t.ex:
Skulle gissa att de jämna böjarna i modell två ger gemet något bättre mekaniska egenskaper, men det blir dyrare att masstillverka.
Hur är det med en sådan sak som färg? Är ett gem som kan fås i olika färger bättre än ett som enbart är mässingsfärgat? Eller är du snarare ute efter att lösa det problem som ett gem löser (vanligtvis att hålla ihop papper) på ett bättre sätt?
Följdfråga: varför? Är gem i stort behov av förbättring? Tror du frågan är av stort intresse för forummedlemmarna? Om detta är tänkt som en uppfinnartävling för skojs skull där du får vara enväldig domare och kan ändra reglerna efter behag och spelets gång, hänvisar jag till underforumet LEKSTUGAN. Blir det ingen konstruktiv debatt (dvs inte enbart monolog signerat Lukas) med vinkling åt naturvetenskap och filosofi så låser jag tråden.