Svarta hål

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Vad är tid?

Inläggav Zokrates » 04 jun 2007 17:08

Algotezza skrev:Man förstår inom denna ganska väl den mätbara, linjära, "objektiverade"  tidens natur, eftersom den utgör något man själv konstruerat. Men man har fjärmat sig så långt från tidens elementära eller primära natur att man numera mest bara undersöker sina egna idéer/ konstruktioner gällande tiden samt konsekvenserna av dessa  konstruktioner, när man "undersöker tiden" och därvid laborerar med miljarder år hit och miljarder år dit.
A

Och just därför är det tiden som aspekt, miljarder år hit eller dit helt onödiga för att förstå det som var innan The big bang.

Jag kan dra upp en horisontel axel, en vertikal, skapa ett origo och påstå att från och med nollpunkten blir tiden som faktor betydelsefull. Innan saknar den totalt betydelse. Oavsett om det som sker faktiskt tagit 250 miljarder år, så är det ett nollögonblick i och med the big bang.

Kunde universums rum existera utan tid före den stora smällen?
Algotezza, du kan inte låsa dig vid begrepp skapade av människan. Begrepp vars absoluta funktion endast är en vetenskaplig kompromiss.
För att förstå krävs det liknelser, men tiden före universum går endast att likna vid intet. Kan du förstå ingentingets vara när det inte är?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 10:38

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Man förstår inom denna ganska väl den mätbara, linjära, "objektiverade"  tidens natur, eftersom den utgör något man själv konstruerat. Men man har fjärmat sig så långt från tidens elementära eller primära natur att man numera mest bara undersöker sina egna idéer/ konstruktioner gällande tiden samt konsekvenserna av dessa  konstruktioner, när man "undersöker tiden" och därvid laborerar med miljarder år hit och miljarder år dit.
A

Och just därför är det tiden som aspekt, miljarder år hit eller dit helt onödiga för att förstå det som var innan The big bang.

Jag kan dra upp en horisontel axel, en vertikal, skapa ett origo och påstå att från och med nollpunkten blir tiden som faktor betydelsefull. Innan saknar den totalt betydelse. Oavsett om det som sker faktiskt tagit 250 miljarder år, så är det ett nollögonblick i och med the big bang.

Kunde universums rum existera utan tid före den stora smällen?
Algotezza, du kan inte låsa dig vid begrepp skapade av människan. Begrepp vars absoluta funktion endast är en vetenskaplig kompromiss.
För att förstå krävs det liknelser, men tiden före universum går endast att likna vid intet. Kan du förstå ingentingets vara när det inte är?

Tvärtom, jag låser mig inte vid några begrepp, varken dem som gäller före eller efter Big bang. Det kan jag väl inte göra när jag hävdar att tiden betraktad  som linjär är en mänsklig idé? Jag menar att vi måste dekonstruera vår tidssyn för att nå fram till dess ursprungliga, primära karaktär.

Ingenting kan tolkas som tomrum utan materia, och utan materia, alltså något som kan förändras,  blir tomrummet utan både tid och 3D-utsträckning, då begreppet tid är en funktion av förändring men också det som möjliggör förändring. Vi "upptäcker" tiden när vi ser något förändras. På så vis är vår upptäckt av tiden en funkton av att förändringen äger rum. Men tid och materia krävs också för att förändring öht skall äga rum. Endast det materiella kan förändras, så utan materia ingen tid, ej heller rum i vår mening. Bara rent immateriellt vara, alltså potentialitet.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jun 2007 15:41

Algotezza skrev:Ingenting kan tolkas som tomrum utan materia, och utan materia, alltså något som kan förändras,  blir tomrummet utan både tid och 3D-utsträckning, då begreppet tid är en funktion av förändring men också det som möjliggör förändring. Vi "upptäcker" tiden när vi ser något förändras. På så vis är vår upptäckt av tiden en funkton av att förändringen äger rum. Men tid och materia krävs också för att förändring öht skall äga rum. Endast det materiella kan förändras, så utan materia ingen tid, ej heller rum i vår mening. Bara rent immateriellt vara, alltså potentialitet.

A

Japp, nu anser jag att du befinner dig på samma plan som mig, så om du läser min idé om den femte dimensionen i denna tråd så kanske du kan kommentera det utifrån det rent logiska. Hur ställer du dig till denna aspekts möjlighet att komplettera brister i vår uppfattning om universums skapelse?

Ps, skönt att du lämnade hönan och ägget i redet!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 17:32

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Ingenting kan tolkas som tomrum utan materia, och utan materia, alltså något som kan förändras,  blir tomrummet utan både tid och 3D-utsträckning, då begreppet tid är en funktion av förändring men också det som möjliggör förändring. Vi "upptäcker" tiden när vi ser något förändras. På så vis är vår upptäckt av tiden en funkton av att förändringen äger rum. Men tid och materia krävs också för att förändring öht skall äga rum. Endast det materiella kan förändras, så utan materia ingen tid, ej heller rum i vår mening. Bara rent immateriellt vara, alltså potentialitet.

A

Japp, nu anser jag att du befinner dig på samma plan som mig, så om du läser min idé om den femte dimensionen i denna tråd så kanske du kan kommentera det utifrån det rent logiska. Hur ställer du dig till denna aspekts möjlighet att komplettera brister i vår uppfattning om universums skapelse?

Femte dimensionen har jag redan laborerat med i min personliga världsbild.

Genom minnet och planeringen, avsikterna (här och nu) har vi tillgång till den fjärde dimensionen, förflutenheten resp. framtiden. Genom fantasin kan vi göra tankekombinationer bortom minnen (förflutenhet) och delvis även bortom planering, medvetna avsikter (framtid) som däremd endast kan kallas "femte dimensionen", då den bygger på element från verkliga upplevelser men vars helheter inte står att finna  i förflutenheten och  måhända ej heller i framtiden.

Femte dimensionen kan också tänkas representeras i verkligheten bortom vårt medvetande (och bortom vårt 4D-rum), som den "häxkittel", det "kosmiska laboratorium", som föder de fyra övriga dimensionerna.

Alla försök att göra våra bild av universum och dess egenskaper mer komplett är synnerligen fruktbara och inspirerande...

Zokrates skrev:Ps, skönt att du lämnade hönan och ägget i redet!

Ja, visst är det! Kackel!

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 14:31

Benjie skrev:
Algotezza skrev:
Benjie skrev:
Algotezza skrev:
Benjie skrev:Snarare  vad fanns innan höna & tupp (hon o han sexualitet) uppstod i det  jordiska  sammanhanget?

Och när och hur  noga taget framtogs de ur en/ett ursprungligt organisk/t status

BENJIE

Bibliskt: med skapandet av Eva.

Evolutionsmässigt: när sexuell fortplanting kom till. Det finns ju kloning fortfarande bland vissa primitiva djur, t.ex. vissa  löss och bland växter, t.ex. hos växten tusenmoder. Potatis klonar vi när vi planterar en sättpotatis som får ge nya potäter.

A

Själva frågan  om han o hon könet är otroligt  fascinerande  på en annan nivå än den religiösa dock, nämligen  att den genetiska spridningen och möjligheterna  till artens utvckling och försvar för  en plats inom  biosfären med detta  tilltag  ju  ökades offantligt.

BENJIE

Ja, livet blev onekligen både  mer långsiktigt hållbart och livskraftigare och roligare på det viset.

A

Sant o visst  är det!

BENJIE

Huruvida roligare...så  vet jag inte ...men i vart  fall gavs genom denna  uppdelning i  sexualitet  definitivt en möjlighet till en främjad överlevnad för  vår  art o andra  arter MOT vissa   - på den tiden  för  miljarder  år sedan  - hotande  fiendearter  i biosfären.

BENJIE

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 14:45

Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

A

Genom minnet och planeringen, avsikterna (här och nu) har vi tillgång till den fjärde dimensionen, förflutenheten resp. framtiden. Genom fantasin kan vi göra tankekombinationer bortom minnen (förflutenhet) och delvis även bortom planering, medvetna avsikter (framtid) som däremd endast kan kallas "femte dimensionen", då den bygger på element från verkliga upplevelser men vars helheter inte står att finna  i förflutenheten och  måhända ej heller i framtiden.

Femte dimensionen kan också tänkas representeras i verkligheten bortom vårt medvetande (och bortom vårt 4D-rum), som den "häxkittel", det "kosmiska laboratorium", som föder de fyra övriga dimensionerna.

Alla försök att göra våra bild av universum och dess egenskaper mer komplett är synnerligen fruktbara och inspirerande...

A

Hur  skiljer  Du ett "endimensionellt" medvetande, med dess  utgångspunkt att "öppna" sig för en tolkning av en 2:a, 3:e och 4:e dimension?

Frågar jag eftersom Du så gärna  vill förutsätta/ inrätta oss i en tillvaro  av en 5:e dimension?

Kan vi förutsätta eller förstå en endimensionell eller tvådimensionell tillvaro? Som  biologiska  medvetandeväsen?

Någon?

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2007 15:16

Benjie skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

A

A

Hur  skiljer  Du ett "endimensionellt" medvetande, med dess  utgångspunkt att "öppna" sig för en tolkning av en 2:a, 3:e och 4:e dimension?

Vad menar du med "endimensionellt medvetande" - att det är linjärt? Men vårt medvande är inte det! Det pågår flera processer simultant, på olika nivåer av medvetenhet och olika grad av medvetet viljemässig styrning.

Förmodligen begriper jag inte din fråga...

Frågar jag eftersom Du så gärna  vill förutsätta/ inrätta oss i en tillvaro  av en 5:e dimension?

Så här kan du nå den femte dimensionen om du vill.

Börja med en punkt, den är dimensionslös men markerar en plats eller en närvaro (av dig själv, du som tänker punkten).

Föreställ dig att du med dina mentala händer tar tag i punkten och drar ut den, medan den ursprungliga punkten sitter kvar, som fastklistrad. Du får då en endimensionell linje.

Så tar du tag i linjen och drar ut den på liknande sätt, vinkelrätt mot dess riktning, medan linjen du "drar i" "sitter kvar. Vips har du ett 2D-plan.

Sedan tar du tag i planet (som sitter fast) och drar i tanken ut det vinkelrätt mot planets yta, och då får en kub, ett 3D-objekt.

Du tänker dig att du nu nått till ett enkelt 3D-föremål som nu förställer dig som mobilt. Du ser det framför dig för din inre syn, eller hur?

Då låter du denna 3D-kub röra sig i din inre rymd - och du simulerar därmed tidens fjärde dimension, möjligheten för ett 3D-föremål att röra sig i rummet.

Du kan i tanken återföra kuben till sitt ursprungsläge. Nu kan du för ditt inre repetera 4D-rörelsen som du vill, fram och åter. På så vis simulerar du den femte dimensionen, minnas och planera (en rörelse).

Allt detta gör du i fantasin. Alltså är den femdimensionell.

Enkelt eller hur? För enkelt? Detta är i alla fall vad jag menar med fantasi som den femte dimensionen. Vad menar du med den femte dimensionen?

Benjie skrev:Kan vi förutsätta eller förstå en endimensionell eller tvådimensionell tillvaro? Som  biologiska  medvetandeväsen?

Vem menar du har en sådan tillvaro?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jun 2007 13:13

Eftersom vi har en utpräglad förmåga att tänka abstrakt till skillnad från djur som tänker instinktivt och konkret ( MYT ), så är allt möjligt att föreställa sig.
Fantasin är gränslös som sagt.
Tänk bara på när du tittar på en data eller tv skärm. Du ser en tvådimensionell bild. Men hjärnan som har lagrade bilder av verkligheten kompenserar detta och skapar ett tredimensionellt djup i bilden, du uppfattar mer än vad som verkligen existerar. Även bilder fungerar på samma sätt. Oavsett om det handlar om regnskogsfolk som aldrig sett en bild tidigare eller en modern stadsbo, så har vi samma unika förmåga att bilda oss en tredimensionell verklighet från en tvådimensionell värld, tack vare vår tolkningsförmåga. men, även tamdjur som katter och hundar tycks ha denna förmågan. Frågan är om inte alla djur har förmågan till abstrakt tänkande, fast vi gärna vill se oss som mer socialt överlägsna än djuren.

Benjie

Inläggav Benjie » 11 jun 2007 08:03

Zokrates skrev:Eftersom vi har en utpräglad förmåga att tänka abstrakt till skillnad från djur som tänker instinktivt och konkret ( MYT ), så är allt möjligt att föreställa sig.
Fantasin är gränslös som sagt.
Tänk bara på när du tittar på en data eller tv skärm. Du ser en tvådimensionell bild. Men hjärnan som har lagrade bilder av verkligheten kompenserar detta och skapar ett tredimensionellt djup i bilden, du uppfattar mer än vad som verkligen existerar. Även bilder fungerar på samma sätt. Oavsett om det handlar om regnskogsfolk som aldrig sett en bild tidigare eller en modern stadsbo, så har vi samma unika förmåga att bilda oss en tredimensionell verklighet från en tvådimensionell värld, tack vare vår tolkningsförmåga. men, även tamdjur som katter och hundar tycks ha denna förmågan. Frågan är om inte alla djur har förmågan till abstrakt tänkande, fast vi gärna vill se oss som mer socialt överlägsna än djuren.

Jodå, visst har en del av dem vi kallar för  DJUR en form av högre medvetande eller APPORT med sin ledsagande/besjälade  MÄNNISKA, det är uråldrig  visdom.

BENJIE

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2007 09:33

Algotezza den punkt som du utgår från, i din tankekonstruktion. I vad vilar den?

Om vi gör din process, fram till att vi börjar se den fjärde dimensionen, jag vill nämligen tillägga där att det är inte i sina instanser på banan som det 4-dimensionella framträder, det är väl i sin bana som sådan. Och det som är kan vara något som blir är väl det som gör den dimensionen unik så långt i vår undersökning.

Men för att formen av dom tre första dimensionerna skall förstås så måste vi kontrastera dom mot något utanför. Det svarta och det tomma. Något som följer formen som vi kontrasterar. Då självklart en tredimensionell sfär för att hålla sfären. Och sedan tuben (sfärens form i förflyttning i 4:e dimensionen) måste väl ha samma kontrast?

Men vem ser den kontrasten? Den som ser den femte dimensionen?
Jag är således helt med dig om att det perspektiv som kan åse den 4:e dimensionen, inte bara i sin enskilda instans, utan som en bana och ett helt bör kallas 5:e dimensionellt. Men frågan jag ställer mig är om vi inte då hamnar i ett liknande rum som vi utgick ifrån för att skapa våra urprungliga 3.

Eller kan du benämna formerna i detta 5 dimensionella rum utan hänvisning till det vi tidigare menar varit form? Borde det tidigare, det som åses rymmas i den 5:e, inte vara utsträckt? Expanderat?
Expansion är väl i basal mening information, komplexitet. Multitud.
Och om du kan beskriva formerna, för detta gamla i det nya, det 4:e i det 5:e, kan du göra det utan behov av något slags rum? Utan rymmandet av det som ses.

Kan dock tänkas att det ryms i det gamla, och ändå framträder som nytt, i ordets fulla bemärkelse. Men för detta har jag inga ord, därav min nyfikenhet på dina.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2007 10:58

J R Auk skrev:Algotezza den punkt som du utgår från, i din tankekonstruktion. I vad vilar den?

I ditt inre, i en potentiell, mental rymd, som blir vad vi gör den till. Vi behöver inte tänka att den har si eller så många dimensioner utan kan rymma vad vi förmår tänka att den rymmer.

J R Auk skrev:Om vi gör din process, fram till att vi börjar se den fjärde dimensionen, jag vill nämligen tillägga där att det är inte i sina instanser på banan som det 4-dimensionella framträder, det är väl i sin bana som sådan. Och det som är kan vara något som blir är väl det som gör den dimensionen unik så långt i vår undersökning

Ja, tanken är ju att den föreställda fyrdimensionaliteten "uppkommer", "skapas" som en följd av vår tankeprocess, eller är betingad av denna så att säga.

J R Auk skrev: Men för att formen av dom tre första dimensionerna skall förstås så måste vi kontrastera dom mot något utanför. Det svarta och det tomma. Något som följer formen som vi kontrasterar. Då självklart en tredimensionell sfär för att hålla sfären. Och sedan tuben (sfärens form i förflyttning i 4:e dimensionen) måste väl ha samma kontrast?

Ja, i den mån vi behöver något kontrasterande för att skåda tydligare i vårt inre bör vi väl föreställa oss någon lämplig dualitet mellan det objekt vi föreställer oss och omgivningen.

J R Auk skrev:Men vem ser den kontrasten? Den som ser den femte dimensionen?

Den som kan föreställa sig den. Den potentiella rymd vi utgick från kan väl ges det antal dimensioner vi förmår tänka oss?

J R Auk skrev:Jag är således helt med dig om att det perspektiv som kan åse den 4:e dimensionen, inte bara i sin enskilda instans, utan som en bana och ett helt bör kallas 5:e dimensionellt. Men frågan jag ställer mig är om vi inte då hamnar i ett liknande rum som vi utgick ifrån för att skapa våra urprungliga 3.

Men om vi inte låser oss för vilka dimensioner ursprungsrummet kring punkten har, utan ser detta just som en potentialitet, kan vi väl undvika det problemet?

J R Auk skrev:Eller kan du benämna formerna i detta 5 dimensionella rum utan hänvisning till det vi tidigare menar varit form? Borde det tidigare, det som åses rymmas i den 5:e, inte vara utsträckt? Expanderat?
Och om du kan beskriva formerna, för detta gamla i det nya, det 4:e i det 5:e, kan du göra det utan behov av något slags rum? Utan rymmandet av det som ses.

Rymd krävs ju alltid, men frågan är om man måste precisera det tänkta rummet till att ha de och de dimensionerna? Femte dimensionen kan väl iofs förstås som vår begreppsvärld, totaliteten av vad vi kan minnas, tänka, fantisera, föreställa oss, känna i vårt inre. Problemet är då att det fysiska rummets tre dimensioner och tidens fjärde dimension inte inom naturvetenskapen idag  är särfall eller direkt betingade av medvetandets 5D, utan det är snarare tvärtom, men vi kan naturligtvis utgå från en idealistisk världsbild och hävda att medvetandet/ det andliga är det primära och det fysiska (rumtidens 4D) ett särfall av det andliga och som därmed så att säga "ryms" inom detta.

J R Auk skrev:Kan dock tänkas att det ryms i det gamla, och ändå framträder som nytt, i ordets fulla bemärkelse. Men för detta har jag inga ord, därav min nyfikenhet på dina.

Om vi låter "ursprungsrummet" vara potentiellt och odefinierat eller "egenskapslöst" , kanske det hela löser sig...

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 11 jun 2007 16:54

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Algotezza den punkt som du utgår från, i din tankekonstruktion. I vad vilar den?

I ditt inre, i en potentiell, mental rymd, som blir vad vi gör den till. Vi behöver inte tänka att den har si eller så många dimensioner utan kan rymma vad vi förmår tänka att den rymmer.

Om vi gör din process, fram till att vi börjar se den fjärde dimensionen, jag vill nämligen tillägga där att det är inte i sina instanser på banan som det 4-dimensionella framträder, det är väl i sin bana som sådan. Och det som är kan vara något som blir är väl det som gör den dimensionen unik så långt i vår undersökning

Ja, tanken är ju att den föreställda fyrdimensionaliteten "uppkommer", "skapas" som en följd av vår tankeprocess, eller är betingad av denna så att säga.

[quote= "R Auk"] Men för att formen av dom tre första dimensionerna skall förstås så måste vi kontrastera dom mot något utanför. Det svarta och det tomma. Något som följer formen som vi kontrasterar. Då självklart en tredimensionell sfär för att hålla sfären. Och sedan tuben (sfärens form i förflyttning i 4:e dimensionen) måste väl ha samma kontrast?

Ja, i den mån vi behöver något kontrasterande för att skåda tydligare i vårt inre bör vi väl föreställa oss någon lämplig dualitet mellan det objekt vi föreställer oss och omgivningen.

R Auk skrev:Men vem ser den kontrasten? Den som ser den femte dimensionen?

Den som kan föreställa sig den. Den potentiella rymd vi utgick från kan väl ges det antal dimensioner vi förmår tänka oss?

R Auk skrev:Jag är således helt med dig om att det perspektiv som kan åse den 4:e dimensionen, inte bara i sin enskilda instans, utan som en bana och ett helt bör kallas 5:e dimensionellt. Men frågan jag ställer mig är om vi inte då hamnar i ett liknande rum som vi utgick ifrån för att skapa våra urprungliga 3.

Men om vi inte låser oss för vilka dimensioner ursprungsrummet kring punkten har, utan ser detta just som en potentialitet, kan vi väl undvika det problemet?

R Auk skrev:Eller kan du benämna formerna i detta 5 dimensionella rum utan hänvisning till det vi tidigare menar varit form? Borde det tidigare, det som åses rymmas i den 5:e, inte vara utsträckt? Expanderat?

Rymd krävs ju alltid, men frågan är om man måste precisera det tänkta rummet till att ha de och de dimensionerna? Femte dimensionen kan väl iofs förstås som vår begreppsvärld, totaliteten av vad vi kan minnas, tänka, fantisera, föreställa oss, känna i vårt inre. Problemet är då att det fysiska rummets tre dimensioner och tidens fjärde dimension inte inom naturvetenskapen idag  är särfall eller direkt betingade av medvetandets 5D, utan det är snarare tvärtom, men vi kan naturligtvis utgå från en idealistisk världsbild och hävda att medvetandet/ det andliga är det primära och det fysiska (rumtidens 4D) ett särfall av det andliga och som därmed så att säga "ryms" inom detta.

R Auk skrev:Kan dock tänkas att det ryms i det gamla, och ändå framträder som nytt, i ordets fulla bemärkelse. Men för detta har jag inga ord, därav min nyfikenhet på dina.

Om vi låter "ursprungsrumemt" vara potentiellt och odefinierat eller "egenskapslöst" , kanske det hela löser sig...

A[/quote]
Du borde  passa Dig  från att bli den (idiot) som i historien hävdat att tankar inte får plats i den rymd som materie och BB (Big Bang)  skapat?

BENJI

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2007 19:27

Benjie skrev:
Algotezza skrev:

Om vi gör din process, fram till att vi börjar se den fjärde dimensionen, jag vill nämligen tillägga där att det är inte i sina instanser på banan som det 4-dimensionella framträder, det är väl i sin bana som sådan. Och det som är kan vara något som blir är väl det som gör den dimensionen unik så långt i vår undersökning

R Auk skrev: Men för att formen av dom tre första dimensionerna skall förstås så måste vi kontrastera dom mot något utanför. Det svarta och det tomma. Något som följer formen som vi kontrasterar. Då självklart en tredimensionell sfär för att hålla sfären. Och sedan tuben (sfärens form i förflyttning i 4:e dimensionen) måste väl ha samma kontrast?

R Auk skrev:Men vem ser den kontrasten? Den som ser den femte dimensionen?

R Auk skrev:Jag är således helt med dig om att det perspektiv som kan åse den 4:e dimensionen, inte bara i sin enskilda instans, utan som en bana och ett helt bör kallas 5:e dimensionellt. Men frågan jag ställer mig är om vi inte då hamnar i ett liknande rum som vi utgick ifrån för att skapa våra urprungliga 3.

R Auk skrev:Eller kan du benämna formerna i detta 5 dimensionella rum utan hänvisning till det vi tidigare menar varit form? Borde det tidigare, det som åses rymmas i den 5:e, inte vara utsträckt? Expanderat?

R Auk skrev:Kan dock tänkas att det ryms i det gamla, och ändå framträder som nytt, i ordets fulla bemärkelse. Men för detta har jag inga ord, därav min nyfikenhet på dina.

Om vi låter "ursprungsrumemt" vara potentiellt och odefinierat eller "egenskapslöst" , kanske det hela löser sig...

A

Du borde  passa Dig  från att bli den (idiot) som i historien hävdat att tankar inte får plats i den rymd som materie och BB (Big Bang)  skapat?

BENJI

Jag förstår inte din invändning.

Nu var det inte så jag skrev att tankar "inte får plats" i vårt universum, något de bevisligen gör,  utan huruvida medvetandet är en följd av/ en spegling av  materien   eller om  materien ( i 4D) är underställd medvetandets "femte dimension" (som jag kallar den) och att det därmed är tankarna som styr materien och inte tankarna som speglar materiens processer.

Vad menar du f.ö.  med att få plats och inte få plats när det gäller tankar, medvetande? Vilken plats/rymd kan de ta/ inte ta?

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2007 21:15

Algotezza skrev:

Fast vi är ju i en reell punkt av betraktelse. Så kommer vi verkligen undan frågan? Nu var det här ett teoretiserande men någon gång når nog den betraktelse vi teoretiserar om praktiken.

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Om vi gör din process, fram till att vi börjar se den fjärde dimensionen, jag vill nämligen tillägga där att det är inte i sina instanser på banan som det 4-dimensionella framträder, det är väl i sin bana som sådan. Och det som är kan vara något som blir är väl det som gör den dimensionen unik så långt i vår undersökning

Fast vad jag har förstått så säger väl Einsteins teori att det är en fysikalisk utsträckning materien har i den 4:e dimension som skapar rumstiden. Har för övrigt letat mig blå efter bra redogörelser för komplikationer likt dessa av hans teori.

Jag har förstått det som att det som vi ser som partiklar är band genom rumstiden.

Algotezza skrev:
J R Auk skrev: Men för att formen av dom tre första dimensionerna skall förstås så måste vi kontrastera dom mot något utanför. Det svarta och det tomma. Något som följer formen som vi kontrasterar. Då självklart en tredimensionell sfär för att hålla sfären. Och sedan tuben (sfärens form i förflyttning i 4:e dimensionen) måste väl ha samma kontrast?

Fast jag talar inte bara om det inre. Då vi kan tänka oss att tex organismen, med generna som bevakare av denna 4:e dimensionsutsträckning i sin helhet och inte i enkelhet, har nått den dimensionen. Vad händer då? Om det är ett reellt plan och inte ett ideellt. Inte sagt att det ideella inte är det reella, men jag är övertygad att min mening går fram.

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Men vem ser den kontrasten? Den som ser den femte dimensionen?

J R Auk skrev:Jag är således helt med dig om att det perspektiv som kan åse den 4:e dimensionen, inte bara i sin enskilda instans, utan som en bana och ett helt bör kallas 5:e dimensionellt. Men frågan jag ställer mig är om vi inte då hamnar i ett liknande rum som vi utgick ifrån för att skapa våra urprungliga 3.

Hmm jag märker att vi glider ifrån varandra här. Jag uttryckte mig slarvigt.
Det jag tänker mig är att det som gör det möjligt för oss att se dessa tre dimensioner är vår plats i det. Att vi kan göra sträckningar åt alla håll.

Och jag tänker mig att den som betraktar rummet från ett perspektiv där hela rumstiden 1+2+3+4 dimensioner ligger utsträckt för en betraktelse är i något slags rum. Inte själva punkten, men det som omgärdar.

Eller ska man kanske här tänka sig ett seende utan sinnen?
Det är svårt att föreställa sig en betraktelse utan sinnlig kontakt med det betraktade. Då även vår fantasi använder sig av våra, även om det sas är i en mening artificiellt.

Jag har funderat kring intuitionens roll i detta. Det verkar som om intuitionen är något som skulle kunna liknas en sammanslagen syn på våra sinnliga erfarenheter. Men den bevarar ju inget av processen. I alla fall inte för mig.

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Eller kan du benämna formerna i detta 5 dimensionella rum utan hänvisning till det vi tidigare menar varit form? Borde det tidigare, det som åses rymmas i den 5:e, inte vara utsträckt? Expanderat?

Jag märker att du håller dina tankar kring ett internaliserande av rummet, betraktelsen, dimensionen. Jag har en annan teoretiserande grund.

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Kan dock tänkas att det ryms i det gamla, och ändå framträder som nytt, i ordets fulla bemärkelse. Men för detta har jag inga ord, därav min nyfikenhet på dina.

Om vi låter "ursprungsrummet" vara potentiellt och odefinierat eller "egenskapslöst" , kanske det hela löser sig...

A

Hehe det har du sannerligen rätt i. Men det är så mycket som löser sig då. Tilltron ser inga problem vid sin horisont :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2007 21:16

Vilket konsekvent avskrivande av mitt J. Söker du stympa mig Benji ;)

Återgå till "Naturvetenskap"