Angående "skalor", linjäritet mm

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 okt 2013 13:56

Detta är inte mitt område, så jag hoppas på lite nytt input.
Vi antar att alla "partiklar", eller vi kan tänka oss all "materia". Anta att all materia "växer/blir större", eller krymper blir mindre. Eller tex att allt "avlägsnas" eller närmar sig varandra.
Om vi tex växer så kommer allt annat växa. Måttstocken visar fortfarande en meter. Det är fortfarande 100 steg till systemet. Mm.
Hur skulle vi kunna upptäcka detta?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 okt 2013 15:05

Om allt växte eller krympte skalärt likvärdigt så skulle vi aldrig kunna upptäcka det, allt är ju fortfarande likadant som innan tillväxten eller krympningen till skillnad från om endast vissa objekt påverkades av en ökning eller minskning.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 06 okt 2013 19:38

För att sägas växa så bör det väl göra det relativt med någoting.
Om detta någonting inte finns med i bilden, hur kan något växa?

Eller om detta någonting är sig själv vid en annan tidpunkt,
på vilket sätt har det vuxit?

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 06 okt 2013 21:46

förstår mig själv skrev:Detta är inte mitt område, så jag hoppas på lite nytt input.
Vi antar att alla "partiklar", eller vi kan tänka oss all "materia". Anta att all materia "växer/blir större", eller krymper blir mindre. Eller tex att allt "avlägsnas" eller närmar sig varandra.
Om vi tex växer så kommer allt annat växa. Måttstocken visar fortfarande en meter. Det är fortfarande 100 steg till systemet. Mm.

Genom att mäta andra fysikaliska egenskaper. Som exempel växer volymer kubiskt medan ytor växer kvadratiskt, mätbara konsekvenser uppstår därmed i sådana fysikaliska egenskaper som är beroende av förhållandet mellan ett fåremåls yta och dess volym.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 okt 2013 23:08

Vertumnus skrev:
förstår mig själv skrev:Detta är inte mitt område, så jag hoppas på lite nytt input.

Genom att mäta andra fysikaliska egenskaper. Som exempel växer volymer kubiskt medan ytor växer kvadratiskt, mätbara konsekvenser uppstår därmed i sådana fysikaliska egenskaper som är beroende av förhållandet mellan ett fåremåls yta och dess volym.

Jo jag var inne lite på detta och liknande tankar. Om några "föremål" rör sig i förhållande till varandra tänkte jag lite också på. Då kan vi tänka oss två rörelser. Dels en generell "utspridning"/avståndsökning tex samtidigt som en relativrörelse sker. Är det möjligt att båda villkoren kan uppfyllas? Hastigheten "från ett universellt perspektiv" kommer väl öka. (Avstånden blir större). Den uppmäta hastigheten kommer vara konstant.
Anta att vi tex är Gud. Att vi sitter och tittar på en punkt. Sedan sker "big Bang". Vi säger att allt växer. Klumpen växer alltså. Allt dras ut."densiteten sjunker". På två ställen i detta växande (universum) säger vi att ett föremål åker fram och tillbaka. Tex rymdskepp mellan två planeter. På planeterna, och i rymdskeppen kommer man anse att hastigheten för dessa skepp är "konstant". "Utifrån", det Gud "ser" är att om allt utvidgas (blir större) kommer ju hastigheten enligt Guds perspektiv öka. Han ser även att allt tex människor växer. Eller omvänt om allt tex drog i hop sig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 okt 2013 23:37

Vertumnus skrev:Genom att mäta andra fysikaliska egenskaper. Som exempel växer volymer kubiskt medan ytor växer kvadratiskt,

God idé, som metern är definierad borde ingenting kunna öka eller minska utan att det avslöjades. Skulle även subatomära partiklar ändras borde deras egenfrekvens ändras. Summan av universums energi skulle också öka. Det förefaller inte möjligt att luras och skulle det ändå lyckas så spelar det ju inte någon roll.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 okt 2013 08:20

Säg att vi har en klump som sprider ut sig på så sätt att avståndet mellan alla "partiklar" ökar. Eller "volymen ökar". Om du har en linjal så kommer väl längdens förhållande till bredd och tjocklek fortfarande vara konstant? Dvs inget skulle bli "formförändrat". Om vii mäter rörelseenergi hos tex ett föremål kommer hastighet och massa eller volym att ha samma värden. Energin kommer vara konstant i så fall. För "gud" därimot kommer energin öka osv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 okt 2013 08:40

förstår mig själv skrev:Om du har en linjal så kommer väl längdens förhållande till bredd och tjocklek fortfarande vara konstant?

Du får använda din gamla skollinjal, fms. Men numera är en meter den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund. Därmed kan man upptäcka om ett föremål har ändrat längd, bredd och höjd.
Moderator

Användarvisningsbild
Plattfot

Inläggav Plattfot » 07 okt 2013 08:59

Växer? Universums expansion lär accelerera. Det skulle ju kunna förklara tyngdkraften. Det är accelerationen vi känner av.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 okt 2013 09:41

Plattfot skrev:Växer? Universums expansion lär accelerera. Det skulle ju kunna förklara tyngdkraften. Det är accelerationen vi känner av.

Det som växer är det metriska avståndet mellan objekt i universum.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 okt 2013 09:50

Pilatus skrev:
Plattfot skrev:Växer? Universums expansion lär accelerera. Det skulle ju kunna förklara tyngdkraften. Det är accelerationen vi känner av.

Det som växer är det metriska avståndet mellan objekt i universum.

Ja men vi tänker oss nu att avstånden mellan alla "objekt"/"partiklar" ökar. Att allt så att säga dras isär. Skillnaden på om det betraktas "utifrån", eller "innifrån" egen referens. Vi kan säga att 2 "verkligheter" skulle uppstå.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 okt 2013 10:07

förstår mig själv skrev:Ja men vi tänker oss nu att avstånden mellan alla "objekt"/"partiklar" ökar. Att allt så att säga dras isär. Skillnaden på om det betraktas "utifrån", eller "innifrån" egen referens. Vi kan säga att 2 "verkligheter" skulle uppstå.

Är det teorin om Big Rip du tänker på? Tidshorisonten beräknas ligga omkring 20 miljarder år från nutiden.
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 07 okt 2013 10:19

förstår mig själv skrev:Säg att vi har en klump som sprider ut sig på så sätt att avståndet mellan alla "partiklar" ökar. Eller "volymen ökar". Om du har en linjal så kommer väl längdens förhållande till bredd och tjocklek fortfarande vara konstant? Dvs inget skulle bli "formförändrat". Om vii mäter rörelseenergi hos tex ett föremål kommer hastighet och massa eller volym att ha samma värden. Energin kommer vara konstant i så fall. För "gud" därimot kommer energin öka osv.

Förhållandet mellan yta och volym hos en kub kan skrivas 6/sida. Det är uppenbart att detta förhållade förändras med sidans längd, även om det naturligtvis inte är mätbart i längdmått om samma sida används som måttstock.

Solinstrålningen till jorden avtar kvadratiskt med avståndet till solen. Antag att avståndet mellan jorden och solen ökar till det dubbla, det innebär att solinstrålningen minskar till en fjärdedel. Visserligen skulle solytan genom samma expansion öka fyra gånger och se lika stor ut som vanligt, men för att maskera energiförlusten måste även den totala utstrålningen öka i motsvarande siffror. Liknande kompensationproblem skulle uppstå när det gäller att hålla jorden i bana runt solen där ju gravitation balanseras mot hastighet och avstånd. Det skulle krävas en minst sagt aktiv gud för att hålla illusinen levande.

Dessutom ger oss, som Pilatus var inne på, relativitetsteorin en fast punkt i ljusets hastighet.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 okt 2013 18:21

Så skulle man kunna tycka. Om"allt" dras isär så tror jag ändå att alla samband kommer hålla. "Sakförhållandena består" skulle man kunna säga. Rymd, rummet allt drogs isär(eller växte). Sträckan solen jorden skulle fortfarande ta 8 min för ljuset.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 okt 2013 18:32

Nej fms, om allt drogs isär men gravitationskraften var som innan så skulle objektens sammanhållning påverkas,
det är det som kallas "the big rip". http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Rip

Återgå till "Naturvetenskap"