Jag har lagt märke till en underlig "grej".
Jag läser Einsteins bok om relativitetsteorin som insomningslitteratur på kvällen. Boken är väl inte så oerhört svår men rätt krånglig i alla fall för den som inte läst så mycket matte. Det här gör att jag har svårt att förstå det jag läser. Nu är det så att min nattsömn inte är vad den har varit så jag vaknar ibland på nätterna och har svårt att somna om. Ibland händer det då att jag tröttnar och läser en stund i boken igen. Då har jag märkt att jag har betydligt lättare att förstå det jag läser än vad som var fallet på kvällen. Det är som om hjärnan har laddat upp sig när jag sovit. Även vid andra tillfällen när jag legat vaken på natten har jag kommit på saker som jag tyckt verkat väldigt bra. Då brukar jag stiga upp och skriva ner det för på morgonen minns jag inget av det.
Jag har funderat en hel del på varför vi drömmer. Att det finns en anledning det kan vi vara helt säkra på. Dessutom vet vi att drömmen är viktig för oss. Vi blir sjuka om vi inte får drömma. Jag tror att drömmen rensar upp och laddar hjärnan ungefär som de program som användes i datorer tidigare (defrag, scandisc).
Dessutom kan det vara så att hjärnan helt enkelt inte mår bra av att den inte få nya intryck från varseblivningssystemet, som ju är mer eller mindre avstängt nr man sover. Återigen kan det passa med en liknelse med datorer. Drömmen kanske fungerar som de program som tidigare höll dataskärmen i rörelse när man inte använde datorn fast den var påslagen.
Varför drömmer vi
Moderator: Moderatorgruppen
Varför drömmer vi
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
- freddemalte
Varför drömmer vi
Det du skriver verkar ganska rimligt. Att vi, så att säga, upplever själva drömmen som sådan må vara ett epifenomen men den aktivitet som ligger bakom själva fenomenet som sådant bidrar antagligen till systemåterställning, defragmentering, allokering och systematisering av hjärnans olika neurala komponenter. Vidare skulle man kunna argumentera för att hjärnan renderar och emulerar verkligheten under natten för att på så sätt vara mer förberedd för olika scenarion under dagen. Det finns mycket mer att säga om drömmar . . . men jag stannar här.reflex skrev:Jag har lagt märke till en underlig "grej".
Jag läser Einsteins bok om relativitetsteorin som insomningslitteratur på kvällen. Boken är väl inte så oerhört svår men rätt krånglig i alla fall för den som inte läst så mycket matte. Det här gör att jag har svårt att förstå det jag läser. Nu är det så att min nattsömn inte är vad den har varit så jag vaknar ibland på nätterna och har svårt att somna om. Ibland händer det då att jag tröttnar och läser en stund i boken igen. Då har jag märkt att jag har betydligt lättare att förstå det jag läser än vad som var fallet på kvällen. Det är som om hjärnan har laddat upp sig när jag sovit. Även vid andra tillfällen när jag legat vaken på natten har jag kommit på saker som jag tyckt verkat väldigt bra. Då brukar jag stiga upp och skriva ner det för på morgonen minns jag inget av det.
Jag har funderat en hel del på varför vi drömmer. Att det finns en anledning det kan vi vara helt säkra på. Dessutom vet vi att drömmen är viktig för oss. Vi blir sjuka om vi inte får drömma. Jag tror att drömmen rensar upp och laddar hjärnan ungefär som de program som användes i datorer tidigare (defrag, scandisc).
Dessutom kan det vara så att hjärnan helt enkelt inte mår bra av att den inte få nya intryck från varseblivningssystemet, som ju är mer eller mindre avstängt nr man sover. Återigen kan det passa med en liknelse med datorer. Drömmen kanske fungerar som de program som tidigare höll dataskärmen i rörelse när man inte använde datorn fast den var påslagen.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Varför drömmer vi
Jag drömmer ofta om saker jag antingen har problem med eller upplevt som starka. Jag antar att drömmen är ett sätt att bearbeta upplevelser helt enkelt även om vi inte alltid hittar kopplingen till själva händelsen som utlöste drömmen ibland.
-
förstår mig själv
Varför drömmer vi
freddemalte skrev:Det du skriver verkar ganska rimligt. Att vi, så att säga, upplever själva drömmen som sådan må vara ett epifenomen men den aktivitet som ligger bakom själva fenomenet som sådant bidrar antagligen till systemåterställning, defragmentering, allokering och systematisering av hjärnans olika neurala komponenter. Vidare skulle man kunna argumentera för att hjärnan renderar och emulerar verkligheten under natten för att på så sätt vara mer förberedd för olika scenarion under dagen. Det finns mycket mer att säga om drömmar . . . men jag stannar här.reflex skrev:Jag har lagt märke till en underlig "grej".
Ja ut med orimliga teorier om naturen. Vi "glömmer" ju drömmarna. Annars om man är vaken för länge så blandas stora mängder indata utan att ha "granskats", kontrollerats osv. Man kan få hallucinationer tex. Meningen är ju att bara de bästa och mest användbara teorierna ska sparas och användas.
Och som sagt var vi stänger av indata till stor del när vi sover. Samtidigt kan vi ändå gå i sömnen (det omedvetna styr våra kroppar på ett säkert sätt)