Människans framtida utveckling - intelligens?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zi

Människans framtida utveckling - intelligens?

Inläggav Zi » 30 jun 2005 18:40

Kommer människan utveckla intelligensen rent biologiskt enligt evolutionsteorin?
Det borde endast kunna hända om de dumma individerna av människosläktet dör och/eller misslyckas fortplanta sig. Och så är det väl inte?

Joahn

Inläggav Joahn » 30 jun 2005 20:29

Jag tror inte att vi kommer att utvecklas vidare, åtminstone inte intelligensmässigt, för jag tror att hög intelligens i dagens samhälle inte är mer gynnsamt för reproduktionen än medelhög/låg. För alla arter har det ju i genomsnitt varit mer gynnsamt att ha hög intelligens än att ha låg, men jag tror att det stannar vid människan. Jag tror knappast att det finns något samband mellan barnafödande och IQ hos människor (förutom till exempel förståndshandikappade med extremt låg IQ), vilket beror på att vi just lever i samhällen där reproduktion inte är en så stor del av livet som förut, och där intelligens inte har så mycket att göra med hur många barn man får.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 09 jul 2005 16:36

Anta att hela världen blir nyliberal och de sociala skyddsnäten försvinner. Kommer de dumma att dö då? Kommer de dumma då få så miserabla förhållanden att den egenskapen selekteras bort?

Återgå till "Naturvetenskap"