vänsterhandsmyten

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

vänsterhandsmyten

Inläggav Varney » 12 jul 2005 11:12

..nu pratar jag inte om satans vänster, utan vänsterhänta, och detta man fått höra sen barnsben att (vi) vänsterhänta är så gott som genier ;)
vart kommer detta ifrån?
(ja, inte att det är höger hjärnhalva som är den kreativa etc)
jag är helt ovetande om vad neurologer (?) (hjärnforskare??) gör idag (ok då, - eller för 20 år sen!) ..men hjärnan är ju faktiskt ganska imponerande, o intressant.
någon som är påläst?

Lisen

Vänsterhänthet

Inläggav Lisen » 12 jul 2005 15:10

Jag är inte alls påläst i ämnet, så egentligen borde jag väl inte kommentera frågan, men jag kommer bara med en liten egen erfarenhet/upptäckt/reflektion. När jag gick på gymnasiet (NV-programmet) var tre av lärarna vänsterhänta. Totalt hade jag kanske 15 olika lärare på gymnasiet, så tre stycken är ändå 20%. Av befolkningen totalt är väl cirka 10% vänsterhänta (har jag fått för mig, det kanske är 12%? I grundskolan var det i alla fall alltid 2-3 av 25-30 i de klasser jag gått i).

Ännu större vänsterhäntrepresentation var det när jag gick ett år på högskolan och läste en matte-/elektronikinriktad utbildning. Vi hade totalt 8 lärare under det året och av dessa var 3 stycken vänsterhänta - alla högt utbildade inom matte/fysik! Okej, 8 stycken godtyckligt utvalda är inte någon representativ grupp eftersom det är för få, men även i klassen var det överrepresenterat med vänsterhänta. Det året var vi 22 stycken (eller om det var 23) i klassen och av dem var 7 stycken vänsterhänta - alltså nästan en tredjedel! Man kan anta att alla i klassen var intresserade av och, åtminstone lite över snittet, begåvade i matte/fysik eftersom de gick en sådan utbildning, så jag började undra om det är så att vänsterhänta oftare har matematisk begåvning eller om det bara råkade vara en tillfällighet.

(Kan tillägga att jag själv inte är vänsterhänt.)

Varney

Inläggav Varney » 12 jul 2005 15:31

njae...jag är vänsterhänt - var ensam vänsterhänt i klassen i skolan.
jag har väl ett relativt högt iq..men matte o fysik..nä jag är ingen naturvetare precis..iofs ingen akademiker som så..ett flum snarare..
jag har aldrig träffat naturare som är vänsterhänta, oftast tänker jag egenskaper som aningen excentrisk eller åtminstone lite egen..bland de jag träffat iaf..men jag ska inte svara här, bara fråga. för jag är nyfiken.
:)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 12 jul 2005 16:13

Stackars ni som bara har vänster/höger halva att välja mellan.
Ett välkänt faktum är att det går träna upp vilken kroppsdel som helst att ta över vissa funktioner.
Jodå, har legat i hårdträning där jag kan koppla av hjärnan och låta andra kroppsdelar ta över, sköta tankearbetet. Funkar bra så här i semestertider men kanske kommer det surt efter? Får väl anlita en hittils oandvänd kroppsdel som äntligen får komma till tals.

Tatjana

VVVVVänster...

Inläggav Tatjana » 13 jul 2005 03:04

Vänsterhänta är bra i sängen har jag hört :)

(kanske bygger på teorin om sällsynthet)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Tore

Re: VVVVVänster...

Inläggav Tore » 13 jul 2005 10:20

Tatjana skrev:Vänsterhänta är bra i sängen har jag hört :)

(kanske bygger på teorin om sällsynthet)

Fördelen är ju att när man ligger sida vid sida, vända mot varandra, så har båda sin "goda" arm fri! :) (Förutsatt att den vänsterhänta ligger till vänster om den högerhänta vill säga...)

Sedan är vänsterhänta förstås överrepresenterade i vissa sporter, av liknande skäl som ovan, dvs symmetrier eller symmetribrott som skapar en fördel gentemot motståndaren.

Annars har jag mest hört sådant som att vänsterhänta oftare lider av stamning, dyslexi och andra språksvårigheter. Även autism lär vara vanligare bland vänsterhänta, liksom en del andra sjukdomar. Olycksfall lär också inträffa oftare för vänsterhänta, vilket ju inte är så konstigt då de flesta verktyg är gjorda för högerhänta. Hur som helst, det kan ju eventuellt finnas en koppling mellan sådant som dyslexi, stamning och (milda former av) autism, och att man utvecklar vissa typer av begåvningar eller intressen. Fast nu spekulerar jag bara.

Återgå till "Naturvetenskap"