Dags att para sig?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

D-D-Delia

Dags att para sig?

Inläggav D-D-Delia » 28 jul 2005 14:54

Diskuterade igår med min pojkvän om mänsklig sexualdrift och hur pass "pajat" dess syfte är numera. T.ex. är jag helt övertygad om att allt detta sexande för nöjes skull faktiskt egenntligen är instinkten som säger: "NU vill jag ha barn...".

En annan sak som jag undrar om någon kan svara på är hur pass mycket av "brunstighetsradarn" som finns kvar. I djurriket märker hanarna när honorna löper och humpar dem konstant. Men vad jag vet finns inget liknande beteende hos människor nu? Eller gör det? Har det någonsin funnits? Har aldrig märkt någon påtaglig storm av galna män på mig eller mina tjejkompisar just när vi har ägglossning ;)

Angelina

Inläggav Angelina » 28 jul 2005 16:47

Åh, nu känner jag ett lågvattenmärke komma fram...förlåt mig, ett skämt.
Som du har märkt så är männens radar paj, eftersom de "humpar" allt som rör sig hela tiden, oavsett ägglossning eller inte. :lol: ( jag varnade att det var lågt..)
Eller kanske ligger det någon sanning i det också. Existerar våldtäkt i djurriket, pedofili?
Det kanske är den massiva elektriska strålningen som det moderna samhället genererar som har fått radarn ur funktion?

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 28 jul 2005 17:08

Tror människohonor har s.k. dold ägglossning.

dangdang
Kontakt:

Djur har sex utan att ha avkommealstrande planer

Inläggav dangdang » 29 jan 2006 16:25

På detta finns det många exempel, tydligast hos dvärgchimpansen som har sex väldigt ofta och som dessutom inte bangar på en annan art.
Detta beteende finns även hos lågre stående djur som tex reptiler som kan ägna sig åt en form av petting.
Det kan vara så att man i djurriket behöver öva på att ha sex så att man kan göra det snabbt ifall man under akten blir attackerad av ett rovdjur.

Waggho

Inläggav Waggho » 30 jan 2006 22:59

Det finns en teori om varför kvinnan har dold ägglossning, jag kommer inte ihåg vad forskaren hette som la fram den men det var en kvinna i alla fall. ;)
Hon hade ett gäng andra teorier om diverse märkliga mänskliga sexvanor som var ganska intressanta, men i alla fall, kortfattat:

Lejonhanar kan som bekant(?) döda sin nyvunna partners ungar för att kunna få sina egna gener spridda istället för ungarnas far. Det vill förstås inte honan som har investerat en hel del i de där ungarna. Om ni nu tänker er att det kan ha gått till på liknande sätt i gamla dagars människoflockar (inte så hemskt svårt att tänka sig) så inser man lätt fördelen i att ha en dold ägglossning (åtminstone om kvinnan är någorlunda "lösaktig"). Kombinerat med att njuta av sex lite när som helst får vi en situation där hanarna i flocken inte har nån aning om ifall de är fadern eller inte och ingen kommer därför döda barnen.

Om det nu är så det har gått till eller inte är förstås omöjligt att säga. Hur som helst så tror jag inte att "allt detta sexande för nöjes skull" är något modernt fenomen utan ligger i vår natur sedan länge.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 31 jan 2006 10:23

Mäns anledningar till parning (min rangordning):

1. Bli bekräftad
2. Skönt (sexualdrift)
3. Kontaktskapande
4. Bekräfta partnern
5. Fortplantning

Varney

Inläggav Varney » 31 jan 2006 13:50

min rangordning av desamma skulle nog vara:
kontaktskapande
bekräfta partnern
bekräftelse
skönt
fortplanting
..tror jag..

Waggho

Inläggav Waggho » 03 feb 2006 17:02

Fication skrev:Mäns anledningar till parning (min rangordning):

1. Bli bekräftad
2. Skönt (sexualdrift)
3. Kontaktskapande
4. Bekräfta partnern
5. Fortplantning

Det borde väl rimligen stå "Mina anledningar till parning" när du ändå påpekar att det är din subjektiva uppfattning. Alternativt möjligen "Mina och mina killkompisars som jag har pratat sex med anledningar till parning" eller liknande.

Återgå till "Naturvetenskap"