Döden från yttre rymden!

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Hymer

Döden från yttre rymden!

Inläggav Hymer » 10 aug 2005 10:38

Förr eller senare kommer mänskligheten att stöta på utomjordiskt intelligent liv, och detta kommer oundvikligen att leda till ett förintelsekrig där den ena civilisationen (dvs människorna eller utomjordingarna) helt kommer att utplånas, beroende på vem som upptäcker vem först. Detta är min förklaring:

Utanför solsystemet har vi det s.k. Oort-molnet, som består av miljardtals(!) små instabila himlakroppar, som då och då pga kollisioner el.dyl. trillar in i en bana i solsystemet och blir till det vi kallar kometer. En illvillig utomjording som färdas till Oort-molnet skulle mycket lätt kunna börja knuffa till de instabila kropparna och undan för undan börja fylla vårt solsystem med kometer, vilket förr eller senare skulle leda till att en av dessa träffar jorden och utplånar oss. Ett liknande Oort-moln finns sannolikt även i utomjordingarnas solsystem.

Det är alltså väldigt lätt att utplåna en främmande civilisation man stöter på, och gör man inte detta innan den främmande civilisationen själv kommer på tanken, så är risken alldeles för stor att man själv drabbas av förintelsen. Alltså är det fullständigt logiskt att slå till först om man kan, speciellt när "fienden" är så främmande att man inte har en aning om hur denne själv resonerar.

Dystert men förnuftigt, eller?

(påminner lite om kärnvapenkapprustningen - varför slog egentligen ingen till först för säkerhets skull?)

Angelina

Inläggav Angelina » 10 aug 2005 14:26

Förnuftigt...:roll: :lol:
Tänk om de är ytterst fredliga och hjälpsamma istället? Borde vi inte ta reda på det innan vi utplånar dem?

:)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 10 aug 2005 19:09

Angelina skrev:Borde vi inte ta reda på det innan vi utplånar dem?

Nejnejnej, den första tanken som slår rymdfarare som färdats miljarder ljusår i rymden och till sist stöter på intelligent liv är naturligtvis inte "Oj! Vad spännande, vad kan det här vara för filurer?" utan, som wogonerna i LGTG, "Döda de jävlarna". Nyfikenhet, vad är det?

Hymer

Inläggav Hymer » 10 aug 2005 19:54

Vid kärnvapenkapprustningens början, under åren efter andra världskriget, fanns en ganska stor och inflytelserik falang inom den amerikanska militären som resonerade ungefär på det här sättet och som gång på gång försökte råda presidenten att utplåna Sovjetunionen innan de hann bygga upp sin egen arsenal. Då var den matematiska grenen "game theory" populär för att simulera konflikter och militära strategier, och enligt denna teori vore det fullständigt logiskt att utplåna motståndaren så fort som möjligt. Ibland kanske det är bra att de stora beslutsfattarna inte tänker logiskt... :wink:

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 10 aug 2005 20:38

Kom de fram till att det var logiskt att spränga Sovjet, eller rationellt?

Hymer

Inläggav Hymer » 10 aug 2005 22:44

archaxe skrev:Kom de fram till att det var logiskt att spränga Sovjet, eller rationellt?

Öh, vet inte riktigt... Om man ser det som ett spel där reglerna säger att den som trycker på knappen först vinner, så tycker jag att det snarast är ett logiskt beslut. Den här dialogen verkar dock vara av mer rationell karaktär:

http://members.ozemail.com.au/~jpascal/comp2.htm

En stor förespråkare för att utplåna Sovjet direkt var matematikern von Neumann, som bl.a. var med och uppfann atombomben (överraskande va?) och som räknade ut var det var lämpligt att atombomba Japan:

http://cse.stanford.edu/classes/sophomo ... umann.html

Patrizia

Inläggav Patrizia » 26 aug 2005 14:00

Hymer:
matematikern von Neumann, som bl.a. var med och uppfann atombomben (överraskande va?) och som räknade ut var det var lämpligt att atombomba Japan

Intressant resonemang, Hymer. Men jag blir lite osäkert på din definition och bilden av "utomjordingar" som du har. Följer jag din resonemang så är det lätt att tro att Von Neumann var en utomjording som levde bland oss. Men detta är förstås fel, eller?

Hymer

Inläggav Hymer » 27 aug 2005 17:17

Patrizia skrev:Hymer:
matematikern von Neumann, som bl.a. var med och uppfann atombomben (överraskande va?) och som räknade ut var det var lämpligt att atombomba Japan

Intressant resonemang, Hymer. Men jag blir lite osäkert på din definition och bilden av "utomjordingar" som du har. Följer jag din resonemang så är det lätt att tro att Von Neumann var en utomjording som levde bland oss. Men detta är förstås fel, eller?

Genialt! Du verkar ha genomskådat utomjordingarna. Att infiltrera mänskligheten i skepnad av von Neumann för att få oss att utplåna oss själva var säkert bara ett första försök. Jag inväntar med spänning nästa drag... :shock:

Patrizia

Inläggav Patrizia » 28 aug 2005 00:56

hymer skerv:

"Du verkar ha genomskådat utomjordingarna. Att infiltrera mänskligheten i skepnad av von Neumann för att få oss att utplåna oss själva var säkert bara ett första försök."

Det var bara ett försök att förstå din logik. Det fanns en kontradiktion i ditt påstående som jag ville reda ut. Men du tog förstås givet att ingen skulle se von Neumann som utomjording :D . Men vad spelar det för roll för mig som "investerare", att antingen Olle kommer att blåsa mig på mina pengar eller ET? Om jag skulle välja mellan dessa två alternativen så hade jag nog valt det alternativet som ger mer underhållning. Åtminstone något valuta av någon form för mina pengar.

Som sagt, om frågan gäller att rädda mänskligheten så "von neumann" är lika skadlig som ET. Men ingen kan bromsa vetenskapens utveckling. Men problemet med hot från utomjordingar är ganska avlägset för mig. Hade jag varit en utojording så hade jag istället varit nyfiken på jordingarna. Jag hade nog försökt komma nära dem och se vilka de är. Den mest sannolika senariot "som hot från utomjordingar" vore, tror jag, att se vilka vi är och sedan bestämma sig att förgöra oss. Men de kanske inte tänker lika logiska (eller icke-logiska) som vi. Hade jag haft möjligheten att färda i rymden och leta efter utomjordingar så inte skulle jag ta ihjäl dem så fort jag såg dem. Det skulle inte gå ihop med essensen av mig som en nyfiken varelse.

Äh, den här diskussionen verkar så främmande för mig. Jag kan inget om sånt. Men von neumann var i alla fall inte utomjording men hans handling i detta sammanhang kan nog tolkas som icke-främjande för mänsklighetens existens. :)

Återgå till "Naturvetenskap"