https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lsa
Denna definitionen fungerar inte som jag ser det. Min kritik mot den är att allt välbefinnande inte är hälsa och att allt obehagligt inte är ohälsa. Precis som instrumentpanelen på en bil inte säger allt om bilen och alla bilens funktioner inte finns representerade på den så ger inte våra förnimmelser av våra funktioner en tillräcklig bild av deras kvalitet.
Mitt förslag: Hälsa = Ett kvalitetsmått på våra funktioners förmåga att utföra deras uppgift.
Jag skriver funktioner och det betyder alla organ inklusive psyket oavsett hur man definierar det.
Bra hälsa för ett organ är alltså det organets förmåga att utföra sin uppgift bra. Dålig hälsa är så det utför uppgiften dåligt.
Hjärtats funktion är att pumpa blod på ett viss sätt och när det sker på ett tillräckligt bra sätt i relation till kroppens krav på blod är det i gott skick och alltså har god hälsa. Utför det uppgiften dåligt har vi en markör för dålig hälsa.
Hälsa har att göra med funktion, inte känslor av välbefinnande. Välbefinnande är som att instrumentpanelen på en bil visar att allt är som det skall men något kan fungera dåligt ändå.
Inom vården har man en matris där man beskriver 4 kvadranter som ett index över en patients situation.
Mår: bra, dåligt.
Har: hälsa, ohälsa.
Man kan enligt den må bra och vara frisk, må dåligt och vara frisk, må bra och vara sjuk och må dåligt och vara sjuk.
Den matrisen beskriver att WHOs definition är otillräcklig anser jag.
Om man med välbefinnande menar att det ordet betyder att "allt fungerar med god kvalitet" är den okey, men det är då ändå otydligt som jag ser det
På engelska har de ordet "wellbeing".