Vad är orsakerna till drogmissbruk?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Hubert

Vad är orsakerna till drogmissbruk?

Inläggav Hubert » 04 aug 2025 21:12

Det här låter lovande!
https://www.youtube.com/shorts/uoZvpaTH ... ture=share
1:18
Boten är inte nykterhet utan gemenskap, eller?

Möss och människor.
Finns liknande empiriska undersökningar, eller erfarenheter, som rör människor?

Maat

Re: Vad är orsakerna till drogmissbruk?

Inläggav Maat » 06 sep 2025 13:23

Brist på alternativ.

Ställ inte frågan varför något eller någon är på ett sätt.

Ställ frågan varför något annat INTE... är på det sättet.

Leta rätt på skillnaden.

När du hittat skillnaden, har du svaret på frågan och vet vad som behöver göras.

Nästa alla frågor mänskligheten aldrig kunnat besvara, är groteskt enkla att besvara, det enda som krävs är den intelligens mänskligheten aldrig haft.

MEN MEN MEN...

DET FINNS EN DJUPARE ORSAK...

Samhällets ledare som innehaft makten i 2500 år, har avsiktligt konstruerat ett samhälle som skall göra att folket lever ett så dåligt liv att de inte orkar, har tid eller mental kapacitet, för att inse, förstå och lägga sig i vad ledarna gör.

Man ska gå och rösta och sedan ska man inte lägga sina näsor i blöt i maktens affärer.

DETTA är den avgörande orsaken bakom exempelvis... drogmissbruk - Den är AVSIKTLIG..
En plan syftade till att härska över världen och förtrycka mänskligheten.

De som är extra känsliga för det dåliga livet ledarna har skapat - blir missbrukare...

Vega

Inläggav Vega » 09 sep 2025 18:57

Jag skulle nog säga att droger skapar relativt tillfälliga mentala möjligheter i en annars depressiv mental återvändsgränd i vår verklighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 sep 2025 20:57

Vega skrev:Jag skulle nog säga att droger skapar relativt tillfälliga mentala möjligheter i en annars depressiv mental återvändsgränd i vår verklighet.

Suget efter droger och liknande kan bero på att man inte står ut med att livet ibland suger.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 sep 2025 00:28

Eller så är orsaken ungefär den som gjorde att man själv skapade det enda behovet jag verkligen haft, nikotinet, rökat. Helt enkelt socialt. De andra rökte så jag rökte också. Sen hade kemin sin gång och det var ett helvete att sluta. Kan det inte vara så som narkotikamissbruk börjar?

Krökat hade aldrig den effekten på mig, rökat var nåt helt annat.

Lire pessimistisk, efter Huberts start. Gemenskapen skulle kunna starta behovet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 sep 2025 06:45

Anders skrev:Eller så är orsaken ungefär den som gjorde att man själv skapade det enda behovet jag verkligen haft, nikotinet, rökat. Helt enkelt socialt. De andra rökte så jag rökte också. Sen hade kemin sin gång och det var ett helvete att sluta. Kan det inte vara så som narkotikamissbruk börjar?

Lire pessimistisk, efter Huberts start. Gemenskapen skulle kunna starta behovet.

Många samverkande yttre orsaker kanske plus genetiska...
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 20 sep 2025 19:52

Anders skrev:Eller så är orsaken ungefär den som gjorde att man själv skapade det enda behovet jag verkligen haft, nikotinet, rökat. Helt enkelt socialt. De andra rökte så jag rökte också. Sen hade kemin sin gång och det var ett helvete att sluta. Kan det inte vara så som narkotikamissbruk börjar?

Jag tror att droger öht ökar livets hastighet. Så att man får mer erfarenhet på kortare tid. Men det får en konsekvens. Men den kommer efteråt. Om man tex är komiker eller musiker, så tror jag att droger är jättebra rent professionellt.

Vega

Inläggav Vega » 20 sep 2025 19:59

Men när jag säger JÄTTEBRA, så menar jag kanske inte kvalitativt utan mer underhållande för den stora massan. Och på lång sikt leder det till katastrof.

Maat

Inläggav Maat » 24 sep 2025 13:29

[quote="Anders"]Eller så är orsaken ungefär den som gjorde att man själv skapade det enda behovet jag verkligen haft, nikotinet, rökat. Helt enkelt socialt. De andra rökte så jag rökte också. Sen hade kemin sin gång och det var ett helvete att sluta. Kan det inte vara så som narkotikamissbruk börjar?

Lire pessimistisk, efter Huberts start. Gemenskapen skulle kunna starta behovet.[/quote]

- Varför är det "sociala spelet" gemenskapen en så stor och viktig del av livet att man är villig att offra hälsan för det?

Varför har jag aldrig missbrukat någonting alls?
Och varför har jag aldrig lagt större vikt i det "sociala"?

JO därför att JAG har haft ett väldigt annorlunda liv än de flesta, med oändliga möjligheter och alternativ att ägna sig åt bara utanför dörren.

Ju mer magert, inskränkt och torftigt liv med få alternativ och inslag du har, desto större vikt och betydelse får de du har.

Oavsett vad nu dessa är för något.

Och att vara med i "gruppen" gemenskapen, ha vänner och kompisar är ofta en oerhört stark sådan faktor, för utan det, vad har du?

I många fall ingenting...

SÅ...

Alltså, bakom det "sociala" där man tror att man börjar röka för att kompisarna gör det, ligger i grunden att du har ett liv som gör att du inte har några alternativ, och det är inget bra liv, även om du är totalt omedveten om det själv.

Bekräftar på alla sätt vad jag skrev förut.

Återgå till "Naturvetenskap"