Huruvida andra planeters människor påverkas...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Nu tycker jag så här...

Ja, du har ju så rätt!
2
40%
Va!?!
3
60%

Antal röster: 5

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Huruvida andra planeters människor påverkas...

Inläggav Jörgen » 06 feb 2006 17:14

Huruvida andra planeters människor tidsuppfattning påverkas av dragningskraften.

Så där ja, det var nog det jag ville säga.

Jo, med det hela menas...
om det finns mycket gravitation på en planet, då är det ju större skaderisk för människorna som bor där, eftersom de ju faller fortare mot marken, så därför måste de kunna reagera fortare, alltså vara snabbare i huvudet, dvs kunna uppfatta tiden snabbare, för att skydda sig.

Då hinner de, när de inte just håller på att ramla och slå sig,
and leva sina liv fortare, kanske på bara några månader.

Och kanske folk på världar med lite gravitation inte behöver några snabba reflexer alls, utan kan leva sina liv utan stress, och med låg energiförbrukning i tusentals år.

Skulle inte dessa 2 månniskoarter uppleva sina liv som lika långa, sett ur personlig synvinkel.

Om de möttes, skulle de överhuvudtaget kunna kommunicera med varandra? (nå, i alla fall inte genom att prata)

länk till vad jag gjorde idag

Uträkningen inkluderar inget om kemiska processerna, som skulla vara liknande på olika världar, eller om hur miljöns temperaturer påverkar det hela.

strombom
Kontakt:

Inläggav strombom » 07 feb 2006 02:27

För det första är det inte hastighet, det är accelerationen som skiljer.

Jag tror att de "människorna" skulle vara kortare och kraftigare, kanske därför långsammare... men det är så mycket annat som spelar in att det är svårt att överskåda.

Jag förstår inte alls hur du har räknat, hur har du härlett dina ekvationer ?

Slutligen, jag tror du har helt rätt i att tidsuppfattningen kommer att skilja, men åt vilket håll och hur mycket får du nog jobba lite mer på för att övertyga mig. :D

/Johan

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 feb 2006 11:45

Jo, följande är stegen:

1. Dragningskraften står i relation till fallhastigheten.
2. Fallhastigheten står i relation till smällen när man träffar marken.
3. Smällen står i relation till reaktionshastigheten (dvs behovet att kunna reagera snabbt för att undvika skador).
4. Reaktionstiden innebär, hur snabbt personen upplever tiden.
5. Reaktionstiden innebär därmed, hur effektivt personen använder tiden.

Man får inte så mycket mer tid på sig i naturen, än den tiden man behöver för att fortplanta sig, och fostra upp sin släkt. Får den släkten mindre, så dör den ut, mer är bara bra, till en viss gräns, bortom den gränsen äter gamlingarna upp ungarnas mat.

7. Det innebär, att ju mer dragningskraften är, ju kortare är människornas liv, eftersom de, med sina snabba reaktionstider inte behöver så mycket tid.

8. Dragningskraften står därmed i relation till, hur ofta man äter.

Återgå till "Naturvetenskap"