kritik av fysikundervisning.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

cake

kritik av fysikundervisning.

Inläggav cake » 10 feb 2007 16:03

Jag pluggar 2a året fysik på universitetet och har snart läst klart kursen i elektromagnetism och jag slogs av en grejj: Inte någonstans i läroboken näms det att man inte vet varför en pluss och en minus laddning dras mot varandra, inte heller har våran föroläsare sagt något om det...? Är det inte lite konstigt då det är en VÄLDIGT central del av elektromagnetismen?
Borde man inte undervisas om luckorna i dom olika teorierna man lär sig?
Är det så att man medvetet lämnar det ute för att det blir mer åt det filosofiska hållet att diskutera saker man inte "vet". Borde dom inte lära en o tänka mer kritiskt lixom...
Im just a soul whos intentions are good.

amy

Re: kritik av fysikundervisning.

Inläggav amy » 10 feb 2007 16:27

inga fysiker vet varför de dras till varandra för att om de visste det kunde de inte längre vara fysiker.

men det är helt Självklart att de dras till varandra av samma anledning som tjejer och killar dras till varandra.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 feb 2007 19:39

Laddningar dras mot eller stöts i från varandra genom att de utbyter kraftpartiklar. I elektromagnetismens fall handlar det om fotonen.

Föreställ dig två skridskoåkare som kastar en boll emellan sig. Åkarna är laddningarna, bollen fotonen.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

amy

Inläggav amy » 11 feb 2007 05:15

Varför skulle två skridskoåkare komma närmare varandra för att de kastar boll?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 11 feb 2007 12:16

I det fallet, när det handlar om frånstötande krafter, får man ändra analogin till att handla om två skridskoåkare som står med ryggen mot varandra och kastar en bumerang emellan sig.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 11 feb 2007 23:39

amy skrev:men det är helt Självklart att de dras till varandra av samma anledning som tjejer och killar dras till varandra.

Om attraktion mellan killar och tjejer är en grundläggande naturlag, hur förklarar man homosexuella? Det finns ju inga "homosexuella" laddade partiklar, ALLA laddningar dras motsatta laddningar.

amy

Inläggav amy » 12 feb 2007 05:11

Tjejer och killar är mycket mer avancerade än partiklar. Medvetandet som föds i människornas kroppar är varken manlig eller kvinnlig, så den kan attraheras av båda, även om kroppen tycks vara ensidig.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 12 feb 2007 12:55

MacLaurin skrev:
amy skrev:men det är helt Självklart att de dras till varandra av samma anledning som tjejer och killar dras till varandra.

Om attraktion mellan killar och tjejer är en grundläggande naturlag, hur förklarar man homosexuella? Det finns ju inga "homosexuella" laddade partiklar, ALLA laddningar dras motsatta laddningar.

det har med gravitationen att göra? :O

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 feb 2007 13:33

cake skrev:Jag pluggar 2a året fysik på universitetet och har snart läst klart kursen i elektromagnetism och jag slogs av en grejj: Inte någonstans i läroboken näms det att man inte vet varför en pluss och en minus laddning dras mot varandra, inte heller har våran föroläsare sagt något om det...? Är det inte lite konstigt då det är en VÄLDIGT central del av elektromagnetismen?
Borde man inte undervisas om luckorna i dom olika teorierna man lär sig?
Är det så att man medvetet lämnar det ute för att det blir mer åt det filosofiska hållet att diskutera saker man inte "vet". Borde dom inte lära en o tänka mer kritiskt lixom...

Vetenskapen har sedan länge släppt dom frågor som handlar om mening och  intention. Jag tror att det till stor del går tillbaks till den tid då kyrkan ännu hade makt. Vetenskapen accepterades om den höll sig borta från allt vad gud och hans natur hade med att göra, dvs alla frågor om varför.

Detta arv har gått vidare, och det tillsammans med den psykologiska disposition vi människor har till att acceptera allt eller betvivla allt leder nog till denna doktrin om lärande.

Det är inte för inte som många, Nietzsche bland annat, hyllar för Platonikerna, filosoferna. Dom var sökande i vetskap om världen och gjorde inga uppdelningar på över eller under. Högt eller lågt.
Fördelen med en pateon måhända, gudarnas natur är lättare att diskutera och analysera, och myten blir närmre verkligheten.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

amy

Inläggav amy » 12 feb 2007 21:20

J R Auk skrev:Vetenskapen har sedan länge släppt dom frågor som handlar om mening och  intention.

frågan handlar inte om mening eller intention, det handlar om orsak...

Vetenskapen accepterades om den höll sig borta från allt vad gud och hans natur hade med att göra, dvs alla frågor om varför.

varför borstade jag tänderna igår?
den frågan har väl inget med gud att göra?

Tractatus

Inläggav Tractatus » 13 feb 2007 02:28

Klart den har.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 feb 2007 03:56

amy skrev:
J R Auk skrev:Vetenskapen har sedan länge släppt dom frågor som handlar om mening och  intention.

frågan handlar inte om mening eller intention, det handlar om orsak...

Vetenskapen accepterades om den höll sig borta från allt vad gud och hans natur hade med att göra, dvs alla frågor om varför.

Varför borstade du tänderna igår då?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 feb 2007 09:17

amy skrev:inga fysiker vet varför de dras till varandra för att om de visste det kunde de inte längre vara fysiker.

men det är helt Självklart att de dras till varandra av samma anledning som tjejer och killar dras till varandra.

Homosexualitet, då?

A
Algotezza aka Algotezza

amy

Inläggav amy » 13 feb 2007 15:40

J R Auk skrev:Varför borstade du tänderna igår då?

för att inte få hål i tänderna förstås.

Algotezza skrev:Homosexualitet, då?

vadå homosexualitet?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 feb 2007 17:10

amy skrev:
Algotezza skrev:Homosexualitet, då?

vadå homosexualitet?

Du sade att den negativa polen dras till den positiva lika naturligt som pojke till flicka och då undrar jag hur du i detta sammanhang ställer dig till homosexualitet där uppenbarligen inte pojke dras till flicka. Fölsdfrågan blir: under vilka omständigheter kan då de olika polerna i magneten dras till samma pol, om vi för bildspråket tillbaka? Om de blir dubbelpoliga?

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"