kritik av fysikundervisning.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

cake

kritik av fysikundervisning.

Inläggav cake » 10 feb 2007 16:03

Jag pluggar 2a året fysik på universitetet och har snart läst klart kursen i elektromagnetism och jag slogs av en grejj: Inte någonstans i läroboken näms det att man inte vet varför en pluss och en minus laddning dras mot varandra, inte heller har våran föroläsare sagt något om det...? Är det inte lite konstigt då det är en VÄLDIGT central del av elektromagnetismen?
Borde man inte undervisas om luckorna i dom olika teorierna man lär sig?
Är det så att man medvetet lämnar det ute för att det blir mer åt det filosofiska hållet att diskutera saker man inte "vet". Borde dom inte lära en o tänka mer kritiskt lixom...
Im just a soul whos intentions are good.

amy

Re: kritik av fysikundervisning.

Inläggav amy » 10 feb 2007 16:27

inga fysiker vet varför de dras till varandra för att om de visste det kunde de inte längre vara fysiker.

men det är helt Självklart att de dras till varandra av samma anledning som tjejer och killar dras till varandra.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 feb 2007 19:39

Laddningar dras mot eller stöts i från varandra genom att de utbyter kraftpartiklar. I elektromagnetismens fall handlar det om fotonen.

Föreställ dig två skridskoåkare som kastar en boll emellan sig. Åkarna är laddningarna, bollen fotonen.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

amy

Inläggav amy » 11 feb 2007 05:15

Varför skulle två skridskoåkare komma närmare varandra för att de kastar boll?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 11 feb 2007 12:16

I det fallet, när det handlar om frånstötande krafter, får man ändra analogin till att handla om två skridskoåkare som står med ryggen mot varandra och kastar en bumerang emellan sig.