Universalism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

What Gives?

Universalism

Inläggav What Gives? » 12 feb 2007 20:19

Jag tycker mig se tämligen höga förväntningar och anspråk på universalitet i vetenskapandet.

Jag blir nyfiken på vad som kan tänkas motivera en sådan föreställning. Vilka föreställningar och/eller önskningar bygger universalismen på?

Så, rannsaka er och berätta. Detta är intressant.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 12 feb 2007 23:41

Du tänker på vetenskapens intersubjektivitet?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 12 feb 2007 23:45

Ja, kanske. Är inte bekant med det begreppet.

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 13 feb 2007 00:26

Det har väl att göra med statistiska föreställningar. Om något är sant tusen gånger så är det antagligen sant också den ettusenförsta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Universalism

Inläggav Algotezza » 13 feb 2007 09:22

What Gives? skrev:Jag tycker mig se tämligen höga förväntningar och anspråk på universalitet i vetenskapandet.

Jag blir nyfiken på vad som kan tänkas motivera en sådan föreställning. Vilka föreställningar och/eller önskningar bygger universalismen på?

Så, rannsaka er och berätta. Detta är intressant.

Det som är en naturlag/ kosmisk konstant här och nu bör vara det där och då också. Liksom: som ovan, så nedan!

Så defineras ju naturlag, som något universellt giltigt. Ändras den eller har undantag får den skrivas om. En konstant som förändras är ingen konstant. Men om naturlagar de facto utvecklas och konstanter kan förändras, får vi hitta den metalag/de metalagar eller principer som talar om hur förändring kan ske av dessa och under vilka förhållanden. Det är väl något slags Ockhamsk rakkniv som gäller.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"