Slagruta?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

paradox

Slagruta?

Inläggav paradox » 10 jun 2007 14:43

Hur kan en slagruta fungera? Diskutera!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jun 2007 15:32

Slagrutan används för att söka efter vatten under jorden. Man kan tänka sig att under jorden där det finns vatten är gravitationen lite annorlunda än under områden med fast mark. Den som håller i en slagruta och är tillräckligt känslig för att uppfatta denna skillnad får alltså ett positvt utslag på sin slagruta. Dock finns det inga vetenskapliga belägg som styrker att det ens skulle fungera. Gammal forntida vidskepelse hävdar vissa.
Dock är det förvånansvärt ofta de med slagruta har rätt, om vi utgår från äldre borrade brunnar som upptäckts med denna metod. Men hur många felborrrningar som krävt förtäljer inte historien! :lol:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 jun 2007 15:43

Slagrutan funkar eftersom man blir trött i armarna efter ett tag. Sannolikheten att där finns vatten är 98%. Grundvattnet täcker nämligen hela landet förutom massiva bergsområden.

paradox

Inläggav paradox » 10 jun 2007 16:29

suchanother skrev:Slagrutan funkar eftersom man blir trött i armarna efter ett tag. Sannolikheten att där finns vatten är 98%. Grundvattnet täcker nämligen hela landet förutom massiva bergsområden.

En grenklyka är inte tung. De som har känt att det fungerar säger att det är omöjligt att hålla emot, även om de tar i.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Slagruta?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2007 16:31

paradox skrev:Hur kan en slagruta fungera? Diskutera!

Reagerar på strålning från strömmande vatten.

Jag har aldrig trott på detta fenomen. Men så bodde mina föräldrar på ett ställe där det tydligen rann en vattenåder under huset så det blev märklgit kallt och rått  i vissa rum, även sommartid. En slagruteman hade varit där. Han hade lämnat kvar två vinkelböjda metallstänger. Jag sade att det antingen var bluff eller självsuggestion, att man laddade det med sin tro,  om det "fungerade". Så fick jag tag i stängerna och gick över rummet med dem, och tamejtusen, de gick ihop av sig själva på ett ställe och i sär på ett annat. Och jag hade inte trott på det! Men vad skulle jag tro om det nu?

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Re: Slagruta?

Inläggav Benjie » 15 jun 2007 22:58

Algotezza skrev:
paradox skrev:Hur kan en slagruta fungera? Diskutera!

Reagerar på strålning från strömmande vatten.

Jag har aldrig trott på detta fenomen. Men så bodde mina föräldrar på ett ställe där det tydligen rann en vattenåder under huset så det blev märklgit kallt och rått  i vissa rum, även sommartid. En slagruteman hade varit där. Han hade lämnat kvar två vinkelböjda metallstänger. Jag sade att det antingen var bluff eller självsuggestion, att man laddade det med sin tro,  om det "fungerade". Så fick jag tag i stängerna och gick över rummet med dem, och tamejtusen, de gick ihop av sig själva på ett ställe och i sär på ett annat. Och jag hade inte trott på det! Men vad skulle jag tro om det nu?

A

Intressant  berättelse A ...men  min  är  lika intressant .

Min far påpekade  att det minssan var han som var den i sockna som slog vatten ur berg..om vilket jag  fann mig  tvungen att fråga - Hur menar Du?

Uitrån den  plats  där vi då befann oss sade han - Ta en  björkklyka och håll den framför Dig (han visade greppet) ..gå sedan  med  den emot Mig ( HAN STOD  20 M  FRAMFÖR MIG)  jag gjorde som han sade...och inget hände!?
Jag  hade kommit ända fram till hans  fötter ...utan  att ngt  hände!..TA ETT STEG ÅT SIDAN! sade min  far..vilket jag  gjorde! intet  svårt i det!,, men..resultatet? Björkklykan vred sig i mina händer sturigt och hårt rakt t NEDÅT! Förvånad och UNDRADE om det var ngn  form av NONSENS?? insåg jag att ..det var något som FU-NKADE..och kändes som .. fantastiskt ...DET FUNKAR!!!

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2007 09:53

Tack för din berättelse, Benjie! Den bekräftar på sätt och vis min.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 jun 2007 13:03

Jag sökte på Internet ifall någon hade en riktig, fungerande slagruta at sälja till mig, men hittade inget :(

Däremot hittade jag vattenvirvlaren, som omvandlar enpoligt kranvatten till tvåpoligt vatten, som är mycket hälsosamare :)

Otroligt! Kan även användas till duschen.

Länk till jordstrålningscentrum, en mycket informativ sajt.

Brödet jäser bättre, höga och fina, blir smakrikare och får ökad hållbarhet.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 jun 2007 13:21

Gillar speciellt resevirvlaren, man kan ta med sig den överallt precis

katalogen

Plus & Minus vattenvirvlare
- helt i rostfritt, utan rörliga delar
Ger ett välsmakande, balanserat och stabilt mjukt vatten med unika egenskaper.

Resevirvlare med avskruvbar tratt. För virvling av t ex vatten, öl och vin.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 18 jun 2007 13:58

Om tiden finns där, och om orken finns där, och om lusten finns där, så är det bara att kolla in den här kvalitetsfilmen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2007 23:33

Jörgen skrev:Jag sökte på Internet ifall någon hade en riktig, fungerande slagruta at sälja till mig, men hittade inget :(

Slagruta - leta upp ett träd och tag dig i grenen eller klykan! Hajar klyket eller?

Eller ta två cykelekrer och böj till i vinkel. Koppartråd - ausgezeichnet, ännu bättre!

Det fina i kråksången som jag uppfattar den är att man inte behöver tro på det för att det skall funka!

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"