Matte tycks för mig främst inte handla om "diskreta enheter" utan snarare om förhållanden.
Varför tycker många att matte är tråkigt? För att det är abstrakt?
Jag kan hålla med om att matematik är abstrakt i en mening, men i en annan mening så håller jag absolut inte med om att matte är abstrakt.
Det är abstrakt i fråga om generellt, dvs det är ett språk. Jag upplever att alla språk är abstrakta, dvs de generaliserar och detta gör dem användbara, dvs de kan appliceras på många olika (konreta) fall.
Matematik säger inget om siffrorna i fallen, utan bara om propotionella förhållanden vilka sifforna förhåller sig till, och det är därför matte upplevs som abstrakt. Vi räknar helt enkelt inte med praktiskt meningsfulla siffror.
Abstrakt betyder INTE att den är "torr" osv. Abstrakt innebär att förklara ett förhållande som stämmer på flera (konkreta) fall, om vi inte har några konkreta fall att knyta an till, så kan abstraka saker upplevas som "torr".
Därför är pedagogik viktigt vid matematik.
Jag har nyligen börjat bryta igenom lite i min förståelse kring matematik, jag menar, jag har alltid varit duktig på matte, men nu har jag en filosofisk förståelse som backar upp den.
Matte handlar alltså om hur något förhåller sig. Vidare så förhåller sig allting alltid till något annat. Matte är alltså bara användbart då vi har något att förhålla oss till, precis som vilken annan kunskap som helst.
Pedagogik handlar om att skapa ett intresse och engagemang kring något konkret och utforska detta konkreta.
Pedagogik och inlärning är synonymt med utveckling, att lära och att utvecklas är alltså samma sak.
För att lära sig något behöver man ett konkret material, ofta med en emotionell koppling. Ska man lära sig spela gitarr är en låt man gillar ett bra underlag. Ska man lära sig matematik så är ett konkrek problem a och o.
Anta att vi har ett konkrek-fall: Jag har 1000 kr och ska tanka min bil med bensin som kostar 10 kr/liter. Hur många liter kan jag tanka? Jo för att förstå hur det förhåller sig i denna fråga så måste jag klargöra variablerna och deras förhållande.
Vi har
P = mina pengar
10/1 = kostnad/liter
L = liter bensin
omräknat med enheter:
P*K = mina pengar (summa-Pengar i Kronor)
10*K / 1*L = kostnad/liter (10Kronor per 1Liter)
L = liter bensin
Som vi kanke insett har vi redan förhållandet givet, nämligen kostnad / (per) liter.
Jag vill alltså argumentera för att * och / operatioerna är mycket mer centrala för matematiskt förståelse än addition och subtraktion, eftersom de representerar förhållande/skala.
Kod: Markera allt
P*K = 10*K = p = 10*K/1*L
------
1*L
grundläggande förhållande (jag har å ena sidan 1000 kr, å andra sidan uppgiften att liter förhåller sig till kr i propotionen/skalan 10:1 eller 10/1
1000*K = 10*K grundläggande förhållande med mina värden
------
1*L
1000*K*L = 10*K*L (matematisk regel: att gångra båda sidor proptionellt behåller förhålladerna intakta, dvs jag gångrar med *L på uppe på båda sidor)
------
1*L
1000*K*L = 10*K
------
1
(matematisk regel: att dela en sida uppe+nere propotionellt behåller förhållanderna intakta, dvs jag delar bort *L i högra spalten - denna operation plus förra resulterar i att jag kastar om L:et från botten på högra spalten till toppen på väntra)
1000*K*L = 1*K (gör samma sak här fast delar med 10, vilket gör att jag "kastar ner" 10an)
------ ------
10 1
100*K*L = 1*K
------ ------
1 1
100*K*L = 1
------ ------
1*K 1
100*L = 1
------ ------
1 1
100*L = 1
100*L
Så vad är det jag här har gjort? Jag har rett ut förhållanderna mellan mina 1000 kr och literpriset på 10kr per 1 liter.
vidare är detta ekelt att representera i en graf, då varje axel innebär en variablel
Kod: Markera allt
Kronor
| /
| /
10 *
| /
| /
|/
-------------/-----1------2-- Liter
/|
/ |
/ |
/ |
/ |
| Matemaktik handlar alltså, precis som filosofi att härleda förhålllanden.
Hur kommer det sig att jag postar detta nu? Jo, jag har nänligen insett att det är just förhållanderna som är det viktiga i matematik, precis som i vilket annat språk som helst.