Vatten!

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Vatten!

Inläggav Isse » 03 jul 2007 13:35

Vad är mest rent, kranvatten eller regnvatten? Eller möjligen simbasängsvatten?

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vatten!

Inläggav Algotezza » 03 jul 2007 16:39

Isse skrev:Vad är mest rent, kranvatten eller regnvatten? Eller möjligen simbasängsvatten?

PLUR.

Kranvatten. Fast vad menar du med rent?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 03 jul 2007 17:56

Kranvatten såklart!
Om du tänker på saken så står simbassängsvatten länge och massor av olika människor plaskar omkring i det, vars bakteriefloror blandas och frodas. För att inte nämna all smuts de drar med sig. Och regnvatten drar med sig en massa föroreningar på väg ned så det är inte heller särskilt rent.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 jul 2007 18:48

Jag trodde att om man hade riktigt, riktigt, rent kranvatten så skulle det komma maneter ur kranen?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 04 jul 2007 13:22

Tja, nu kanske parametrarna är lite olika beroende på vad man bor.. Men jag funderar lite på om man ska räkna med bakterier i vattnet för att det ska klassas som rent. T.ex från en källa i bergslagen. Vad brukar normalt regnvatten innehålla för ämnen? Går det att dricka??

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jul 2007 16:52

Avantgardet skrev:Jag trodde att om man hade riktigt, riktigt, rent kranvatten så skulle det komma maneter ur kranen?

Det kommer det bara om man manetiserat vattnet.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 05 jul 2007 01:17

Tja asså. Jag har för mig jag läst nånstans att det finns typ alger och mossor och sånt som fungerar som reningsverk i naturen. Skulle man kunna ha sånt hemma som renar vattnet åt en?

Iof kanske frågan var lite fummligt ställd. Rent kan ju tolkas kemiskt som enbart vatten. Men det var inte riktigt det jag tänkte på. Drickvänligt kanske kan vara en mer adekvat formulering.

PLUR.
Race for peace

amy

Inläggav amy » 05 jul 2007 18:19

Det kan inte vara nån skillnad mellan att dricka bensin eller vatten för att båda är ju gjorda av atomer. Ettor och nollor i olika kombinationer. Maneter är läskiga. Jag önskar att jag var en manet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2007 19:36

amy skrev:Det kan inte vara nån skillnad mellan att dricka bensin eller vatten för att båda är ju gjorda av atomer. Ettor och nollor i olika kombinationer. Maneter är läskiga. Jag önskar att jag var en manet.

Gud är en kosmisk variant av den portugisiske örlogsmannen (ett kollektiv av blötdjur)...

Vi är maneter som drömmer att vi är människor...

Manetens drömmar är vår vakenhet. I djupsömnen inser vi vår rätta natur av blötdjuriskhet. Flyr till vår mänskodrömmen:  "vaknar"...

A
Algotezza aka Algotezza

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 10 jul 2007 20:35

Isse skrev:Tja asså. Jag har för mig jag läst nånstans att det finns typ alger och mossor och sånt som fungerar som reningsverk i naturen. Skulle man kunna ha sånt hemma som renar vattnet åt en?

Iof kanske frågan var lite fummligt ställd. Rent kan ju tolkas kemiskt som enbart vatten. Men det var inte riktigt det jag tänkte på. Drickvänligt kanske kan vara en mer adekvat formulering.

PLUR.

Då är bassängvatten inte att tänka på då isf! :D
Alger och mossor kan man ha men då måste hela lägenheten vara full av alger och mossor om de ska hinna rena dricksvattnet. Så det är bättre att bara dricka kranvattnet om du vill få plats med möbler och sånt :).
Det finns emmellertid maskiner som kondenserar vattnet i luften (luftfuktigheten) till vanligt dricksvatten så regnvatten går lätt att dricka. Då jag var i USA så såldes detta vatten på flaskor till och med.
Du ställer många intressanta frågor här på forumet. Kul med en frisk fläkt :).

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jul 2007 06:42

Jag har hört att i naturen så skall man inte dricka klart vatten, utan hellre grumligt vatten. Kan det stämma och i så fall varför?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jul 2007 13:27

Zokrates skrev:Jag har hört att i naturen så skall man inte dricka klart vatten, utan hellre grumligt vatten. Kan det stämma och i så fall varför?

Klart vatten är dött.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"