Medvetna myror?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn

Medvetna myror?

Inläggav Joahn » 29 sep 2004 20:23

Jag bara undrar vad folk har för syn på vad som är ärvt och vad som är inlärt.
Myror då, till exempel, är ju ganska lika människor till vissa punkter. De bygger imperium, för krig, har slavar (kidnappade myror från andra ställen), utvinner alkohol och mjölk ur något slags bagge, tror jag. Frågan är om det inte var så att de knarkar också. Hörde det av en gammal lärare för längesedan.
Men hur kommer det sig att myrorna gör allt det här? Är de på något sätt själva medvetna? De är ju välorganiserade, en myrstack inget som man bara bygger på en dag. Jag har svårt att tro att allt detta kommer från en massa mutationer hit och dit.
Särskilt med tanke på vissa andra saker, till exempel handjur som biter ihjäl sina egna ungar för att de ser dem som rivaler. Hur kommer det sig att de gör det? Knappast generna, de som gör så borde ju vara utdöda för länge sen iaf.
Könsroller är också intressant. Djuren har ju könsroller de också, även om man kanske inte brukar definiera det så. Det kan väl knappast vara ärvt? För vad gäller människor är det ju inte så... det märker vi ju nu när könsrollerna fläks upp mer och mer.

Någon som har några synpunkter?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 30 sep 2004 13:48

Kan det inte vara så att det är människornas "medvetenhet" som gör att de inte bättre fungerar som myror? Det som gör att så mycket är självgående är inte vår medvetenhet utan en inboende dynamik av den art vi ser i ett myrsamhälle. Sen har vi kommit att förtränga vissa av våra inneboende drifter, vilket har lett till att de problematiserats. De här spökena vi kallar "självmedvetenhet" och som gör att vi kan lägga oss i vår egen automatik är nog något ett myrsamhälle saknar. Tänk vilket kaos det skulle bli. När en myra sätts ner på marken så börjar den direkt följa vissa automatiska impulser. Sedan möter de situationer som alla triggar andra impulser, och på så sätt formar de sin värld. De "tänker" inte ut en lösning på ett problem utan går efter "känslan", ungefär som vi själva ibland blir förälskade och ibland inte. Fast myrans agerande är fritt från modenycker. Myran är inte fri att vara irrationell, men det är vi. Det betyder inte att "naturen" alltid gör rätt. Om det uppstår ovanliga situationer där programmeringen inte räcker till så kan naturen hamna i ogynnsamma loopar eller agera mot sitt eget bästa. T.ex. valar som simmar upp på land och dör, antagligen pga. att deras navigationssystem störs av mänskliga innovationer.

Automatiseringen har i evolutionen fått ett tillskott och det är uppdateringen. Uppdateringen gör att enskilda individer kan lära sig hantera nya situationer genom att lära sig av sina misstag. Det är därför vi kan tänka. På så vis kan vi uppdatera automatiken så den är gynnsam i flexibla och mångskiftande miljöer. Men den kan också slå slint, och i stället för att hjälpa till med anpassning bli alldeles tokig.

Johan

Tatjana

Inläggav Tatjana » 19 nov 2004 06:13

Livet handlar om entropi och inte så mycket annat, det finns inga djur som har altruismen i "ryggmärgen".
Jag har svårt att påstå att jag har en naturalistisk världssyn, men vad gäller det biologiska av människan så är andra aspekter främmande för mig. Man kan se kroppen och själen som en totalitet men särskilja beteendemönster från medvetenhet.
Empiricismen inom den biologiska cirkeln ger mig tillfredställande svar och förståelse. Men talar man om själen och egna val så blir det snarare en hypotetisk deduktion. (Alternativet kan dock anses tillfredst. :wink: )

Vad jag vill säga är.
-Myran och människan har enbart ett mål, överleva. Det målet styrs av alltings energi dvs balansen mellan liv/död. Inte av egna viljan.
En slags lättare determinism, kanske man kan säga, med entropi :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Naturvetenskap"