Termodynamikens lagar

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Termodynamikens lagar

Inläggav Tatjana » 29 okt 2004 06:11

Hej på er! Hoppas ni mår bra.
Jag vill dela med mig om en liten tanke jag hade som barn.
Kan människor flyga?
För att kunna förflytta sig krävs energi och det leder oss osökt in på termodynamikens lagar, nu är jag verksam inom vårdsektorn och har inte kunskapen att citera utan tolkar med referat. :? Det finns endast en viss mängd energi-som omvandlas utan att förbrukas.
Antag då följande. Alla människor förutom du blir instängda i ett tättslutande rum som har en direkt anslutning till ett mindre rum där du befinner dig. I det stora rummet kommer det att bildas mycket värme (som expanderar och kan ge utvidgning av väggarna). Vi har då placerat en omvandlare som förvandlar värmeenergi till rörelseenergi mellan de två rummen. Man samlar då värmeenergi och leder den in i omvandlaren som då skapar rörelseenergi, när all rörelseenergi sedan träffar dig i rummet intill kommer du då att flyga?

Jag hade en annan tanke, som handlar om entropi och motion.
Men jag tror jag stampar här ett tag tills jag fått ngn reaktion.

:D
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 29 okt 2004 09:45

Om det skulle fungera beror dels på hur den där omvandlaren skulle vara beskaffad, men kanske framförallt på hur rörelseenergin skull överföras från omvandlaren till dig (som vill flyga).

I en tunnel som förbinder ett varmare rum med ett kallare uppkommer en luftström. Sätter vi in en liten propeller där så kommer den att snurra. Om värmeskillnaden är tillräckligt enorm och det lilla rummet placera ovanför det stora så kan man tänka sig att propellern/värmeströmmen skapar en ihållande luftstöt uppåt som, om den är tillräckligt stark, kan få dig att lätta från marken. Sväva på luftpelaren, så att säga.

I praktiken räcker det nog inte med en massa människor i det stora rummet (de skulle bokstavligt talat dö värmedöden!). En blåslampa modell 5000 W är nog att rekommendera (och så någon slags värmavledande plåt så man inte bränner sig). Enklare är nog att att driva några jättefläktar med ström. Då borde man känna sig som en fallskärmshoppare innan skärmen vecklas ut, misstänker jag.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 01 nov 2004 22:28

Jag antar att min tanke vänder sig till fantasin, inte vetenskapen. :)
Men dock, det är ju en hel vetenskap det där med fantasi

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 02 nov 2004 14:13

Jag förstår inte hur du har tänkt dig att det hela skulle fungera i praktiken, men rent principiellt utgör inte termodynamikens lagar något hinder. Jag förmodar att du med alla människor menar alla som finns på jorden, dvs ungefär 6 miljarder. De utvecklar en sammanlagd värmeeffekt på omkring 500 miljarder watt. Nu säger termodynamiken att verkningsgraden hos en värmemotor kan vara högst 1 - T2 / T1, där T1 och T2 är temperaturerna i de båda rummen, mätt i Kelvin. Även om temperaturskillnaden bara är någon grad mellan rummen (båda behagligt rumstempererade) borde vi alltså teoretiskt kunna få ut över en miljard watt i mekaniskt arbete, vilket motsvarar effekten av ett tjugotal Boeing 747. Även en liten bråkdel av detta borde räcka för att hålla en person flygande.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 02 nov 2004 22:29

Jag kan inte se mina begränsningar. Det är andra som sätter dem :wink:

Jag vill poängtera att det endast är en tanke.

Återgå till "Naturvetenskap"