är det möjligt att KÄNNA av ens olika hjärnhalvor?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

är det möjligt att KÄNNA av ens olika hjärnhalvor?

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 21:00

Jag har skrivit till Mr.M att jag kan tydligt känna av ifall det finns energi i min vänstra eller högra hjärnhalva, eller ifall det finns energi i främre delen eller bakre och så vidare..

Vad jag säger är alltså att jag kan känna av vilka delar utav min hjärna som är MEST aktiv.. samt så kan jag själv aktivera dem genom att TÄNKA olika tankar... logiska tankar samt språk aktiverar min vänstra hjärna osv.

är det någon någonsin som BEVISAT detta?

jag tänker att jag kanske kan få massa stålar ifall jag lyckas VISA på att jag kan känna av dessa saker

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: är det möjligt att KÄNNA av ens olika hjärnhalvor?

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 21:33

nuddle skrev:Jag har skrivit till Mr.M att jag kan tydligt känna av ifall det finns energi i min vänstra eller högra hjärnhalva, eller ifall det finns energi i främre delen eller bakre och så vidare..Vad jag säger är alltså att jag kan känna av vilka delar utav min hjärna som är MEST aktiv.. samt så kan jag själv aktivera dem genom att TÄNKA olika tankar... logiska tankar samt språk aktiverar min vänstra hjärna osv. Är det någon någonsin som BEVISAT detta? Jag tänker att jag kanske kan få massa stålar ifall jag lyckas VISA på att jag kan känna av dessa saker
Själva "avkännandet" av saker och ting i vår kropp och vår omvärld sker i/av hjärnan via receptorer och nervbanor i kroppen, men det finns inga sådana receptorer i hjärnan som sådan så det sätt man kan uppleva sin egen hjärna på är enbart "indirekt" genom den medvetna upplevelse av världen.

Obs! Detta är den vanliga vetenskapen så långt man har kommit vad gäller den. Övriga teorier är välkomna men inte vetenskapligt prövade. Det är dock, som vanligt, upp till var och en vad man sedan tar fasta på.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 nov 2010 21:40

Jag brukar känna hur det går "nerver" tvärs genom hjärnan o dyl. Alltså som en tråd som "bränner" till vid olika stimuli eller tankar.

Så jag tror att det går det. Tror att vi måste fråga oss också hur man lyckats hitta alla nerver i akupunktur. Jag ser det som orimligt att allt var trial and error. För fatta vad många kombinationer det finns i fråga om nerver och dess "punkter".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 nov 2010 21:42

freddemalte skrev:
nuddle skrev:Jag har skrivit till Mr.M att jag kan tydligt känna av ifall det finns energi i min vänstra eller högra hjärnhalva, eller ifall det finns energi i främre delen eller bakre och så vidare..Vad jag säger är alltså att jag kan känna av vilka delar utav min hjärna som är MEST aktiv.. samt så kan jag själv aktivera dem genom att TÄNKA olika tankar... logiska tankar samt språk aktiverar min vänstra hjärna osv. Är det någon någonsin som BEVISAT detta? Jag tänker att jag kanske kan få massa stålar ifall jag lyckas VISA på att jag kan känna av dessa saker
Själva "avkännandet" av saker och ting i vår kropp och vår omvärld sker i/av hjärnan via receptorer och nervbanor i kroppen, men det finns inga sådana receptorer i hjärnan som sådan så det sätt man kan uppleva sin egen hjärna på är enbart "indirekt" genom den medvetna upplevelse av världen.

Obs! Detta är den vanliga vetenskapen så långt man har kommit vad gäller den. Övriga teorier är välkomna men inte vetenskapligt prövade. Det är dock, som vanligt, upp till var och en vad man sedan tar fasta på.

Vänligen

Fredrik

Vad är huvudvärk då? Inte värk i hjärnan förstås :) Men vad i huvudet värker?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 08 nov 2010 22:20

tack JR AUK

alltså det finns en värme som går längs ryggen upp till bakre hjässan samt nerifrån könsorganen ner till främre delen av tårna

sedan finns det en kyla som går längs främre delen av kroppen samt uppifrån bakre delen av fötterna mot svanken

detta kan jag också KÄNNA

taoisterna har bilder på DETTA

Bild

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 nov 2010 23:26

J R Auk skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Vad är huvudvärk då? Inte värk i hjärnan förstås :) Men vad i huvudet värker?
Huvudverk är oftast en tension, dvs en slags spasm i musklerna på baksidan av nacken. Denna muskelkramp uppstår i vävnaderna vid över ytan av kraniet och gör därmed att smärtan inte bara kändes i nackregionen utan också på pannan eller tinningen. Det kan även uppkomma av övertryck i blodkärlen i närheten av hjärnhinnan (kraniet) etc. Det finns mängder med olika orsaker till huvudverk, men vad som säkert kan fastställas är att det inte finns någon form av nociception i själva hjärnvävnaden.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 23:55

Detta fick mig att tänka på sken smärtor som tex soldater med amputerade kroppsdelar känner.
spöksmärtor från kroppsdelar som inte ens existerar.

Så vi kan nog känna hjärnan subjektivt, men inte rent fysiskt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 nov 2010 08:06

Mr.M skrev:Detta fick mig att tänka på sken smärtor som tex soldater med amputerade kroppsdelar känner.
spöksmärtor från kroppsdelar som inte ens existerar.

Så vi kan nog känna hjärnan subjektivt, men inte rent fysiskt.
Mr.M
Det finns väl inte någon annan form av "kännande" beskrivet än det subjektiva? Hur skulle ett alternativt kännande "se ut"?

Vad avser fantomsmärtor så har de sin grund i att de nervceller i hjärnan som hanterar t.ex. höger armes smärtupplevelser, tryckupplevelse och avkänning av postoral karaktär fortsätter att existera efter att armen amputerats. De är fortfarande aktiva och kan även aktiveras av närliggande neuroner etc. Detta ger personen med den förlorade extremiteten en känsla av att extremiteten fortfarande finns kvar och att det fortfarande finns smärtor i den. För den som är nyfiken på forskning kring detta finns mycket intressanta studier och experiment utförda av hjärnforskaren V. S. Ramachandran et. al.

Vad jag för övrigt antar att du menar är väl att vi inte kan känna hjärnan så som vi t.ex. kan känna vår fot, men däremot effekten av hjärnans hantering av sinnesinformation och aktiviteter. Ja, det är ju ett understatement! Upplevelsen av hela vårt liv är ju ett sådant fenomen ;-)

Vänligen

Fredrik

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 nov 2010 22:28

Jag tror ju inte att man behöver receptorer för att känna smärta, utan att det lika mycket är psykosomatiskt som något annat. Som småbarn som mest verkar känna smärta när de ser blod och dylikt. Slår de bara i huvudet har jag sett dem flera gånger mera bli liksom förvånade. Och då brukar jag se det som att det gjorde riktigt ont, just för att de liksom inte vet till sig vad de skall göra, medan blodet och den uppmärksamhet som det påkallar definitivt ger smärtan ett uttryck.

Jag tror också att vi gör en slags karta över kroppen. Och att känsel många gånger beror på en sådan karta mer än själva nervretningarna. Dvs vi uppmärksammas av nerver men placerar det i vår egen kroppsbild.

Så förklarar jag de sensationer jag har av min hjärna i alla fall.

Jag kan ge ett annat exempel på vad jag menar som jag märkt på senare år.

När jag tänker nu på hur jag formulerar mig så kommer den tanken med en känsla, och det är känslan av hur händerna rör sig för att skriva det jag tänker. Jag rör alltså inte mina händer, men jag känner hur det skulle vara att röra händerna. Mitt språk är alltså nu associerat till mitt muskelminne i händerna. Så är tillexempel 'banan' pekfingret på höger hand ner mot tummen inledande, (jag skriver ut 'b' med höger hand) och följer min "tanke" på ordet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 nov 2010 22:42

J R Auk skrev:Jag tror ju inte att man behöver receptorer för att känna smärta, utan att det lika mycket är psykosomatiskt som något annat. Som småbarn som mest verkar känna smärta när de ser blod och dylikt. Slår de bara i huvudet har jag sett dem flera gånger mera bli liksom förvånade. Och då brukar jag se det som att det gjorde riktigt ont, just för att de liksom inte vet till sig vad de skall göra, medan blodet och den uppmärksamhet som det påkallar definitivt ger smärtan ett uttryck.

Jag tror också att vi gör en slags karta över kroppen. Och att känsel många gånger beror på en sådan karta mer än själva nervretningarna. Dvs vi uppmärksammas av nerver men placerar det i vår egen kroppsbild.

Så förklarar jag de sensationer jag har av min hjärna i alla fall.

Jag kan ge ett annat exempel på vad jag menar som jag märkt på senare år.

När jag tänker nu på hur jag formulerar mig så kommer den tanken med en känsla, och det är känslan av hur händerna rör sig för att skriva det jag tänker. Jag rör alltså inte mina händer, men jag känner hur det skulle vara att röra händerna. Mitt språk är alltså nu associerat till mitt muskelminne i händerna. Så är tillexempel 'banan' pekfingret på höger hand ner mot tummen inledande, (jag skriver ut 'b' med höger hand) och följer min "tanke" på ordet.
Hej J R Auk
Ja den formen av "inre visualisering" som jag får en feeling av att du avser är också en "receptoraktivitet" då alla processer i hjärnan är beroende av just receptorer (givet en common-sense-relation *smile* till detta, alltså inte något annat filosofiskt eller religiöst "flum" kring hur hjärnan och psykologin är konstituerad utifrån ett neurobiologiskt perspektiv).

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 nov 2010 22:57

Man har väl ingen känsel i själva hjärnan? Känns väl inte under operationer i den t ex? Däremot har jag känt känslan av vatten som glider runt i huvudet. Att punktera en lunga däremot - Det känns vill jag lova...

Morningstar

Inläggav Morningstar » 14 nov 2010 23:06

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 14 nov 2010 23:08

---

transversal

Inläggav transversal » 24 nov 2010 21:52

nuddle skrev:Jag har skrivit till Mr.M att jag kan tydligt känna av ifall det finns energi i min vänstra eller högra hjärnhalva, eller ifall det finns energi i främre delen eller bakre och så vidare..

Vad jag säger är alltså att jag kan känna av vilka delar utav min hjärna som är MEST aktiv.. samt så kan jag själv aktivera dem genom att TÄNKA olika tankar... logiska tankar samt språk aktiverar min vänstra hjärna osv.

är det någon någonsin som BEVISAT detta?

jag tänker att jag kanske kan få massa stålar ifall jag lyckas VISA på att jag kan känna av dessa saker

Känner igen det här sjukt mycket och tycker att det är intressant att du tar upp ämnet! Ansträngande att byta mellan höger och vänster, vilket jag ibland måste göra i jobbet. Först tittar man på grafiska formen (höger) och sedan ska man korrläsa (vänster). Problemet är att omslaget inte går omedelbart. Det tar en halvtimme-timme för att den "nya" hjärnhalvan ska snurra igång.

Har läst någonstans att det öga som motsvarar ens respektive hjärnhalva (nerverna går i kors så det blir motsatta) är mer artikulerat och mer öppet på den sida där hjärnhalvan är mer aktiv. Det ska gå att se på om folk kan sjunga genom att titta på deras ögon. (Halvsant troligen.)

scirocco

Inläggav scirocco » 24 nov 2010 22:01

Höger,..vänster.   Så  fram.. och bak. Nej-ingenting

Återgå till "Naturvetenskap"