En tanke slog mig när jag funderade på allt vi har diskuterat här på forumet vad avser tiden och tidsresor, världens beskaffenhet och massor med annat.
Låt oss utgå ifrån att eternalismen är en korrekt beskrivning av tidens beskaffenhet och följaktligen att presentismen är falsk. Om så är fallet existerar de facto det vi kallar för dåtiden och framtiden (och sker ”nu”, förstått som ett slags större ”super-nu”). De skulle då (för visualiseringens skull) kunna liknas vid ett topografiskt landskap där nuet är en linje på detta.

Ta en titt på bilden ovan, som jag har komponerat för att visualisera min idé. Tänk dig in i att allt som har hänt och kommer att hända utgör en topografisk karta med händelser. Det som sker just nu kan då liknas vid ett streck (nu-linje) som skannar av topografin och den topografi som för ögonblicket avläses motsvarar då det som händer just nu (i hela universum). För två sekunder sedan hände något annat på alla möjliga platser i universum vilket då går att härleda till att linjen befann sig någon annan stans på topografin. De röda pilarna är bara där för att vissa ”tidens riktning”.
Om vi nu skulle kunna resa i tiden hade det inneburit att vi kunde resa till en annan del av topografin än den del som strecket (nu-linjen) för tillfället läser av (t.ex. 1950, på bilden som svag ”nu”-linje).
Låt säga att vi åker tillbaks till 1950. Ja då ”landar vi” på en viss plats på topografin och därmed utspelar sig det som då skedde. Om vi reser framåt i tiden (t.ex. 2060, på bilden som svag ”nu”-linje), ja då reser vi till en annan plats än linjens position fast framåt i tiden.
Och så till min idé om en dynamisk eternalism
Denna idé går då ut på att topografin kanske ”beter sig” som ett hav (vågor i hög sjö)! Se videon nedan. Topografin är alltså inte stel och frusen som ett bergslandskap, utan förändras hela tiden i en ”supertid” eller vad vi ska kalla det för. Vad skulle då detta innebära? Jo, att framtiden och dåtiden förvisso finns, men att de ständigt förändras. Vi märker ingen skillnad i vårt nu (den skannande linjen passerar ju revyn oavsett om det är stela ”bergstoppar” eller ”rörliga vågorna” på ett hav). Det intressanta i denna tanke uppkommer när man tänker sig in i tidsresor. Ty om vi då åker tillbaks eller fram i tiden, så kommer vi att, förvisso landa i samma tid som i den ”stela eternalism” (1950 respektive 2060), men det kommer att utspela sig något annat (än när den skannande linjen passerade dessa områden). Och om vi väljer att åka från ett annat nu, t.ex. ett år senare och fram till samma position (t.ex. 2060, ja då får vi uppleva ytterligare något annat). Detta då tiden är dynamisk. Observera att detta ”något annat” som utspelar sig på grund av dynamiken hänger lika logiskt ihop med nuet som det som hände när linjen skannade detta område. Den extra intressanta grejen med detta är att det då öppnar för en spännande diskussion om en dynamisk determinism där olika varianter kan uppstå som effekt av något annat men inom ramen för denna topografiska rörelse!
Förtydligande: Om man rör sig (i horisontal-planet) i nu-linjen så rör man sig i rummet. Om man rör sig mot nu-linjen rör man sig i tiden.
Fundera på det nu
Här ovan kan vi då tänka oss att vi "åker med" nuet (nu-linjen) och att vi ser framtiden som vågor i ständig förändring, men till skillnad mot den stela varianten så är alltså den "existerande framtiden" dynamisk (annorlunda än den vi kommer att vara med om, den som nu-linjen kommer att skanna.
Och här nedanför ytterligare en visualisering av det dynamiska tidshavet.
Värt att notera med denna märkliga idé är att tidsreseproblemet (paradoxen att man skulle kunna åka tillbaks och stoppa sin egen framtid) försvinner med detta, ty då man är borta (åkt till 1950) har ju den reella nu-linjen förflyttat sig och dessutom har man ju landat i ett alternativt (annorlunda) 1950. När man sedan åker tillbaks till det nu-tillfälle som man åkte ifrån, ja då har ju den nu-linje som man lämnade hunnit försvinna och man landar i ytterligare ett alternativt nu (varken det som förändrats av tillbakaresan eller det som man åkte ifrån från början).
En annan sak (värt att notera) är att mitt påstående i början (att presentismen är falsk i detta scenario) behöver inte vara helt solklart, ty man kan med ovanstående idé (dynamiska eternalismen) faktiskt foga in en variant av presentismen förstått på så sätt att nuet (nu-linjen) de facto blir unik (eftersom tidblocket är dynamiskt) vilket i sin tur betyder att framtiden och dåtiden (relativt nu-linjen) är minst lika "ovissa" (eller obestämda) som om de inte fanns över huvud taget. Nuet är alltså (till skillnad mot den traditionella eternalismen) unikt och går inte på något sätt att återfinna igen. Så den egetnliga terminologin på min idé skulle då vara:
Dynamisk Eternalistisk Presentism (DEP).
Vänligen
Fredrik