Finns det pyramider i Bosnien?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Finns det pyramider i Bosnien?

Inläggav nuddle » 29 dec 2010 17:58

det har sedan länge ryktats om att det finns VERKLIGA pyramider i bosnien
men att de är begravda under jord och att de skulle vara 30.000år gamla...

flera arkeologer har bekräftat att det finns något där, men utgrävningarna är
inte klara ännu...

Bild
Bild

http://www.piramidasunca.ba/en/

jag vet inte...

scirocco

Inläggav scirocco » 02 jan 2011 10:49

Nej,det syns inga pyramider framgrävda där i bosnien på dessa bilder. Men på andra bilder tagna av bosnien syns det kanske, att de har grävt fram pyramider. Mycket bra tilltag i så fall. Varför har inte vi i sverige ens tänkt börja? Nä, vi är fullt upptagna med att tänka. På vad?    På filosofi bland annat.    Vad är det?   Hur skall jag kunna veta det.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 19 jan 2011 21:02

Kan det finnas gamla pyramider i Bosnien? Absolut. Kan det finnas pyramider i vilket land som helst? Absolut. Huruvida pyramider har byggts i Bosnien eller ej är långt ifrån lika ögonväckande som att två så skilda ställen som Egypten och Mexico har sina egna antika pyramider. Med tanke på när de byggdes, även om vi tycker det var lång tidskillnad emellan deras byggande, så är det ändå svårt att tro att inspirationen till pyramidbyggande föddes genom rykte. Även om det är möjligt att ryktet hade kunnat spridas från Egypten till Mexico, är det väldigt osannolikt. På den tiden hade människan inte möjlighet att korsa haven och personligen påverka kulturer på andra sidan jorden. Det betyder att ryktet måste ha spridits ifrån person till person, ifrån Egypten till Europa, Skandinavien, över havet till Island och Grönland, vidare genom Kanada, USA och ner till Mexico.

Då många av dessa områden på denna tid hade extremt få människor närvarande, och dessutom, i de kallare områdena, färre resande, är det inte troligt att pyramiders skapande inspirerades av rykten. Och även om mänskligheten slog alla rekord, övervinna alla osannolikheter osv, och lyckades sprida rykten så långt, så vet vi att ryktesvägen är extremt opålitlig, och att allting som färdas ryktesvägen blir väldigt snabbt förändrat och förlorar sin ursprungliga betydelse. Med andra ord borde då Mexicos antika byggnader troligtvis vara allt annat än pyramider.

Så varför finns det då pyramider på så avskilda platser? Tja, vissa tror att det var under påverkan av utomjordingar bla bla bla :/ Jag anser detta vara ren fantasi. Det mycket mer troliga svaret på existensen av pyramider är:

Pyramiders form är enkla att fantisera upp, bygga, och tala om. Och förövrigt, iom att vi alla är människor, och delar samma historia och utveckling, så vore det föga förvånande ifall våra hjärnor fungerar på mycket lika sätt. Så om en person kom på att bygga en pyramid i Egypten, så blir det också troligt att en annan människa, med samma typ av hjärna, kommer på exakt samma ide fast på andra sidan klotet.

Hur många gånger tror du hjulet har blivit uppfunnet? Personligen tror jag att de är så många att de inte går att räkna. Men det betyder inget mer än att vi är väldigt lika varandra, även i det sätt vi tänker och skapar.

Nej, pyramider i Bosnien skulle inte ens höja mina ögonbryn. Men om någon hittade antika pyramider i ett område där inga människor fanns vid deras bebyggelse, DÅ skulle vi snacka om chockerande! Som om det skulle finnas antika pyramider under isen på Arktis eller Antarktis! Skulle kanske tillochmed vara ett ultimat bevis för extraterrestriell intelligens!

Alien VS predator anyone? :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 jan 2011 06:46

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/Xizn_jpTImc?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 jan 2011 10:53

Mina spontana reaktioner: En naturligt pyramidformad kulle/berg, som utmärkt sig och uppmärksammats av de människor som sett den. Har sedan blivit en kultplats eller dyligt. Det är också möjligt att den naturliga formen är påbättrad. Stenarten är dessutom naturligt skiktad och sprucken och lämpar sig således till att bygga med right out of the box. Har säkerligen använts till byggnader i omgivningen, och det finns spår av denna materialinförskaffning i pyramiden. Just denna stenarts karaktär att spricka och skikta sig är också grundorsaken till att berget eroderat till pyramidform till att börja med.

Mer spekulativt: Naturligt eroderade pyramider och sådana kultplatser/begravningsplatser, kan ha varit förlagor till helt mänskligt konstruerade pyramider.

I den mån man vill gräva gångar och forma monument av olika slag så är skiktade stenarter något man valde att arbeta i. Det gick otroligt mycket snabbare att gräva och bygga i än solida stenarter. Resultatet blev naturligtvis naivt, men ändock framstående resultat. Det bevaras dock inte för eftervärlden i så stor utsträckning, och återgår snabbt att åter likna naturliga formationer. På bilderna föreställande de bosniska utgrävningarna ser jag denna uppblandning med naturliga formationer och formationer enkelt formade av mänsklig hand.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 jan 2011 11:11

Okunnig,

Angående kommunikation mellan kontinenter: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ra_II

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 jan 2011 12:32

Just denna stenarts karaktär att spricka och skikta sig är också grundorsaken till att berget eroderat till pyramidform till att börja med.

Naturliga sprickformationer tenderar att upprepa sig jämt fördelat i material när jämna spänningsförhållande råder. Detta genererar i sin tur vad vi skulle klassificera som matematik eller "intelligens". När naturliga halveringar (eller andra upprepade förhållanden) uppstår i naturen  så genereras ibland geometri.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 jan 2011 22:05

Johan Ågren skrev:Mina spontana reaktioner: En naturligt pyramidformad kulle/berg, som utmärkt sig och uppmärksammats av de människor som sett den. Har sedan blivit en kultplats eller dyligt. Det är också möjligt att den naturliga formen är påbättrad. Stenarten är dessutom naturligt skiktad och sprucken och lämpar sig således till att bygga med right out of the box. Har säkerligen använts till byggnader i omgivningen, och det finns spår av denna materialinförskaffning i pyramiden. Just denna stenarts karaktär att spricka och skikta sig är också grundorsaken till att berget eroderat till pyramidform till att börja med.

Mer spekulativt: Naturligt eroderade pyramider och sådana kultplatser/begravningsplatser, kan ha varit förlagor till helt mänskligt konstruerade pyramider.

I den mån man vill gräva gångar och forma monument av olika slag så är skiktade stenarter något man valde att arbeta i. Det gick otroligt mycket snabbare att gräva och bygga i än solida stenarter. Resultatet blev naturligtvis naivt, men ändock framstående resultat. Det bevaras dock inte för eftervärlden i så stor utsträckning, och återgår snabbt att åter likna naturliga formationer. På bilderna föreställande de bosniska utgrävningarna ser jag denna uppblandning med naturliga formationer och formationer enkelt formade av mänsklig hand.

Jag resonerade ungefär liknande dig då jag såg bilderna, men därefter började jag även att fundera på de läsarkommentarerna som fanns i kommentarsfälten, varför skulle det inte vara en pyramid skapad av människorna då, skulle det verkligen vara omöjligt? En kommentar handlade om en flera mil lång underjordisk tunnel i Ryssland, vari man funnit arkeologiska lämningar från människor, hemligstämplad av KGB, en tunnel som av allt att döma skulle vara skapad för cirka 100000 tusen år sedan, omöjligt? eller? Liknande tunnlar skulle även ha byggts i Sydamerika, syftet, att människor skulle överleva naturkatastrofer.

När jag tänkte efter skulle en gigantisk pyramid i sten vara ett utmärkt skydd mot just naturkatastrofer, den skulle fungera som en fästning för alla folk miltals omkring dit de skulle kunna söka sig vid nödläge, anta att människan då var mer solidarisk och verkligen ställde upp för varandra, vilket i sin tur skulle dels förklara hur de lyckats mobilisera de arbetsinsatser som skulle krävts, samt skälet till byggnadens uppförande.

Vad jag lade märke till var att de verkar ha använt sig av en slags cement och murbruk, vad jag tidigare noterat är att tegelstenar konstruerats och har använts av människor under minst 8000 år, i Pakistan finns det ruiner från den tiden vars tegelstenar är identiska i utseende, storlek med de som traditionellt används än idag. Jag ser det som att de har terraformat berg runt om i Bosnien, så att de liknar pyramider, grävt ur dem, byggt rum och gångar, terrasser, trappor, gator, samt förmodligen även beklätt bergsidorna med sten. Synd bara att det inte finns så mycket att läsa om resultaten från utgrävningarna ännu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bosniska_pyramider

Okunnig

Inläggav Okunnig » 24 jan 2011 18:50

Johan Ågren skrev:Okunnig,

Sure, det skulle kunna hända, men det betyder inte att det har hänt. Dessutom påstår arkeologer att de har fossilbevis att mänskligheten vandrade landsvägarna, och kortare vattensträckor, inte över hela hav.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 jan 2011 20:11

Okunnig skrev:

Sure, det skulle kunna hända, men det betyder inte att det har hänt. Dessutom påstår arkeologer att de har fossilbevis att mänskligheten vandrade landsvägarna, och kortare vattensträckor, inte över hela hav.

Ja jag kan tänka mig att fossilbevisen är ringa på havet. :wink:
Annars kan jag tänka mig att om en modern människa utan större praktik av antik sjöfartstradition klarar det så är chansen ganska stor att andra också klarat det. Vi kliar ju oss i huvudet över de andra bedrifterna som fortfarande finns att beskåda.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 26 jan 2011 01:14

Johan Ågren skrev:
Okunnig skrev:

Ja jag kan tänka mig att fossilbevisen är ringa på havet. :wink:
Annars kan jag tänka mig att om en modern människa utan större praktik av antik sjöfartstradition klarar det så är chansen ganska stor att andra också klarat det. Vi kliar ju oss i huvudet över de andra bedrifterna som fortfarande finns att beskåda.

"Ja jag kan tänka mig att fossilbevisen är ringa på havet."

Här har du en mycket bra poäng som jag måste erkänna att jag inte har tänkt på tidigare. Om människan nu färdades över havet redan vid pyramidernas tider, så skulle vi troligtvis inte ha en chans att finna kvarlämnor av deras färd över havet. However, jag vill här påpeka att brist på bevis, inte är bevis i sig självt.

Kanske vi helt enkelt blir tvungna att inse att varken du eller jag vet sanningen. Och att våra individuella förhoppningar inte spelar någon som helst roll. Att sanningen är vad sanningen är, oavsett vad jag eller du tror att sanningen är....

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 jan 2011 07:35

Okunnig skrev:

Australien bosattes för runt 45 000 år sedan. För att ta sig dit måste man färdas över några mil öppet vatten/hav.

Pyramiderna borde ha sin historia från sumernas kultur,
Sumerna hade en avancerad kunskap om världsaltet, och jorden nämns som urkullen.
deras matematik var avancerad, och deras religion spreds över världen.
Talbasen 60 kommer från sumerna, vi använder den talbasen än idag. Astronomin var väl utvecklad, och har en historia som kan förklara varför vissa vinklar har valts till olika stjärnor i pyramiderna. Sumerna trodde jorden var förbunden till världsaltet, och astronomin var viktig för makten.

en rekonstruktion ser ut så här:
Bild

Det är nog en långsökt teori att pyramider är symbol för urkullen med tunnlar till dödsriket (TR i bilden), men jag tror svaren finns att hämta från den tidiga egyptiska historien och inte från ufos. Om aliens hade varit inblandade så borde det finnas dokumenterat från den tiden.
Jag har inte sett mycket av det, Dänikens ideer la jag ner på 80 talet då det framkom att han uteslöt fakta, gjorde egna tolkningar till fakta mm, Det förstörde hans image (jag var stort fan av erich på den tiden)

cheops pyramiden byggdes under gammalsumerisk tid.

sumerna byggde tempel som liknar pyramider i sin konstruktion, de kallas för ziqqurat's runt 2000-3500 f.k. i staden uruk.

Under denna tid så fanns kunskapen, matematiken, astronomin, religionen och språket.
mer trovärdigt än aliens i detta fallet.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 27 jan 2011 22:34

Marko skrev:
Okunnig skrev:

Australien bosattes för runt 45 000 år sedan. För att ta sig dit måste man färdas över några mil öppet vatten/hav.

Pyramiderna borde ha sin historia från sumernas kultur,
Sumerna hade en avancerad kunskap om världsaltet, och jorden nämns som urkullen.
deras matematik var avancerad, och deras religion spreds över världen.
Talbasen 60 kommer från sumerna, vi använder den talbasen än idag. Astronomin var väl utvecklad, och har en historia som kan förklara varför vissa vinklar har valts till olika stjärnor i pyramiderna. Sumerna trodde jorden var förbunden till världsaltet, och astronomin var viktig för makten.

en rekonstruktion ser ut så här:
Bild

Det är nog en långsökt teori att pyramider är symbol för urkullen med tunnlar till dödsriket (TR i bilden), men jag tror svaren finns att hämta från den tidiga egyptiska historien och inte från ufos. Om aliens hade varit inblandade så borde det finnas dokumenterat från den tiden.
Jag har inte sett mycket av det, Dänikens ideer la jag ner på 80 talet då det framkom att han uteslöt fakta, gjorde egna tolkningar till fakta mm, Det förstörde hans image (jag var stort fan av erich på den tiden)

cheops pyramiden byggdes under gammalsumerisk tid.

sumerna byggde tempel som liknar pyramider i sin konstruktion, de kallas för ziqqurat's runt 2000-3500 f.k. i staden uruk.

Under denna tid så fanns kunskapen, matematiken, astronomin, religionen och språket.
mer trovärdigt än aliens i detta fallet.

Visst, de färdades några mil över havet. Men det är enorm skillnad i svårighet mellan några mil över havet, och flera hundratals mil över havet. Men visst, kanske det var möjligt, och kanske någon gjorde just detta. Jag tror dock att det är mer troligt att antingen kunskapen om pyramiders form förmedlades ifrån person till person via landsvägar och kortare havsvägar, eller att det helt enkelt är en sådan simpel form att människor förr eller senare försöker bygga den, utan förmedlad kunskap sinsemellan.

Teorin om aliens registreras inte ens på min lista av troliga förklaringar.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 jan 2011 00:23

Jag håller delvis med dig, att information färdas landvägen, men det motsäger inte att folk vandrat runt även över havs och bosatt sig. Ingen vet direkt vem sumerna var, dom hade ett språk som inte existerade i området, men man kan anta att det var turkar som bosatt sig i det området. och då var det ju landvägen som dom vandrat.

Men viktigt är ju tidsrymden, pyramiderna byggdes 2500 f.k i det området,
Maja kulturen existerade runt 300 e.k, alltså 2800 år senare. så informationen hade gott om tid på sig att förflyttas..

De bosniska pyramiderna påstås vara byggda 12 500 år före Kristus,
inga bevis finns, utan en samling obekräftade teorier. inga dokument, knappt existerande civilisation i området,
Det hela luktar som en uppdiktad story.

vilka pyramider existerar i världen ?,
det kan ju vara roligt att sätta upp dessa på en tidsaxel : )

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jan 2011 00:58

Okunnig skrev:
Visst, de färdades några mil över havet. Men det är enorm skillnad i svårighet mellan några mil över havet, och flera hundratals mil över havet. Men visst, kanske det var möjligt, och kanske någon gjorde just detta. Jag tror dock att det är mer troligt att antingen kunskapen om pyramiders form förmedlades ifrån person till person via landsvägar och kortare havsvägar...

Med liknande båtar kan man komma väldigt långt, t.o.m till Hawaii.
Bild

Återgå till "Naturvetenskap"