Neural correlates of human creativity

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Neural correlates of human creativity

Inläggav freddemalte » 06 jan 2011 18:23

Hej

Detta inlägg passar säkert lika bra i filosofi-, psykologi- och kultur-avdelningarna, men det får bli naturvetenskap . . .

Se detta och berätta lite om vad du tycker och tänker kring forskningens landvinningar! Visst är det väl intressant med dessa crossover-discipliner?

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/MkRJG510CKo" frameborder="0"></iframe>

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal

Inläggav transversal » 13 jan 2011 13:39

Tack för klippet! Mycket underhållande.

På tal om kreativitet så är det intressant (och inte oväntat) att vissa delar i hjärnan måste hämmas för att få igång kreativiteten.

Kanske är det inte vänster hjärnhalva (se tråd om vänster och höger hjärnhalva och tråden nya ögon) som behöver hämmas (med vin) utan frontalloben.

Metoder för att "slå av och på" denna hämning?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jan 2011 20:28

Det är intressant att tänka på hur erkännandet spelar roll här. Jag tänker på när man lär sig något nytt som att spela ett instrument och den ovilja man då har för att man inte har hört genom andra vad man spelar. Och hur många kan formulera sig bra inför sig själva men fryser inför andra. Och hur de därför tränar in, så att det inte är improvisation utan ett inövat mönster.

Vidare tänker jag på vad jag omtalat som en metod för skrift, där man snarare läser vad man skriver i skrivandet
än formulerar sig innan. Det är nog ingen skillnad tror jag. Mellan instrument, tal, skrift. Det som det handlar om är en trygghet i sin betrogenhet. Och med det så kan man fortsätta reflektera över filosofin som en semantisk vetenskap där man definierar och gör distinktioner genom definitionerna för att få fler "strängar på sin lyra" och hur det skapar en trygghet i den språkliga situation vi befinner oss i.

Filosofi som praktik för samtalet som konst som livet kan levas genom. Alltså utan den språkliga diversiteten kan vi inte fånga världen för abstraktion och kan inte distansera oss  i närvaro utan bara i frånvaro, apati. Så då kan man skönja hur man håller nihilismen stången, och kan engagera sig, genom språket, och på grund av filosofi och dess bestämningar i begreppen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Naturvetenskap"