Ja, vad tror ni? Kommer man hitta Higgs Boson? Om ej, tror ni att den existerar - men att man bara ha svårt för att experimentellt påvisa den?
http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/RIg1Vh7uPyw" frameborder="0"></iframe>
Kommer man hitta Higgs Boson?
Moderator: Moderatorgruppen
- freddemalte
Kommer man hitta Higgs Boson?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Dom hitta ju topp kvarken, så varför ine higgs partikeln med ?
När dom hittat den så får dom väl förklara varför higgs partikeln har sin egen massa·
googlade fram lite fakta,
toppkvarken är 173 GeV stor
higgs partikeln antagligen 125 GeV
en GeV ger massan GeV/ljusets hastighet i kvadrat. och att 125 GeV är runt hundra protoner stor.
Hoppas dom hittar den, roligt om vetenskapen går framåt.. så vi snart kan bygga oss lite nya sci-fi saker.
När dom hittat den så får dom väl förklara varför higgs partikeln har sin egen massa·
googlade fram lite fakta,
toppkvarken är 173 GeV stor
higgs partikeln antagligen 125 GeV
en GeV ger massan GeV/ljusets hastighet i kvadrat. och att 125 GeV är runt hundra protoner stor.
Hoppas dom hittar den, roligt om vetenskapen går framåt.. så vi snart kan bygga oss lite nya sci-fi saker.