Lite brus från rymden....som jag förmedlar...sprak...
"Hawkings med fleras teori om positiv energi och negativ energi som skapar energi materia och rymd/rum ger för mig möjliga förklaringar på sådan jag själv och säkert många andra funderar över.
Det kan förklarara varför universum fortsätter att expandera. Och var energi kom ifrån.
Om jag drar lite växlar på teorin så kanske det innebär att det fortfarande nybildas positiv energi och negativ energi i och med att universum tycks expandera?
Detta tillför universum energi i en ökande takt?
Kan även förklara vad mörk energi är?
Vad den eventuella kosmologiska konstanten orsakas av?
Det skulle kunna förklara varför tiden i universum inte förändras som förväntat?
Det torde även öppna för möjligheten att det hela tiden kan nybildas materia då energi finns och nybildas?
Kanske ger det möjligheter för universums framtid?
Eftersom det som krävs för att bilda materia är energi och väte atomer som en gång bildades ur energi vid ett litet svart hål?
Energin finns och svarta hål även supermassiva finns.
Kanske kan väteatomer nybildas där som i universums början antingen från energin direkt eller indirekt från tyngre grundämnen som först blir väte för att sedan ånyo bilda stjärnor?
Kanske detta redan sker i de extrema förhållandena kring galaxernas supermassiva svarta hål?"
Brus från cyberrymden
Moderator: Moderatorgruppen
Brus från cyberrymden
Jag förstår inte varför Hawkings och hans team skall svara på det, de kan ju bara spekulera och det
är något som alla kan göra utan att för den sakens skull ha rätt. Det finns goda och dåliga teorier,
teorier som är ohållbara och teorier som är troliga, i det här fallet får man gå bortom sunt förnuft
och förlita sig på att universum trots allt existerar och att utanför unioverusum ligger det oändliga
intet. Vi kan alltså dra slutsatsen att ur intet skapades universum, inte från ingenting utan just
från intet vilket därmed utgör ett bevis på att intet i sig själv inte är verkanslöst, därmed ej heller
innehållslöst. Ur detta följer att intet i sig självt måste fungera som en skapande naturkraft, mao,
intet kan inte existera utan att samtidigt skapa någonting i ingenting. Vad vi troligast har att göra
med är en för oss dold faktor bakom ex nihilo, ja jag vet att de religiösa kallar det Gud, men det
kan finnas en vetenskaplig förklaring på det med likt en subdimension där tid och rum ej existerar
såsom vi är vana vid utifrån våra förhållanden här. I klartext betyder det att intet aldrig existerar
som ett bokstavligt talat intet i betydelsen ingenting, då det i sin tur består av något.
är något som alla kan göra utan att för den sakens skull ha rätt. Det finns goda och dåliga teorier,
teorier som är ohållbara och teorier som är troliga, i det här fallet får man gå bortom sunt förnuft
och förlita sig på att universum trots allt existerar och att utanför unioverusum ligger det oändliga
intet. Vi kan alltså dra slutsatsen att ur intet skapades universum, inte från ingenting utan just
från intet vilket därmed utgör ett bevis på att intet i sig själv inte är verkanslöst, därmed ej heller
innehållslöst. Ur detta följer att intet i sig självt måste fungera som en skapande naturkraft, mao,
intet kan inte existera utan att samtidigt skapa någonting i ingenting. Vad vi troligast har att göra
med är en för oss dold faktor bakom ex nihilo, ja jag vet att de religiösa kallar det Gud, men det
kan finnas en vetenskaplig förklaring på det med likt en subdimension där tid och rum ej existerar
såsom vi är vana vid utifrån våra förhållanden här. I klartext betyder det att intet aldrig existerar
som ett bokstavligt talat intet i betydelsen ingenting, då det i sin tur består av något.
Brus från cyberrymden
Zokrates, gillar ditt svar.
Ekot från rymden
Inflationshypotesen har fått ny näring sedan man lyckats infånga mikrovågor från universums första sekund.
När universum bara var en bråkdel av en sekund så växte det och blev plötsligt jättestort, mycket snabbare än vad ljuset kan gå. Och det har vi aldrig kunnat observera. Men det är det som det här teleskopet har upptäckt, eller kunnat registrera. Vågor som skulle kunna kopplas till denna första bråkdel av en sekund, säger Marie Rådbo.

teleskopet BICEP 2, Sydpolen
När universum bara var en bråkdel av en sekund så växte det och blev plötsligt jättestort, mycket snabbare än vad ljuset kan gå. Och det har vi aldrig kunnat observera. Men det är det som det här teleskopet har upptäckt, eller kunnat registrera. Vågor som skulle kunna kopplas till denna första bråkdel av en sekund, säger Marie Rådbo.

teleskopet BICEP 2, Sydpolen
Moderator
-
Illusionen
Brus från cyberrymden
Ett enligt min uppfattning, ovanligt bra inlägg, Zokrates !
/ Illusionen
http://www.youtube.com/watch?v=NlprozGcs80
/ Illusionen
http://www.youtube.com/watch?v=NlprozGcs80