Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 sep 2008 06:46

Sceptisk skrev:Det är inte samma sak Avantgardet.

Algotezza

Först måste jag nog anmärka på artikelns svamliga framställning av hur man härleder ett ords betydelse från Sanskrit, det hjälper knappast med ursäkter om hur "dunkelt och omstritt" det är. Men visst så är det ju så att man ska ha Gudsfruktan. Det finns inget annat man behöver vara rädd för. Jämfört mot Gud är allt annat fullständigt trivialt. Därför är det rätt att frukta Gud och enbart Gud.

Ja, Gud som Faderskärleken, Agape, och Kärlekens källa, bör vi egocentriska egoister insvepta i Eros dimmor frukta allra mest! Vi vill helst slippa den!

Att vi vill ha gemenskap med Gud och få del av hans kärlek är mest till intet förpliktigande munväder kyrkligt-kristna emellan! Men det låter så vackert att säga så i kyrkan!

Med vänlig hälsning

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 27 sep 2008 23:54

Människokärleken då?

Naturen är väl varken det ena eller det andra. Alltings ekvation är dock detsamma, men man virrar till det om man försöker se gud som "finare" än människan -eftersom man då inte begriper vår evolution. Vi ÄR själva gud men kan aldrig förstå alltet av våra "fysiologiska" processers matrixer av komplexa innebörder.

Jag tänker hela tiden på kärlek (indirekt) -alltså är jag ett med gud. Men jag tycker nästan det är äckligt att prata om "gud" som sig själv -haha. Meninglöst i alla fall.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

gabrielsson

finns gud?

Inläggav gabrielsson » 18 okt 2008 01:14

Det finns ingen som vet om gud finns? eller finns det? hur kan somliga tro på någonting så starkt så att de ger sitt liv åt det..
Denna fråga är så olika från person til person men har någon fel?

jag tror att det finns ngt över oss.. att det finns en ANDLEDNING till att vi lever.. och jag hoppas att den som står emot ondska och handlar med god vilja på något sätt blir belönad av detta,, jag hoppas att det finns ett liv efter detta men man vet aldrig så det gäller att göra det bästa av vad man har

Om det nu skulle finnas något över oss, något gudomligt så tror inte jag att det bryr sig om detaljer. om man bär rätt kläder eller ber på ett visst sätt.. jag tror att det som betyder något är:

att man gör det man tror är gott!

var tacksam för att du lever.. att man ska handla gott är något som finns i alla religioner!
och känske ingen av dom har fel.. det här med vilka påföljder som man kan få av att handla gott varierar i de olika religionerna fast kan vi inte alla hålla med om att man mår bra genom att vara snäll mot andra.. är inte det en belöning nog?

sluta fundera på om gud finns eller inte? det är inte det viktiga!

fundera på hur du vill leva ditt liv!
en människa, av manligt kön, 15 år fyllda

Justin Case

Re: finns gud?

Inläggav Justin Case » 28 okt 2008 09:06

gabrielsson skrev:Det finns ingen som vet om gud finns?

Låt oss se på vad som skulle krävas för att någon verkligen skulle kunna sägas veta att det finns något sådant som gud. För det första: vad syftar du på för sorts varelse med ordet gud? En allsmäktig varelse? I så fall, anta att någon människa, låt oss kalla henne M, får se, höra, känna och på alla andra möjliga sätt uppleva så pass (som M upplever det) "fullständigt totalt mind-blowing övertygande" tecken på att det finns en allsmäktig gud, att M känner sig exakt 100% bergsäker på att en allsmäktig gud existerar. Anta även att en allsmäktig gud faktiskt existerar. Är dessa två förhållanden, M:s totala övertygelse och en allsmäktig guds faktiska existens, tillräckligt för att man ska kunna säga att M vet att en allsmäktig gud existerar? Nej! De tecken som M upplevde sig se, höra, känna etc. kan ha varit t.ex. suggestioner under kraftig hypnos, en dröm, hallucinationer, sammanträffanden eller något annat som inte beror ett dugg mer på den allsmäktiga gudens existens än vad t.ex. till synes lika övertygande bevis om motsatsen - en allsmäktig guds icke-existens (bevittnade av andra människor) - gör. Om det finns en allsmäktig gud som skapat allt inklusive oss, kan man naturligtvis i en mening säga att allt som tycks vara tecken på hans existens beror på hans existens. Men eftersom allt som finns beror på hans existens, säger det egentligen ingenting. Det måste finnas en särskild, speciell sorts kausalitet, mellan gudens existens och de av M upplevt övertygande tecknena som fick M att bli övertygad om gudens existens, en särskild, speciell sorts kausalitet som går utöver den kausalitet som alla andra saker utgör (de andra sakerna utgör ju inte några ovedersägliga bevis på någon guds existens). M måste dessutom veta att en sådan speciell sorts kausalitet föreligger. Hur kan M det? Hur kan M logiskt helt utesluta att M t.ex. drömmer eller hallucinerar? Jag ser inget sätt.

Så nej, ingen människa kan veta att en allsmäktig gud existerar, även om en sådan existerar. Det tycks mig logiskt omöjligt att veta någonting alls med 100% säkerhet, förutom att man själv existerar.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 okt 2008 10:15

Hur får bibeltroende det till att den gud som beskrivs i bibeln skulle kunna vara en allsmäktig och allvetande gud? Jag får bara inte ihop det. Man kan slå upp nästan vilken sida i bibeln som helst. Bara för att ta ett exempel: Första Moseboken, fjärde kapitlet, där Gud ställer dessa frågor till Kain: "Varför är du så vred, varför är din blick så mörk?", och lite senare "Var är din broder Abel?", följt av "Vad har du gjort! Hör, din broders blod ropar till mig från jorden." Varför behöver Gud ställa frågor till Kain, Gud är ju allvetande, han borde väl inte behöva fråga för att få reda på saker? Det är kanske retoriska frågor, men vore inte det ganska larvigt av en allmäktig varelse egentligen? Han borde väl kunna kommunicera ordlöst, direkt, på ett mycket mer exakt sätt, till den människa han vill kommunicera med. Och varför kommunicera med dem överhuvudtaget? Varför inte helt enkelt göra så att människor gör precis vad de skulle ha gjort, känner precis vad de skulle ha känt, etc., om han hade kommunicerat med dem? Eller, för den delen, varför skapa människor med fri vilja? Han kunde väl hellre ha bara skapat en massa ständigt lydiga och superduperlyckliga människor i hela universum, och bara fortsatt maximera lyckan, och struntat i att låta det finnas någon människans fria vilja, helvete och lidande och sådant. Jag skulle i alla fall hellre ha varit superduperlycklig i evighet men saknat fri vilja, än ha det som nu: att tvingas kämpa med och mot denna förbannade fria vilja som hela tiden gör det möjligt att hamna i lidande. Det hade väl kunnat få räcka med att Gud har fri vilja och använder den till att bara maximera lyckan hela tiden?

När Kain blir bortdriven från sin åkerjord av Herren och därför oroar sig för att bli dödad av folk på vägen, svarar Herren: "Nej, ty Kain skall bliva hämnad sjufalt, vemhelst som dräper honom." Genast efter detta står: "Och Herren satte ett tecken till skydd för Kain, så att ingen som mötte honom skulle slå honom ihjäl."

Är det inte lite onödigt att både prata om att hämnas på den som dräper Kain, och dessutom, liksom "för säkerhets skull", _förhindra_ att någon dräper honom genom att "sätta ett tecken till skydd för honom"? Om det där "tecknet" (vad det nu är) skyddar Kain, varför då alls nämna något om hämnd om Kain skulle bli dödad, som om det vore tänkbart att Kain skulle kunna bli dödad trots tecknet, d.v.s. som om tecknet kanske inte skulle skydda Kain trots att det är Guds avsikt att tecknet ska skydda Kain? Kunde inte Gud bara helt enkelt göra ett tecken som 100% garanterat skyddar Kain, om han nu ändå skapar ett sådant tecken? Varför denna halvmesyr, varför bara ett tydligen endast delvis skyddande tecken, som måste förstärkas upp med ett hot om sjufaldig hämnd på den som tecknet eventuellt inte fungerar på? Gud framstår här som varken särskilt smart eller särskilt allsmäktig.

Hela bibeln verkar vara full av ständigt dessa mänskliga svagheter hos Gud, denna bristfälliga förmåga att ordna saker på ett enkelt sätt, detta ständiga tillkrånglande. Och så denna till synes bristfälliga kunskap hos Gud om vad människor tänker och känner. Och samma gud har de mage att påstå skulle vara allsmäktig och allvetande. Det går inte ihop.

Det sätt Guds beteende i bibeln är tillkrånglat på är så pinsamt mänskligt. Det är uppenbart att de som skrivit bibeln gång på gång glömt (eller inte ens haft för avsikt) att framställa sin framfantiserade Gud som allvetande och allsmäktig. Han liknar mer naturfolks eller grekisk mytologis diverse kringvirrande gudar, fulla av mänskliga brister i karaktär, intelligens, mognad, kunskap, förmåga m.m.

Bibeln är full av gripande passager, skönlitterärt är den bitvis ett mästerverk. Men det är ändå obegripligt hur så många kan missa det uselt kamouflerade faktumet att den är just skönlitteratur, fiction, uppdiktade historier, sagor. Man går inte till skönlitteratur och sagor när man vill inhämta seriös kunskap och fakta om t.ex. universums uppkomst eller människans uppkomst. Trodde jag.

Justin Case

Re: finns gud?

Inläggav Justin Case » 28 okt 2008 11:41

gabrielsson skrev:... jag hoppas att den som står emot ondska och handlar med god vilja på något sätt blir belönad av detta,,

Vad skulle du tycka om visserligen alla som handlat med god vilja fick oändligt mycket lycka till slut (komma till "himmelriket" så att säga), men även alla som handlat ont fick lika oändligt mycket lycka de också? Man skulle väl knappast kunna kalla ett sådant slut för att de goda "får sin belöning"? Detta gäller trots att de goda ju får samma sak, i ett sådant scenario, som de skulle ha fått i ett scenario där de onda bleve utan denna belöning (så att man hade kunnat säga att de goda fick sin belöning), eller hur? Visst är det märkligt hur frågan om huruvida någon annan (någon som gjort ont) får något gott eller inte kan avgöra huruvida den lycka man själv får är en belöning för ens goda leverne eller inte? :-)

Personligen tycker jag att de onda gärna kan få ett evigt superlyckligt liv, de med, i slutändan, trots att de varit onda. Men tills vidare kan det vara nödvändigt att straffa dem och skrämma dem med fängelsestraff och liknande, så att det inte uppstår onödigt mycket lidande eller lyckobortfall för alla sammantaget.

sluta fundera på om gud finns eller inte? det är inte det viktiga!

Det är jag inte så säker på (även om jag stör mig på detta ständiga användande av ordet "gud" utan ordet "en" eller "någon" framför, det gör att jag varje gång blir osäker på om det är bibelns Gud som åsyftas eller om det är vilken sorts gud som helst - för det kan vara en väldig skillnad tror jag). Visserligen skrev jag nyss att det inte går att veta om det finns någon gud eller inte, men vi kan ändå ha goda skäl att bedöma sannolikheten för existensen av en gud som olika hög beroende på vad vi kommer fram till i funderingar kring hypoteser om existensen av någon sorts gud (eller högre makt).

Jag tror det kan finnas flera lager av "gudar" ovanpå varandra, men att ingen av dem är allsmäktig, bara mäktigare än varandra, kanske nivå för nivå uppåt i det oändliga (och kanske nedåt i det oändliga också, under oss). I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att anta att den av de eventuella gudar som finns "ovanför oss" i verkligheten, som har störst inflytande över oss (om någon av dem har det), skulle vara som någon av de gudar som beskrivits eller beskrivs i någon särskild bok eller någon särskild tradition eller statsreligion, av de beskrivningar jag läst eller hört hittills. För mig verkar t.ex. den mest lästa sagoboken här i väst mest handla om en påhittad, omogen människa, ovanligt rik på mänskliga brister och usel moral, men med kraftfull, högt stående teknologi till sitt förfogande (dock inte nödvändigtvis gränslöst kraftfull; eller så är det hur idioiskt denna teknologi utnyttjas som ger mig det intrycket) - alltså en omogen bortskämd pajsare som av någon outgrundlig anledning behandlas av hundratals miljoner människor idag som om han 1) existerade och 2) vore vis, ofelbar och god.

fundera på hur du vill leva ditt liv!

Det kan innefatta ovanstående funderingar, eftersom man kan vilja leva sitt liv olika beroende på hur stor sannolikhet man bedömer det vara att det finns en högre makt ("gud") (eller flera). Finns det makter som har nästan total kontroll över oss (men kanske inte total kontroll), kan det mycket väl tänkas vara bättre att leva på ett annat sätt än om några sådana makter inte finns.

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 30 okt 2008 19:23

Gud är först och främst ett ord.
Vad har ordet för innebörd=+?

Det bästa svaret är nog:
Det beror på...

En enkel definition av Gud om Gud defineras som allsmäktig och allvetande:

ALLTING ÄR GUD.
(Hela existensen/verkligheten/skeendet/upplevelsen/varandet/... alltså!)

Detta leder till att också:

DU ÄR GUD.
(på grund av att verkligheten är hologrammatisk, eller fraktal, eller "helheten ryms i varje del")

VI ÄR GUD.
(i oss själva,
och tillsammans)

KAVVANA

Inläggav KAVVANA » 20 nov 2008 22:38

Om ngt finns då finns G-d som är förutsättningen för detta finnandes.
För övrigt anser jag att G-d är en order: Dug!
mvh kavvana.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 22:42

KAVVANA skrev:Om ngt finns då finns G-d som är förutsättningen för detta finnandes.
mvh kavvana.

Varför skulle Gud vara en förutsättning för det som finns? Tid och rum är förutsättningar, intet kan finnas utan dem, men Gud? Hur tänker du? Förklara gärna!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 nov 2008 10:16

KAVVANA skrev:Om ngt finns då finns G-d som är förutsättningen för detta finnandes.
mvh kavvana.

Segnälkabare? Palindromiker?

Guds nåd ett DÅN?

Om tid och rum finns, finns Gud som förutsättning för dessa, d.v.s. något/någon utanför tid och rum, då förutsättningen för dessa inte kan befinna sig innanför tid och rum, då tid och rum i så fall varit förutsattningen för detta, eftersom allt som finns i tid och rum, t.ex. materia,  bl.a. har tid och rum som förutsättning.

Gud: mur mot tomrum?

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 nov 2008 10:49

Märkligt förvirrat Algotezza. Hur mår du?
Att tid och rum existerar är väl ingen given förutsättning att Gud existerar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 nov 2008 11:27

suchanother skrev: Märkligt förvirrat Algotezza. Hur mår du?

Persson-angrepp!

suchanother skrev:Att tid och rum existerar är väl ingen given förutsättning att Gud existerar?

Det vara bara en fortsättning av Kavvanas resonemang:

"Om ngt finns då finns G-d som är förutsättningen för detta finnandes."

Här invände Avantgardet att tid och rum är förutsättningar för det som finns.

Då kan man mot Avantgardets tes invända just det jag påstod:

Om tid och rum finns, finns Gud som förutsättning för dessa, d.v.s. något/någon utanför tid och rum, då förutsättningen för dessa inte kan befinna sig innanför tid och rum, då tid och rum i så fall varit förutsattningen för detta, eftersom allt som finns i tid och rum, t.ex. materia,  bl.a. har tid och rum som förutsättning.
---

Sedan får var och en själv avgöra om det är rimligt.

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 nov 2008 11:54

Varför stanna där? Varför inte bara en förutsättning för förutsättningarna, utan en förutsättning för förutsättningen för förutsättningarna osv. in absurdum. Har du gått och blivit skolastiker Algot?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 nov 2008 12:31

Avantgardet skrev:Varför stanna där? Varför inte bara en förutsättning för förutsättningarna, utan en förutsättning för förutsättningen för förutsättningarna osv. in absurdum. Har du gått och blivit skolastiker Algot?

Says who?

Problemet med infinita regresser av orsakskedjor löses genom att utnämna Gud till den orsakslösa orsaken.

För övrigt, blir det inte en infinit regress inom naturvetenskapen också av orsaker och verkningar, eller det problemet löses genom att man ersätter Gud som orsakslös orsak med Big Bang? Så vad är på detta område då den stora skillnaden mellan skolastik och naturvetenskap?

Tro på Gud eller Big bang? What's the difference... Man slipper Gubben Gud... eller?

Algotezza aka Algotezza

Markus

Om Gud

Inläggav Markus » 04 dec 2008 23:08

Jag tror Gud finns,de e som nån nämnde en fråga om tro,jag resonerar så här,allt kan inte komma ur ingenting ,av ingenting för ingenting,det är Gud som skapade världen ,dock så kan vi inte tänka eller förstå med ens med vårat innersta väsen hur allt skapades och hur Gud kom till,har han alltid funnits,hur är det möjligt,frågor som vetenskapen,logiken ej kan förklara,det handlar om tro,detta övergår vårat förstånd,men lämna dessa tankar till Gud och gör de bästa av ert liv,kämpa för de Goda och gör rätt för er ,tankar om allt skapande är en svindlande tanke även om man inte blandar in Gud i det hela,hur skapades allt? Och tanken på att Gud skapade allt,varifrån kom han ifrån ,har han alltid funnits ,hur e det möjligt,de övergår vårat förstånd och vårat förnuft och logiska tänkande,detta är de mest omöjliga frågor för en dödlig att besvara

Återgå till "Religion och andlighet"