gabrielsson skrev:... jag hoppas att den som står emot ondska och handlar med god vilja på något sätt blir belönad av detta,,
Vad skulle du tycka om visserligen alla som handlat med god vilja fick oändligt mycket lycka till slut (komma till "himmelriket" så att säga), men även alla som handlat ont fick lika oändligt mycket lycka de också? Man skulle väl knappast kunna kalla ett sådant slut för att de goda "får sin belöning"? Detta gäller trots att de goda ju får samma sak, i ett sådant scenario, som de skulle ha fått i ett scenario där de onda bleve utan denna belöning (så att man hade kunnat säga att de goda fick sin belöning), eller hur? Visst är det märkligt hur frågan om huruvida någon
annan (någon som gjort ont) får något gott eller inte kan avgöra huruvida den lycka man själv får är en belöning för ens goda leverne eller inte?

Personligen tycker jag att de onda gärna kan få ett evigt superlyckligt liv, de med, i slutändan, trots att de varit onda. Men tills vidare kan det vara nödvändigt att straffa dem och skrämma dem med fängelsestraff och liknande, så att det inte uppstår onödigt mycket lidande eller lyckobortfall för alla sammantaget.
sluta fundera på om gud finns eller inte? det är inte det viktiga!
Det är jag inte så säker på (även om jag stör mig på detta ständiga användande av ordet "gud" utan ordet "en" eller "någon" framför, det gör att jag varje gång blir osäker på om det är bibelns Gud som åsyftas eller om det är vilken sorts gud som helst - för det kan vara en väldig skillnad tror jag). Visserligen skrev jag nyss att det inte går att veta om det finns någon gud eller inte, men vi kan ändå ha goda skäl att bedöma sannolikheten för existensen av en gud som olika hög beroende på vad vi kommer fram till i funderingar kring hypoteser om existensen av någon sorts gud (eller högre makt).
Jag tror det kan finnas flera lager av "gudar" ovanpå varandra, men att ingen av dem är allsmäktig, bara mäktigare än varandra, kanske nivå för nivå uppåt i det oändliga (och kanske nedåt i det oändliga också, under oss). I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att anta att den av de eventuella gudar som finns "ovanför oss" i verkligheten, som har störst inflytande över oss (om någon av dem har det), skulle vara som någon av de gudar som beskrivits eller beskrivs i någon särskild bok eller någon särskild tradition eller statsreligion, av de beskrivningar jag läst eller hört hittills. För mig verkar t.ex. den mest lästa sagoboken här i väst mest handla om en påhittad, omogen människa, ovanligt rik på mänskliga brister och usel moral, men med kraftfull, högt stående teknologi till sitt förfogande (dock inte nödvändigtvis gränslöst kraftfull; eller så är det hur idioiskt denna teknologi utnyttjas som ger mig det intrycket) - alltså en omogen bortskämd pajsare som av någon outgrundlig anledning behandlas av hundratals miljoner människor idag som om han 1) existerade och 2) vore vis, ofelbar och god.
fundera på hur du vill leva ditt liv!
Det kan innefatta ovanstående funderingar, eftersom man kan vilja leva sitt liv olika beroende på hur stor sannolikhet man bedömer det vara att det finns en högre makt ("gud") (eller flera). Finns det makter som har nästan total kontroll över oss (men kanske inte total kontroll), kan det mycket väl tänkas vara bättre att leva på ett annat sätt än om några sådana makter inte finns.