Jesus startade o startade inte

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

KAVVANA

Jesus startade o startade inte

Inläggav KAVVANA » 10 dec 2008 16:53

LAGEN - ÄR - TRAFIKREGLERNA inom livsbandet, vårt egentliga släktskap.
Relationsregler     mellan personer, folk, livsformer och andra former.  Vi är Vi allihop i ett ofattbart omfång.  Om man nu skall låta märkvärdig utan att göra bort sej.  
Vi har vetat ganska länge att Lagen varierar sej genom alla ämnen o ämnens relationer.  Endel får utslag, andra blir solbrända av samma närvaro - men enl samma lag om vi får leta tillräckligt länge.

Hur det kommer sej att trosöverheten undantagit det speglande, religiösa fältet från denna koppling (som Israel haft till uppgift att hävda) det kan väl endast hänföras till /tja, jag vågar inte nämna det, det låter för svårt/.

I varje fall kan det inte ingå i nån slags upplysning.  Men  men att skydda skydda nån slags lära som hittats på för orsaks skull - oftast i kontrakt med världsliga överheten.
Ja, detta släkte av tro är en särskild sort.  Och jag säger det igen:  Vi må vara glada över att grejat oss igenom trosterminen /2000 år/ utan värre sår än dem vi har åsamkat oss inne och ute o jorden f.ö...  
Jag tror väl inte att vi skall gå in i ytterligare en trostermin a 2000 år med allt nytt djävulskap som vi kommit på?
Men, hur vi skall göra med dem som hakat på vår trosmetod och nu flåsar oss i ryggen   -för att hjälpa oss till frälsning av ngt slag - det vet jag inte    

Men nu - låtom dansa och vara glada ty, trosterminen för vår del är slut.  Inte mer av förseningar!!!!!
En del har väl redan börjat se över studiematerialet över grundlagen: NOAH seven ?

mvh Wulfila  o  Kavvana........

Minded

Re: Jesus startade o startade inte

Inläggav Minded » 11 dec 2008 10:48

Om jag vore du skulle jag ta mig själv på större allvar. Hälften av befolkningen är dummare än genomsnittet; ta inte alla för relevanta.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 dec 2008 14:26

Minded har du också hört vad L. Ron Hubbard angav som den viktigaste insikten till Anthon Wilson?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Minded

Inläggav Minded » 11 dec 2008 14:55

?

KAVVANA

Inläggav KAVVANA » 14 dec 2008 21:17

:arrow: JJ (jesus Josefsson) demonstrerade ett vardagsliv under naturlig lagobservans  som profet.  Hans språk är arameiska.  Han lämnar efter sej ett manifest: "Fader Vår" (FV).

Prövningarna där han bekräftas som profet tycks vara godkända och ger honom en särskild status.  Livet som lagobservant jude får antas självklart - men inte speciellt dogmatisk eller  "lagisk" eftersom han får en fråga om sin ställning till lagen där han med eftertryck ger den sitt 100% -iga stöd.  Han ivrar för Lagen utan att det märkts över det normala sättet att leva vardagen.

Arameiskan som skjuts fram för att ta emot och bilda detaljerad förståelse till den här berättelsen är naturligtvis ngt oerhört viktig sak - - som gör att budskapet till 50% är det språket!!  (benämndes bland folk i serajerna som "änglarnas".  Men vi kan låta det  gå över vårt huvud eftersom språk kan anses som synonym till "hela världen".

Men "FV" som sammandrag av hela den judiska, religiösa kontexten är så till den grad genialisk att den i sej själv motiverar misstanken om att vi har att göra med "messisas" - eller en extra ordinär Nobelpristagare i  Religion - om det nu fanns att ge postumt.
FV understryker att Lagen den är vår överenskommelse för överlevnad.
Och gör att Lagen inte kan läsas "lagiskt"....................... Vilket i sin tur med än större kraft måste ses som avvisande vår trosmetod som livsfarlig.  :D  Hoppsan att vi är överens!!!!!!!!!!!mvh Wulfila......

Återgå till "Religion och andlighet"